Ja by som hlavne ocenil, aby ten "S-Bahn" jazdil krížom cez mesto od DNV po Nové Mesto a podobne, lebo aby som na HLST čakal vo vlaku 20 min., nech sa Os z Bernolákova prehodí na Os na Kúty je čistý nonsens. Máme sa tu ešte čo učiť, celé je to zatiaľ dosť vtipné a v plienkach.
K tej škodlivosti znečistenia musím pridať pár faktov. Ešte za komunizmu si súdruhovia nechali urobiť prieskum, či znečistenie ovzdušia skracuje život, či je vôbec škodlivé. Ako najhorší vyšiel ústecký - vtedy tuším severočeský - kraj, a preto to bolo tajné, aby sa ľud nedozvedel pravdu o znečistení. Po revolúcii som sa k týmto údajom dostal, keďže boli odtajnené a div sa svete, všetko je úplne inak! Keď adjustovali dáta na zloženie populácie, vyšlo im, že nižší vek na severe Čiech súvisí s vyšším % Rómskej populácie na Mostecku a Ústecku, keďže toto etnikum má výrazne nižší priemerný vek (kvôli známym faktom ako je nezdravý životný štýl, obezita, alkohol, fajčenie...). Majoritná populácia v uvedenej oblasti nemala nijak štatisticky významne priemerný vek znížený.
Ale vás bude určite zaujímať situácia na Slovensku. Takže najvyšší priemerný vek bol v Bratislave, potom v Košiciach, ďalej v priemyselnom páse Považia od Trenčína až po Poprad. Potom Trnavský okres a ďalej nasledovali rôzne menej priemyselné okresy a na konci boli ako najhoršie, div sa svete - bolo celé južné Slovensko a okres Stará Ľubovňa. Priemerný vek vôbec nekoreloval s priemyslom či znečistením, ale so vzdelaním - skrátka, čím vyššie vzdelanie, tým dlhšie dožitie a naopak. Samozrejme, že to korelovalo s fajčením, cigarety naozaj významne skracujú život, je to skrátka neodškriepiteľný fakt. Vzdelaní ľudia viac dbajú o životosprávu. A ďalej s percentom obyvateľov maďarskej národnosti - čím viac Maďarov v okrese, tým kratší vek! Nedávajte mi za toto mínusky, nemám nič proti Maďarom, sú to proste fakty, naviac fakty ľahko vysvetliteľné. Občania maďarskej národnosti viac fajčia a vzhľadom k poľnohospodárskemu prostrediu majú viac zabíjačiek, jedia viac klobás, slaniny a celkovo viac (a silnejšie) údia. Domáca klobása sa vám neskazí mimo chladničky, kúpenská - keďže je údená len symbolicky - áno.
Úloha znečistenia sa nezmyselne démonizuje. V Bratislave je to tak, ako sa to tu už spomínalo - znečistenie od Slovnaftu sa vďaka rovine rozfúka a naviac vďaka prevládajúcim západným vetrom väčšinou mimo mesto. Tým nechcem povedať, že znečistenie nie je potrebné redukovať na čo najmenšiu mieru, ako Ružinovčan som sa nadýchal smradu z Dimitrovky za socíku až až a som rád, že to už nemusím dýchať. Ale fajčenie, keďže tie hrôzy z cigarety idú v oveľa koncentrovanejšej miere priamo do pľúc nezriedené, je neporovnateľne škodlivejšie. Obvyklá fráza fajčiarov, "že fajčenie až tak neškodí, keď sa prejdeš po centre Bratislavy, nadýchaš sa smradu z áut oveľa viac" je jednoducho v rozpore s faktmi. Tie hovoria niečo úplne iné. Takže nefajčite - najjednoduchšie opatrenie, ako si neskrátiť život. A jesť môžete úplne všetko, aj slaninu (ak nie je po domácky preúdená), pokiaľ dodržíte pestrosť stravy a budete teda jesť aj zeleninu či ovocie. Čiže všetko, ale z každého len trošku. Aj alkohol môžete piť, avšak - podľa postavy ožrana z Limonádového Joe - "Alkohol konzumovaný v malých dávkach neškodí v žiadnom množstve". Takže pite, pokojne aj denne, ale len keď dokážete zostať pri malých dávkach. Kto nedokáže dodržať malé dávky, musí, žiaľ, úplne abstinovať...
V stredných zemepisných šírkach sa vďaka prevládajúcim západným vetrom z dôvodu rotácie Zeme a vplyvu Coriolisovej sily budovali väčšie fabriky v mestách vo východných častiach tak, aby zbytočné spolodiny neboli fúkané do centra, ale naopak, von z mesta. To je aj pekný príklad Bratislavy, kde (až na VW) je väčšina priemuslu produkujúceho emisie na východe.
Existuje aj hypotéza, že to je jeden (nie jediný) z dôvodov, prečo je bývanie v prímestských obciach na východ od Bratislavy lacnejšie ako bývanie na Záhorí. Na Záhorí je proste čistejší vzduch. V meste je samozrejme Slovnaft cítiť, lebo vietor môže lokálne prúdiť aj z východu, ale prevládajúce vetry sú západné. Samozrejme, že výber lokality pre priemyselné aktivity nie je determinovaný výlučne prevládajúcimi vetrami, ale aj inými faktormi, no v minulosti to bolo nie zanedbateľným vplyvom.
