Nikto na tomto fóre netvrdil že tí čo to ničia "nie sú zlí". Už ma trochu irituje že vždy keď sa niekto snaží vysvetliť nejaký komplikovaný jav, jeho príčiny a potenciálne spôsoby jeho riešenia, vždy sa vyrúti niekto so zjednodušením vnímaním sveta kto to berie ako obhajobu toho javu.
Je super že vy by ste všetkých pozatvárali a poodsekávali im ruky, ale v praxi to nefunguje a taká debata nie je veľmi prínosná. Svet je zložitý a "zdravý sedliacky rozum" väčšinou nefunguje.
Mi to skoro pripomína že chcú zaviesť bonz-políciu ako za socíku, keď iniciatívni občania mali odznačik a nahlasovali všetko VB a bez ohľadu či to je alebo nie je pravda ich VB postihovala.
By ma zaujímalo ako to robia vo Viedni, lebo nemám pocit žeby tam mali Andrejovú a Bobinkovú mravnú políciu v MHD a Wiener Linien si vedia poradiť.
Mňa by teda zaujímalo, ako vystupuješ vandala, ktorý rozreže sedačku, čo je typ vandalizmu, ktorý sa dá pohodlne skryť pred kamerou a aj pred spolucestujúcimi (napr. večer). A teda aby si ex post potrestal páchateľa, musíš isť cez trestné oznámenie. A čo polícia bude preverovať všetkých ľudí, ktorý v daný deň sedeli na inkriminovanom mieste?
Akože mne tu hovoríte o slniečkarskych prístupoch, ale vaše nápady sú na úrovni škôlkarskej besiedky "ako spraviť svet lepším". K bingu chýba už len zmienka o fyzických trestoch.
Píšeš:
"Ako som napísal, každého človeka čo toto robí nie je reálne chytiť"
a predtým:
"Ja som si tento problém vyriešil tak že si na sedadlách, na ktorých by sa dalo dať topánky, nesadnem, ale to nie je ideálne riešenie, a poškodzuje imidž MHD. "
Čiže ak by si vedel, že sa nejaké pokuty aj udelili, tak by si si bol natoľko istý, že by si si sadol?
Podľa mňa nie. A mzdové náklady idú hore komínom. Nehovoriac o tom, že v tomto prípade je ťažke aj dokazovanie a tá penetrácia by bola imho gigantická.
Utekáš do metafyzickej debaty a pri ďalšom leveli môžeme riešiť svetový mier, alebo nespravodlivé rozloženie surovín na planéte.
Tagovanie a vandalizmus vyriešiš výchovovou, školstvom a celkovým zvyšovaním úrovne spoločnosti, teda ciele, ktoré sú v našej severobalkánskokarpatskej respúblike vysoko nepravdepodobné, takže existenciu tagovania a vandalizmu treba proste brať ako axiomu a bojovať tým jednak nahlasovaním na políciu, a jednak čo najskorším odstraením (ak sú finančné prostriedky), pretože pre taggera je najväčším trestom (okrem zadržania), keď si kúpi farby na potagovanie železničného vagóna, venuje tomu tri hodiny v noci v strese, aby ho nikto nenačapal a ráno ten vlak vyštartuje čistý.
Žiaľ, pravidelná údržba ti nepomôže ak v priebehu dňa si niekto vyloží nohu, a potom si sadneš na to sedadlo a zničíš si gate.
Ja som si tento problém vyriešil tak že si na sedadlách, na ktorých by sa dalo dať topánky, nesadnem, ale to nie je ideálne riešenie, a poškodzuje imidž MHD.
Ja som mal na mysli že by revízori pokutovali ľudí aj za takéto veci, nie len sa neplatný cestovný lístok. Ako som napísal, každého človeka čo toto robí nie je reálne chytiť, ale ak je pokuta dostatočne vysoká, a ak sa tí revízori pohybujú po sieti dosť aby sa nikdy nedalo predpokladať kde budú, tak by to určitú časť spoluobčanov odradilo.
Mal som malú autopožičovňu. V rámci rozpočtu som automaticky počítal, že klient mi vráti špinavé auto. A tak aj bolo. Niektorí mi vrátili auto v rozumnom stave, niektorí mi vrátili v takom, že keby som vyklepal rohože do sáčkov, mám z toho 3-4 balíke čipsov. Čistil som auto vždy rovnako bez ohľadu na to, ako veľmi mi ho predchádzajúci klient znečistil, pretože každý klient si zaslúži mať rovnaké podmienky. Proste náklady na čistenie boli automaticky započítané v cene a vždy som ich uplatnil.
V VOPkách som mal sankciu za extrémne znečistené auto, ale pokiaľ by mi niekto naozaj nevrátil nevyčistiteľné auto, tak som ju nehodlal použiť.
Podľa tvojej "neslniečkárskej" logiky som mal v princípe udeliť pokutu každému klientovi (lebo každý zanechal viac-menej svinčík) a samozrejme to nevyčistiť s tým, že ďalšiemu klientovi hneď bafnem do xichtu, že klienti sú svine a nech si to čistia sami.
