Neviem či si to uvedomuješ, ale vodiči DPB pracujú (a teda aj žijú) v Bratislave, kde je priemerná mzda podstatne vyššia. Čiže oháňať sa tu celoštátnou priemernou mzdou je odveci.
Nie je mi úplne jasné čo má kto z "pomeru platov v jednotlivých profesiách" a prečo by mal byť "dôležitý". Dôležité je, či je mzda dostatočne atraktívna na to aby vyvážila nevýhody tej práce. Niektoré povolania majú tých nevýhod menej (stačí ráno prísť, pípnuť sa na dochádzkovom systéme a o 8 hodín odísť, pozdravujem na Olejkársku), niektoré ich majú viac (sedíš 10 hodín v prehriatom autobuse pochybného technického stavu a celý ten čas musíš udržovať maximálnu pozornosť) a samozrejme kopa ich je niekde medzi tým (vedci a učitelia).
Motivovať ľudí aby robili tú náročnejšiu prácu možno dvomi spôsobmi: Buď im to vykompenzuješ peniazmi, alebo sa budeš spoliehať na to že si nájdeš ľudí čo na nič iné nemajú schopnosti a sú odkázaní u teba robiť. To druhé na dnešnom trhu práce už nefunguje. Ak teda chceš aby niekto robil vodiča autobusu, jedno z psychicky najnáročnejších povolaní, tak ho proste musíš zaplatiť. Tým že ho odkážeš na plat vedca v SAVke to nespravíš, lebo alternatívou pre vodiča nie je kariéra vedca, ale kariéra napr. vodiča kamiónu, alebo (ak je jazykovo zdatnejší) električky vo Viedni.
Tak k tomu sa naozaj neviem vyjadriť, aj keď som zrovna na Pobaltí (Viľnus, Kaunas, Riga) + v Petrohrade a v Moskve bol, ale bolo to v roku 1982, kedy sa mi ani nesnívalo, že raz budem trolejbusár
Ciwe, toto ma fest pobavilo: Drtivá většina infrastruktury pamatuje ještě sovětské časy, která díky svému kvalitnímu provedení slouží až do dnešních dnů.
Autor asi nemá predstavu o kvalite sovietskej infraštruktúry, proti ktorej je aj Kremnica po tridsaťročnej údržbe bratislavského typu luxusom...
Ešteže sú na Pobaltí len štyri mestá s trolejbusmi, takže mi to zaplo hneď, že myslíš Kaunas
Nech si robí každý, čo uzná za vhodné, ale VŽDY ma bude ťažko iritovať, keď v dnešnej dobe vidím rušiť nejakú trolejbusovú prevádzku...
Ahoj chcem sa spýtať ! Na konci mierovej u trolejbusovej zastávky Prievoz,most je manipulačná trať na popradskú a potom z popradskej na mierovú. Bola niekedy táto trať využitá ? Prečo tam niesu výhybky a vodič musí manuálne prendat palice na druhu stopu ? Diky moc
praca nie je LEN o peniazoch, ale je hlavne o peniazoch... v praci ako zamestnaneckom pomere by asi ostalo minimum ludi keby tie peniaze nepotrebovali na nieco ine (a chodili by pracovat len pre tie ine "benefity")
Je to zložité. Keď som koncil 3.st. Vš, tak som mal možnosť pokračovať v práci na SAV. Úväzok bol ohodnotený 650 eur v hrubom. V tom čase k nám na doktorandské nestupila nová doktorandka, ktorá pred 3 mesiacmi končila magistra. Prišiel ju pozrieť jej spolužiak, ktorý sa zamestnal v HP ako junior Excel copypaster. Povedal jej ze zarába 900 a ona na neho pozerala ako na Boha.
V tom čase mi montovali kuchynskú linku. Robotník vyniesol demont, rádio, sadol si do kuchyne a pri zapnutom rádiu sa hral s aku skrutkovač om a legom technik deluxe. Je to v princípe ten typ práce, ktorý mám pri sťahovaní jediný rad. Volala mu nejaká pani z call centra, ktorú poslal do preč a vravel mi ze taku prácu by nikdy nerobil. Ze ma 2000 v čistom a práca ho baví.
No a keď sme začali s reko bytovky tak tiež som videl platy.
Na druhej strane práca nie je len o peniazoch. Ja napr možnosť vzdelávať sa jazykovo a odborné vnímam ako benefit, nie povinnosť. No musím v tom vidieť zmysel. A vzhľadom na moju lenivosť neviem ci by som bol motivovany ako vodič trolejbusu učiť sa navyše.
ano su a z urcitych dovodov by som tam ani velmi zit nechcel, avsak odsudzovat snahu urcitej skupiny zamestnancov o zvysenie mzdy tym ze ina skupina ma este menej nie je velmo dobre... a vyhovuje to zrovna tym hore, pretoze zavistou rozostvu medzi sebou masu tych co su dole proti sebe navzajom a im hore toho bude nadalej ostavat (zdanlivo) viac....
a neviem ci si uvedomujes, ale BA sa nachadza na hraniciach 3 statov... a ked prejdes kusok vedla do AT, tak ceny v obchodoch su +- podobne, ale prijmy aj malo vzdelaneho obyvatelstva zasadne odlisne... a pristupom ze vodici maju byt ticho, lebo ved vedecky pracovnik na SAV ma menej je cesta k tomu, ze sa toto ani nikdy nezmeni.... (maximalne tak povedie k tomu ze vsetci co mozu a chcu pracovat tak odidu a posledny nech zhasne...)
Nie je moc ideálne porovnávať priemerný plat vo všetkých odvetviach.
To by tvojou logikou mali začať štrajkovať napr. predavači , učitelia , zdravotné sestry či upratovačky.. nech im to dorovnajú na priemerný plat.
Tak sa vykaslem na pracu v IT sektore a namiesto riesenia zlozitych problemov a neustaleho studovania novych trendov pojdem tocit volantom Vsak vacsina IT Juniorov a supportakov ma vyrazne pod priemer platov vodicov v BA.
Druhá vec je, že pokiaľ sú vodiči ochotní odísť do zahraničia pracovať za viac, tak ich DPB musí nejakým spôsobom motivovať (aj finančne), aby ostali tu.
K platom vodičov. Neviem, či si to vodiči uvedomujú, ale priemerný plat v tomto štáte je tesne nad 1000 €. Plat 1400 € je potom vysoko nadpriemerný. Vysokoškolský asistent s vedeckou hodnosťou PhD odchádza vo veku 62-63 r. do dôchodku s platom 1100 €. Plat 1400 € je plat docenta na vysokej škole a profesor má iba o trochu viac. Rád by som videl štát, kde má vodič viac ako vysokoškolský učiteľ! Nie je možné porovnávať plat vodiča na Slovensku s platom vodiča napr. v Nemecku. Jasné, že ten nemecký má podstatne viac, ale podstatne viac tam majú aj učitelia atď. Dôležitý je pomer platov v jednotlivých profesiách a ten na Slovensku vyznieva vysoko v prospech robotníckych profesií.
Nie je to ale žiadna novinka, akurát sa chytili posledného vyjadrenia predstaviteľov mesta, ktorí potvrdili svoj postoj. Jediné mesto na Pobaltí, ktoré výrazne investuje do zachovania trolejbusov, je Kovno. Počnúc parádnou údržbou vozidiel, končiac kompletnou obnovou vozoparku a výmenou trolejového vedenia v centre mesta.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Mhr1