Presne, automobilky namiesto vymýšľania ako odbrať testovanie emisií sa mali zameriať na to že najväčšia spotreba energie je pri pohýňaní a práve toto je základom vyššej spotreby v mestách.
Podľa mňa je v dnešnej dobe cenovo-emisno-komfortný kompromis klasický neplugin hybrid. V meste, kde je najväčší pomer jazdy brzda+plyn a najväčšia spotreba (najväčšie emisie), tak to ide na elektriku a na diaľnici, kde sú emisie a spotreba nižšia ide na benzín a elektrinu si pekne dobíja, takže sa s tým dá ísť aj kdesi na tajgu. No a cenovo sú dostupné.
Škoda, že také niečo nie je aj pri autobusoch. Aj keď hybridné trolejbusy budú čosi podobné.
Ked kupis elektricke auto za 9000 ako nejaku Daciu a v pripade dlhsej trasy nebudes musiet mat 3-4-5 hodinovych obedov, tak sa mozeme bavit ze su elektricke auta plnohodnotna nahrada.
Osobne si stale myslim, ze lepsim riesenim je vodik ako BEV do ktoreho by sa malo investovat aby sa vyriesili vsetky problemy, vies ho vyrobit z obnovitelnych zdrojov a uskladnit kedykolvek (narozdiel od on demand elektriny, ktoru nevieme momentalne efektivne uskladnit), nepotrebujes kvoli kazdemu autu samostatnu pripojku ako pre cely rodinny dom a vies ho natankovat skoro tak rychlo ako paliva a aj bezpecnejsie ako klasicky benzin
Hybridy nemajú šancu v BSK, pretože keď si porovnáme Urbany v BA a v ZA, tak je to 205 000 vs. 421 000 bez DPH, takže jedine cez nejaké envirofondy, tak ako nové trolosory.
Majú veľký potenciál, ale úspora na palive nie je až tak veľká v porovnaní s veľkými obstarávacími nákladmi a servisovaním.
Skoro to vyzerá, akoby si byrokrati nechávali zadné vrátka. Pretože už musí byť normálnym ľuďom jasné, že tzv. elektromobily sú v masovom meradle nezmysel. Že to dlhodobo nemôže fungovať tak, že síce výrobca prerába na každom jednom vozidle, ale zarobí na objeme produkcie, dotáciách a hlúposti investorov (viď Tesla).
"Nákladné automobily nad 3,5 tony a autobusy budú považované za ekologické, pokiaľ budú napríklad využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako vodík, syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) či biopalivo."
Takže autobus na CNG môže vypúšťať emisií koľko chce a stále bude považovaný za ekologické vozidlo ale autobus na diesel sa nebude považovať za ekologický ani keď bude spĺnňať najprísnejšie normy?
Treba si uvedomiť koľko modelov autobusov triedy II (22+ cestujúcich, so stojacimi v uličke), III (22+ cestujúcich, bez stojacich) a B (>22 cestujúcich, bez stojacich), ktoré by spĺňali tú podmienku je vôbec na trhu...
Celé je to podľa mňa veľký paškvil a je absurdné, že na vozidlá so spaľovacím motorom sú kladené prísnejšie (a úplne nereálne) emisné kritériá než na vozidlá s pohonom na elektrinu, CNG a pod.:
"vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3 bez spaľovacieho motora alebo so spaľovacím motorom, ktoré emituje menej ako 1 g CO2/kWh, merané podľa osobitného predpisu,18) alebo ktoré emituje menej ako 1 g CO2/km, merané podľa osobitného predpisu; také vozidlo je súčasne vozidlom s nulovými emisiami"
Že relevantnými by mali byť skôr hodnoty NOx je škoda spomínať.
Taktiež nerozumiem, prečo to neplatí pre všetky druhy autobusov:
"Tento zákon sa vzťahuje na vozidlo kategórie M1, M2, M3, N1, N2 alebo N3, okrem (...) vozidla kategórie M3, ktoré nie je vozidlom triedy I alebo triedy A".
Na jednej strane ma veľmi teší, že sa hádam konečne dočkáme nových plyňákov, pretože by bola podľa mňa škoda nevyužiť existujúcu infraštruktúru a navyše plyn je podľa mňa celkom dobré palivo. Na druhej strane ma však mrzí, že tam nie sú zahrnuté hybridy, pretože tie sú podľa mňa veľmi dobrým kompromisom, najmä čo sa autobusov týka.
Súhlasím, preto by som to len hodil do Off-topic fóra, nie preč z dopravného webu.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
N/A