Bol som v tom, že medziplyn slúži na šetrnejšieho zaradenie nižšieho prevodového stupňa pri nezosynchronyzovaných prevodovkách bez výrazného opotrebovania. Ozubené kolesá nižších prevodových stupňov sa po obvode točia vždy pomalšie ako obvod ozubeného kolesa zaradeného stupňa (ktoré je vždy menšie [edit:na strane nápravy]) a vhodným medziplynom dokážeme pri radení tento rozdiel minimalizovať, čím sa šetria zuby.
Pri radení nahor je presne opačný jav, teda ozubené kolesá vyšších prevodových stupňov sa točia vždu rýchlejšie ako akutálne zaradený stupeň, preto sa ide dvojitým zošliapnutím spojky cez neutrál, nech motor stratí otáčky, čím sa rýchlosti opäť vyrovnajú a radenie nahor je relatívne hladké a šetrné.
Medziplyn pri radení nahor tento rozdiel naopak zväčšuje, kedže ozubené koleso vyššieho stupňa sa roztočí ešte rýchlejšie v porovnaní s hriadeľom nápravy (ktorý navyše stráca otáčky aj z dôvodu krátkodobej jazdy jazdy na voľnobeh). Má to nejaký iný vyšší cieľ, alebo to súvisí s konštrukciou prevodovky daného vozidla? Zase ten medziplyn je len taký symbolický.
Aspoň tak to laicky vnímam, nie som konštruktér. Nezosynchrované vozidlo som šoféroval raz a jediným problémom pri radení bolo, že namiesto 2. stupňa tam bola spiatočka, ktorú som chcel vždy nechtiac zaradiť.
Akurát nedávno som to objavil v knižnici, mal by to byť Stop, ročník 1992. Romanova sa, myslím, dosť rýchlo zrušila práve kvôli tomu nezvyklému usporadaniu s neprekrytým pôvodným značením, ako aj na fotkách vidno.
Ja som býval od roku 1965 na Ostredkoch, ktoré bolí okrem Slovnaftu zasiahnuté aj "Dimitrovkou" a žijem bez akýchkoľvek zdravotných problémov. Rovnako ako väčšina Petržalčanov. Ty máš nejaké potvrdenie, že príčinou Tvojich problémov je Slovnaft?
Chemický priemysel sú aj liečivá, hnojivá či svetoznáme puky z Vesteníc. Darmo budeme bliakať o sebestačnosti či výrobe s pridanou hodnotou, ak v nejakom ideologickom boji zrušíme celé široké odvetvie.
Keby Slovnaftu nebola dopriata samokontrola, nedovolil by si toľko "smrdieť a hučať". Takže treba správne nastaviť oficiálne páky. Zarezať jedno odvetvie a nechať ostatné naďalej robiť čokoľvek toho veľa nevyrieši.
No neviem ci to mozu podla sucasnych pravidiel len tak prihodit ZSSK, hlavne ak neprebehne sutaz a pokial viem (zakon som nestudoval) mozu maximalne predlzit sucasnemu dopravcovi zmluvu nie?
Len tak mimochodom, po najnovšom vývoji na MDV to vyzerá, že od decembra Jančura predsa len končí a nič sa s ním na ďalšie 2 roky uzatvárať nebude.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Ike
https://www.youtube.com/watch?v=nNBDjDcJQxc
Bol som v tom, že medziplyn slúži na šetrnejšieho zaradenie nižšieho prevodového stupňa pri nezosynchronyzovaných prevodovkách bez výrazného opotrebovania. Ozubené kolesá nižších prevodových stupňov sa po obvode točia vždy pomalšie ako obvod ozubeného kolesa zaradeného stupňa (ktoré je vždy menšie [edit:na strane nápravy]) a vhodným medziplynom dokážeme pri radení tento rozdiel minimalizovať, čím sa šetria zuby.
Pri radení nahor je presne opačný jav, teda ozubené kolesá vyšších prevodových stupňov sa točia vždu rýchlejšie ako akutálne zaradený stupeň, preto sa ide dvojitým zošliapnutím spojky cez neutrál, nech motor stratí otáčky, čím sa rýchlosti opäť vyrovnajú a radenie nahor je relatívne hladké a šetrné.
Medziplyn pri radení nahor tento rozdiel naopak zväčšuje, kedže ozubené koleso vyššieho stupňa sa roztočí ešte rýchlejšie v porovnaní s hriadeľom nápravy (ktorý navyše stráca otáčky aj z dôvodu krátkodobej jazdy jazdy na voľnobeh). Má to nejaký iný vyšší cieľ, alebo to súvisí s konštrukciou prevodovky daného vozidla? Zase ten medziplyn je len taký symbolický.
Aspoň tak to laicky vnímam, nie som konštruktér. Nezosynchrované vozidlo som šoféroval raz a jediným problémom pri radení bolo, že namiesto 2. stupňa tam bola spiatočka, ktorú som chcel vždy nechtiac zaradiť.