Nie ja kamera na infotabuli? Okrem toho neviem, či by niektorých vandalov tá kamera práve nepritiahla a navyše dobre vieme, ako je to s objasňovaním takýchto činov...
A ten e-paper by sa nedal vyrobiť v antivandalskom prevedení (hrubšie sklo a pod.)? S vandalizmom bude problém vždy (či vitrína alebo obrazovka), ale to by podľa mňa nemal byť dôvod prečo nezavádzať nové technológie aj na "exponované" miesta ako sú napríklad zastávky, skôr by sa mal hľadať spôsob ako vyrobiť nové technológie v nejakom odolnom prevedení za prijateľnú cenu.
Áno, tiež si myslím, že by takéto riešenie by bolo úplne najlepšie, len neviem, či vie ten e-ink zobrazovať farby (na to by už bola podľa mňa lepšia nejaká klasická LCD obrazovka) pretože ak nie, tak schémy neprichádzajú do úvahy a po druhé neviem, či sa už vyrábajú/koľko stoja veľké obrazovky formátu A0 (približne také veľké sú tuším vitríny)? Myslím si ale, že medzi CP, schémami liniek/reálnou mapou a oznamami by sa mohlo preklikávať (príp. by bol displej formátu A2 a na každej strane by boli napr. 4 CP, na väčších zastávkach by boli dve A2-kové tabule) a tým pádom by nám stačilo aj menej menších obrazoviek.
Okej, ale stále to nerieši problém, že pri vitríne sa nerado tlačí viacero ľudí naraz, kým tabuľa je viditeľná lepšia.
Navyše, vzhľadom na poškodzovanie súčasných vitrín (škrabance, prepaly atď), ako si predstavuješ antivandalskú ochranu displeja takéhoto rozmeru, keď to nebude mať "ochranu polohou"?
Ako hovorí aj MatejBA záleží na veľkosti/počte displejov. Na menších zastávkach bez tabule a len s jedným e-ink displejom by defaultné nastavenie bolo na zobrazovanie najbližších odchodov a mimoriadností, čo je informácia čo zaujíma drvivú väčšinu cestujúcich. Tých pár ľudí čo si potrebuje pozrieť trasu by si to prekliklo na CP. Okrem toho do masového rozšírenia displejov všade by sa pravdepodobne zachovávali aj papierové CP vo vitríne/na označníku.
Ale ja nehovorim, ze tam ma byt displej A3 ci A4 pre 1 CP a potom sa preklikavat. Ja hovorim o tom, ze cela vitrina na zastavke by sa mala nahradit rovnako velkym eInk displejom - to tam vopchas vsetko co doteraz, vies to aktualizovat/operativne menit a nestane sa ti, ze na nejakej zastavke ti ostane schema liniek z roku 2007
E-ink má podľa mňa nevýhodu v tom, že keď chceš rýchlo zistiť kadiaľ nejaký spoj ide, tak musíš preklikávať medzi jednotlivými CP. Na zastávkach typu Patrónka by bolo 5 e-ink panelov na nástupišti úplné minimum, pretože preklikávať sa medzi 16 linkami MHD by bolo strašne zdĺhavé.
Podľa mňa je e-ink tabuľa atraktívnejšia aj pre dopravcu, keď sa už zakúpi. Podľa mňa je veľkou výhodou to, že na danú zastávku nemusíš nikoho posielať, keďže CP sa dajú zmeniť aj na diaľku.
Rozdiel je však v tom, že zastávková tabuľa za svoju cenu naraz dokáže "obslúžiť" aj desiatky ľudí, kým e-ink displej len jedného - čiže sťažka dosiahne rovnaký pomer nákladov a prínosov.
Tak minimalne s energiou problem nebude, kedze snad kazdy pristresok za poslednych 20 rokov ma v sebe pripojku pre svetla v zastavke a eInk zere nula nula nic, cize aj obycajny solar ako mavaju smetiaky s cipom by postacil
Ked si zoberiem displeje z Alibaby (a dajme tomu pridam 50% nech pokryjem dane, cla, dovoz) a zoberieme si, ze bezna vitrina poberie co ja viem 12x A4 (pricom s eInkom by stacila aj mensia), tak by ta jedna vitrina stala do 5000-7000 eur. A teraz si zober, zeby si usetril casom za papier, toner, lepidlo a ludi co to lepia. Nehovoriac o moznosti operativne menit CP na dialku v pripade vyluky.