Podľa mňa slniečkarsky názor je predstava, že niekto v autobuse bude systematicky kontrolovať, či si cestujúci nevykladá na sedadlo nohy a ešte ho bude vyhadzovať z busu alebo za to pokutovať. Rád by som vedel, ako atraktívne musí byť takéto povolanie. Ešte je možnosť, že by to robil vodič, ale teda prekonať krízu nedostatku vodičov v celej Európe tým, že im dáme povinnosť kontrolovať cestujúcich v celom buse, keď má viesť vozidlo, to by som si tiež rád pozrel. Viem, že sú vodiči, ktorí sa s neposlušnými cestujúcimi nepárajú, ale celý autobus si systematicky každý vodič nepostráži.
Myslím si, že oveľa lacnejšie a efektívnejšie je zmieriť sa s týmito negatívnymi externalitami, ktoré sa vyskytujú ako v Nuuku, tak aj v Aucklande a vykonávať pravidelnú údržbu pri garážovaní vozidiel. Možno by náklady na mravnostnú políciu boli ďaleko vyššie ako náklady na nápravu škôd po cestujúcich, ktorí mravnostnou políciou kontrolovaní nebudú.
Pre DPB je riešenie jasné. Vyhodiť z vozidla a udeliť obrovskú pokutu. Nikdy nebude reálne 100% asociálov pokutovať, ale to neznamená že by sme nemali urobiť všetko možné.
Ináč čo je toto za nová móda, že nemôžeme kritizovať zákazníkov ak sa chovajú nevhodne? Z akej zapadnutej dieri v USA ste takéto rozmýšľanie vytiahli? Ten najhorší, najodpornejší DPB ich nedonútil aby si ich nechutné topánky dali na sedadlá. Keby takíto ľudia prestali používať MHD bola by to len dobrá vec. Takéto rozmýšľanie určite nepomáha slušným ľuďom ktorí sa nechcú voziť v pojazdnom chlieve. Tu je nepriateľ len spolucestujúci, nikto iný.
Vôbec nesúhlasím. Nič sa nedá robiť o znečistení obuvou (ak je to len na podlahe), je to štandardné opotrebovanie vozidla. Vandalizmus je neštandardný. Vôbec sa nemusel stať.
Tu sa vždy všetci zavzdušnujú o bezdomovcoch, ale ak by sme vylúčili z prepravy každého človeka ktorý sa chová asociálne na MHD tak by sme ľahko mohli vyhodiť aspoň polovicu cestujúcich. Vandalizmus vo forme tagovania, sprejovania, etc je relatívne zriedkavý, ale ľudia ktorí si dávajú nohy na sedadlá alebo znečisťujú interiér ich odpadom sú úplne všade. Prečo by sme bezdomovcov vyhodili ale u ostatných ľuďoch by sme to mali akceptovať ako rutinná vec?
Ak považuješ svoju cieľovú skupinu za problém, potom si zlý podnikateľ.
Vandalizmus je vždy spojený s cestujúcimi. Bol a bude. Podobne ako napr znečisťovanie obuvou alebo zvýšený hluk. Prevádzkovateľ s tým v rozpočte musí počítať. Ak máš 900 tisíc nástupov denne, je naivné očakávať že vozidlá budú bez údržby čisté, neopotrebované a nezničené
Napr. susedná bytovka každý mesiac pretierala grafity. Čo tým dosiahla? Jedine to, že vytvorila čisté plátno pre ďalšiu skupinu. Finančne to bolo neúnosné, teraz majú xy mesiacov staré grafity a nič nepribúda.
A neviem ktoré mesto/podnik/vlastníci bytov/nemocnice/atď. sú také bohaté, že majú raz za týždeň maľovať, resp. odstraňovať takéto výstrelky. Všetci majú silné reči ako treba šetriť na zamestnancoch, nákladoch na prevádzku, atď. a potom chcú, aby každý mal zamestnané partie čističov, ktoré budú makať 24/7.
PS: Pozrel by som si na tvoju reakciu, keby vám bytové spoločenstvo zvýšilo fond opráv o 30%, aby ste mali vždy peknú bytovku a boli dva kroky pred vandalmi. Sám tomu neveríš, že by si to akceptoval.
Pomôžu exemplárne a tvrdé tresty. Keď niekde môžu byť tresty za žuvačku na verejnosti takmer 100 000€/2 roky natvrdo, tak u nás môže byť niečo podobné v miernejšej podobe.
Ak cestujúci nie sú problém, kto je? Myslíš si že vodiči znečisťujú interiér vozidiel či čo? Včera som v jednom vlaku stretol až troch ľudí ktorí mali nohy na sedadlách. V dnešnej dobe je slušný cestujúci skôr výnimka než pravidlo.
Druhá vec je že DPB dokáže pri jeho neúdržbe zdevastovať vozidlo oveľa kvalitnejšie než hocijaký cestujúci.
A zaujímavé: ja som takéto nápisy videl v Torontskej MHD. Ale neboli takto neprofesionálne napísané na papieri, ale bola to reklamná kampaň priamo od dopravcu. A samozrejme im bola prd plátna.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Ike