Ja som sa dostal ku paliciam ako 21-ročný "čerstvý" majiteľ vodičského oprávnenia C získaného cez vojenskú katedru s minimálnou praxou aj na osobnom aute. Za komančov sa vrámci DPB dalo na trolejbuse jazdiť na výnimku bez VP skupiny D. Nebola to vôbec sranda, keď mi MZ vytiahol 8141 pred Hroboňku a zavelil "Sadaj za volant, ideme na to". 8141 bola klasika s odporovou reguláciou, kde si musel prvý stupeň jazdy "podržať", aby si sa vôbec rozbehol. Šírka voza 2,5 metra, riadená náprava meter za Tebou. Chvíľu to trvalo, aby som sa do toho dostal, ale naučil som sa. V kurze bol so mnou profesionál jazdiaci na V3S-ke, ten mal neskutočné problémy - jazdil cez obrubníky, lebo náprava na V3S je pred Tebou, jednoducho si nevedel na to zvyknúť.
Vrátim sa k téme - mladý "nevycválaný" 21 ročný vodič ako ja som nemal problém prispôsobiť sa rozmerom trolejbusu. Ale aby som nerobil ramená - aj ja som si prešiel vývojom, keď som si po polroku jazdenia myslel, že "už to viem a som majster volantu" a mal som "ťukes" voz do voza, chválabohu len s minimálnou škodou... Ako škola života to bola naozaj poriadna facka a ďalšie štyri roky som jazdil bez akýchkoľvek problémov a odjazdil som toho ako brigádnik naozaj dosť. Takže ani mladý vek nemusí byť prekážkou zodpovedného prístupu k jazdeniu, je to o charaktere. Na druhej strane prístup dnešnej mládeže k povinnostiam je dosť problémový, pre mnohých je "svet gombička", tak si z toho vyber...
18ročný Cčkar k tomu asi bude mať vzťah. Svoje osemnásťročné ja síce nepovažujem za vrchol zodpovednosti, ale stále si myslím, že lepšie je mať 18 ročného chalana za volantom DAFu s obmedzovačom na 90 km/h a zodpovednosťou na úrovni pol milióna €, ako toho istého fagana na 30 ročnom BMW z bazáru za 500 € na slikoch v dezolátnom technickom stave machrujúceho pred babami z družiny.
Prosím, nerobme cavyky z niečoho, čo bolo v minulosti bežné - a na štatistikách nehodovosti sa nijako signifikantne neprejavovalo.
Lebo áno, rozprávanie o tom, koľko si bolo treba odkrútiť na S5T pred prechodom na kamión sú pekné, ale realita v kontexte večného nedostatku vodičov nebývala taká ružová. Napríklad v bratislavskom ČSAD zvykli brigádovať chalani, ktorí si C-čko spravili na vojne, odvtedy náklaďák ani raz nevideli, a rovno ich poslali zaskakovať na cisterny a podobné veļké stroje vyžadujúce kus praxe a kumštu. Prečo to dnes, pri lepšej úrovni techniky a výučby má byť zrazu problém?
Ďakujem. To že by tam ten lak nedržal mi nenapadlo, to je dobrá pointa Tým pádom ani žiadna multifarebná schéma by nefungovala, ale viem si predstaviť že by sa to vyrábalo čierne, to by vyzeralo pri tom nátere veľmi pekne. Ale zas možno komplikovalo údržbu, lebo na čiernom povrchu sa prípadné trhliny hľadajú ťažšie.
Inak par dni dozadu som sa presne nad tymto zamyslal! Aj preco, kazdu tu lamelku nepolepia reklamou. Ale tak je to guma, zrejme by ta farba nedrzala dobre na tom, odpadavala by. A bolo by zrejme aj narocne to farbit. Jedine asi priamo do tej primesi pri vyrobe davat tu ktoru farbu. Resp. neviem ci este stale to je z gumy ako kedysi.
Možno je to divná otázka, ale je nejaký dôvod prečo sú "harmoniky" na kĺbových autobusoch šedé? Napadlo mi to pri pozeraní fotiek Otokarov - nebolo by možné ich tiež nastriekať do jednotného náteru?
Super. A možno sa konečne zmení aj prístup objednávateľov dopravy s mestskými DP, ktorí dnes často skrešú rozpočet s odkazom "nás nezaujíma, kde a ako budete šetriť".
Urcite tam mala ist aj normalna cesta pre osobaky a MHD a zakazat prejazd cez ulicu Na vratkach. Ta cesta je dost nebezpecna hlavne za tmy, dazda a blaznov co tam chodia ako o zivot. A po zruseni parkovania na Dubravcickej sa mohla komplet prerobit, aby tam bola aj segregovana cyklocesta namiesto toho paskvilu, co tam je teraz.
Nehovoriac o tom, ze tranzit by urcite viac vyuzival Saratovsku popod TIOP Bory ked to postavia ako ist tou bocnou ulickou + by si prepojil vyrazne lepsie Lamac/Zahorsku s Dubravkou (namiesto uzkeho hrdla na Agatovej ci Janka Alexyho) a odlahcilo cestam v Lamaci a v okoli Bory Mall.
1.) Kludne moze byt podmienka XYZ km so skusenejsim vodicom, kym bude moct soferovat sam
2.) Vsetky nove kamiony maju snad este viac zabezpecovacich asistentov ako osobne auta
3.) Drtiva vacsina vodicov nema vysoku skolu - cize od 19-20 do 24 je dlha doba na to, ze potrebuju nejaku pracu a peniaze. A za 4 roky sa naucia inemu remeslu/praci, tak na kamion ti uz nepojdu.
Pozri, ja som to nenavrhoval, v Európe je to bežný jav, že je hranica na získanie spomínaných vodičských oprávnení nižšia. Mám kamaráta, ktorý si urobil v ČR k 21. narodeninám vodičák na autobus, s tou podmienkou že max. 50 či koľko km na linke a doteraz bez kolízie a problémov. Samozrejme robí veľa osobnosť človeka a psychika, ale od toho sú tu kontrolné orgány, ktoré majú fungovať.
Ved prave! Kedysi si musel mat vodicak B, potom niekolkorocnu prax aby si jazdil na Volve FH16 napr. Dnes sa tam bude moct posadit aj 18 rocny - doslova - chlapcek este. Ci?
Prax je dôležitá a aj starší vodiči boli kedysi mladí a museli absolvovať to isté. Novelizácia zákona zároveň zvyšuje dôkladnosť a kvalitu prípravy na získanie vodičského preukazu a myslím si, že táto novela je správny krok na riešenie nedostatku zamestnancov v tomto odvetví a zároveň odpoveďou pre absolventov stredných škôl, kam po škole.
Napriek tomu mi predstava 18-rocneho chalana v kabine napr. Volva FH16 3m nad zemou ide proti srsti. Skor si tam viem predstavit ostrielaneho vlka, kludne aj s tou vysokou skolou zivota.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Viko