Tak zastávkové tabule tiež nestoja €100 aj s montážou a zapojením (v ostatnom tendri na tabule vychádzala priemerná cena za jednu na €12 000)... Ja by som povedal, že tieto e-ink displeje sú práveže veľmi perspektívne vo VHD a prinášajú veľkú pridanú hodnotu pre cestujúcich. Statické CP sú pre cestujúcich samozrejme tým najmenej atraktívnym feature na nich - tá funkcionalita je skôr zaujímava pre dopravcu, ktorý môže v prípade potreby oveľa ľahšie a operatívnejšie zabezpečovať výmenu CP. Z pohľadu cestujúceho ide hlavne o možnosť zobrazovania real-time odchodov a prípadných dynamických informácií o výlukách a mimoriadnostiach, a to aj cielene, len na konkrétne displeje alebo na displeje na nejakej trase/oblasti. Zdroj energie mi príde ako najmenší problém - pri tej minimálnej spotrebe menších e-ink panelov si vystačíš s malým solárnym panelom.
Podľa mňa je na tých našich dobré farebné označovanie liniek, ktoré sa ale vo Viedni nepoužíva vôbec (okrem metra), takisto sa mi na viedenských označníkoch veľmi nepáči hranatý tvar stĺpiku, ale to je len vec názoru.
Vedel by mi niekto povedať, či je lepšia tá ich LCD infotabuľa alebo tá naša LED-ková, pretože tie viedenské infotabule mi prídu (aspoň na pohľad) celkom zastaralé a veľmi mi nepasujú k moderne vyzerajúcemu označníku?
Pozitívom na nich označníkoch je ale to, že je konečne dobre vidieť názov zastávky (a "H," ktoré je menej dôležité je menšie) a takisto aj čísla liniek (najmä nočných) s cieľmi sú lepšie viditeľné (bolo by ale podľa mňa lepšie, keby boli ciele liniek skôr zboku označníku ako pozdĺžne s nástupišťom).
Ten E-paper je super vec, vie niekto koľko taká vecička stojí? Dúfajme, že v Petržalke, prípadne aj na Ružinovskej a Vajnorskej radiále sa po rekonštrukcii objavia, ale na väčších zastávkach bude snáď týchto displejov viac, príp. budú väčšie, aby sa tam zmestilo viac CP naraz a aby človek nemusel preklikávať medzi desiatimi CP.
EDIT: Na ten E-Paper už v podstate odpovedal Ike v predošlom príspevku.
Ešte mi napadla otázka, či existuje "farebný" E-Paper, aby sa mohli zobrazovať aj farebné linky v CP?
Tak ako v roku 2001 bol v Nay elektrodome vystavený plazmový televízor s cenovkou 500.000 Sk, alebo v roku 2010 stála LED žiarovka 60 €, tak aj eInk technológia je na tento účel ešte v začiatkoch a nie je úplne najrozšírenejšia, minimálne nie z hľadiska dodávateľov. Možno o 10 rokov to bude bežná súčasť MHD. No a môžem Ti povedať, že je to extra drahé (hlavne mi teraz nedaj linky na eshopy s e-čítačkami), hoci pridaná hodnota zase až tak obrovská nie je.
V porovnaní s tlačenými CP a tabuľami to prehráva na tom, že:
a) potrebuješ riešiť zdroj energie: solár? prípojka? (ok, to aj pre tabuľu)
b) v jednom momente si môžu cestujúci pozerať CP iba jedinej linky (pokiaľ toho nekúpiš viac),
c) stále sú to "len" statické informácie
d) tabuľa (ak sa umiestni dobre), je viditeľná pre podstatne viac ľudí a
e) kontrast je zďaleka neporovnateľný s normálnym papierom.
Otázka znie, na aký typ zastávky sa to hodí? Vo veľkom uzle máš tabule. Tie sú jednoznačne lepšie, čitateľnejšie, real-time. Na menších je toho zase škoda. Samozrejme, celé to hovorím v kontexte finančnej náročnosti.
Ak by to stálo 100 € jeden panel aj s montážou a zapojením, tak nech to je aj duplicitne s tabuľami všade tam, kde je el. prípojka. Ale súčasný stredoeurópsky trh okolo tejto ceny nešiel ani nechtiac.
Snad to nie som len ja, co si mysli, ze nase oznacniky (hlavne tie integrovane ako na Americkom nam.) vyzeraju lepsie I ked ten eInk displej je skvely napad. Teoreticky by to mohlo byt namiesto papiera vo vitrinach, kde by sa lahsie dalo aktualizovat info ako len prelepit (plus mas uz aj farebne eInky)
A napriek tomu som na zastávke ZŠ majerníkova, kde stojí trolejbus 33 nenašiel schému liniek, ani mapu okolia zastávky. Taktiež som na trolejbusoch s prídavným dieselovým motorom na linke 33 nevidel pred evidenčným číslom skratku dopravného podniku. Podobne som ešte nikde nevidel nápis technologická jazda (ale unávam, na toto som ani nemal veľa príležitostí) a včera som v električke na kabíne vodiča nenašiel informáciu o tom, kam daná električkapatrí.
Možno ešte DPB všetko nedotiahol, ale zas od toho októbra je to už nejaký čas
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
OKey539
...za to sklo sorry, také je to len zo začiatku. Viem, mal som to utrieť
4K - celá DKR
https://youtu.be/J7YPjpOs920