Sak nijak , 11ks sa kupilo len kvoli X5, na ktoru treba cca rovnaky pocet klbakov vypravit . Vrakosy sa utlmia pocas leta a letnych CP, ale v septembri pekne spojazdnia zase.
Do Karlovej Vsi pôjdu staré autobusy, kúpené v spornom tendri
Podnik kúpil staré autobusy z cudziny.
24. jún 2019 o 13:20 MARTINA HILBERTOVÁ
BRATISLAVA. Pre opravy električkovej trate do Dúbravky nakúpil Dopravný podnik staré autobusy. Objavilo sa pritom viacero podozrení, že súťaž bola šitá víťazom na mieru.
Nové vedenie dopravného podniku tvrdí, že tender vyhlásilo po vlastnom prieskume trhu. V garážach má pritom množstvo odstavených autobusov.
Tie zatiaľ do ulíc nenasadili. Podľa aktuálnych informácií portálu Imhd.sk na náhradnej linke X5 teraz jazdia novšie autobusy SOR, Iveco a Mercedes, presunuté z iných liniek, čerstvo kúpený MAN jazdí na linke 75.
"Šesť nakúpených vozidiel značky Solaris Urbino 18 bude do premávky zaradených postupne ihneď potom, čo doriešime potrebnú dokumentáciu," napísal dnes Dopravný podnik na sociálnej sieti. Solarisy pôjdu na linky 75 a 59.
O prvých sa hovorí, že sú v dobrom stave, so solarismi mal v minulosti podnik problémy, hoci ich kúpil nové. Výluka sa začala túto sobotu.
Staré majú aj v garáži
Hovorkyňa podniku Adriana Volfová tvrdí, že staré autobusy kúpili, lebo ich potrebovali čo najskôr.
„Jazdené autobusy sa dajú nakúpiť už za niekoľko týždňov,“ povedala. Nové by podľa nej kupovali aj rok. „S týmito autobusmi sa ráta počas obdobia výluky na obdobie 15 mesiacov, zároveň však DPB plánuje nákup nových 80 autobusov.“
Za peniaze na nákup starých kĺbových autobusov sa dali opraviť tie, ktoré vyradené stoja vo vozovniach, oponuje šéf odborov Autošofér Jozef Hitka.
„Nemusel sa tento tender robiť a kupovať vozidlá, ktoré povedzme po dvoch rokoch vyradíme z premávky,“ hovorí Hitka.
Kto uspel a kto nie
Dodávatelia: 1. VekehrsBetriebe Globasnitz Lay-Reisen-on Tour GmbH, cena 55-tisíc eur (päť kusov) MAN A23.
2. Mercador 7 GmbH, cena 45-tisíc eur (šesť kusov) Solaris Urbino 18.
Uchádzači: 1. OMR Omnibus-und Kfz-Handel Mario Rottgen GmbH, cena 12-tisíc eur (1 ks) Solaris Urbino 18.
2. Mercedes-Benz Slovakia, cena 540-tisíc eur (12 ks) Mercedes-Benz CITARO O 530G.
Dopravný podnik podľa informácií SME nevyraďoval staré autobusy, lebo s nimi počítal práve pri výluke.
„Výluka sa plánovala už pred niekoľkými rokmi, ale autobusy, ktoré boli na túto výluku určené, už sú v súčasnosti neopraviteľné a museli sa vyradiť,“ tvrdí hovorkyňa. Autobusy podľa nej neboli nízkopodlažné a nemali klimatizáciu.
Vo vozovniach podľa štatistík portálu imhd.sk stojí 21 kĺbových autobusov s podobnou kapacitou, ako majú tie práve nakúpené. Väčšinu tvoria novšie nízkopodlažné vozidlá, len dve sú staré, 20- až 30-ročné Karosy. Šesť z nich stojí viac ako pol roka.
Prežijú to?
„Vozidlá MAN z Rakúska sú staršie, ale sú v oveľa lepšom technickom stave ako vozidlá, ktoré tu premávajú dva–tri roky,“ vraví odborár Hitka.
So značkou Solaris však mali problémy bratislavský i košický dopravný podnik. Pred 11 rokmi hlavné mesto stiahlo z ulíc 22 menších solarisov, lebo viaceré začali horieť.
V Košiciach sa zase podľa portálu imhd.sk Solaris Urbino 15 stal zrejme najčastejšie odstaveným a najporuchovejším vozidlom tohto typu.
„Všetky vozidlá prišli do Bratislavy z Rakúska, respektíve Nemecka, po vlastnej osi, čo vypovedá o ich dobrom technickom stave. Technický stav bol naviac preverený ešte pred podpisom kúpnych zmlúv,“ povedal hovorca magistrátu Peter Bubla.
Úzka súťaž
Tender vzbudil pozornosť aj preto, že mal veľmi úzko nastavené kritériá.
Vozidlá MAN majú štyri dvere, solarisy tri, čo znamená pomalšiu výmenu cestujúcich. Päťdverové boli vylúčené.
Hovorkyňa vraví, že prioritne chceli štvordverové autobusy, no pre ich slabú ponuku na trhu a vysoké ceny niektorých sa rozhodli brať aj trojdverové.
Pred súťažou si podľa nej dopravný podnik určil tri základné skupiny technických požiadaviek s tým, že trval na dĺžke autobusu a nízkopodlažnosti.
Na nákup vyčlenili 150-tisíc eur. „Cena za 11 autobusov nepredstavuje ani jednu tretinu z ceny jedného nového autobusu,“ tvrdí.
Na súťaži sa nakoniec zúčastnili len štyri firmy, autobusy dodali z Nemecka a Rakúska. Nákup vyjde na 100-tisíc eur bez DPH, vozidlo MAN vyšlo na 11-tisíc eur a Solaris na 7500 bez DPH.
Po výluke by autobusy MAN mali nahradiť vysokopodlažné Karosy s rokom výroby 1991 – 1995. Po Bratislave ich jazdí ešte asi pätnásť.
Urobia tam poriadok?
Magistrát vraví, že dopravný podnik postupoval správne a pri tejto sume ani nemusel súťaž vyhlasovať. „Postupoval ešte transparentnejšie, než mu to ukladá zákon a jazdené autobusy mohol ponúknuť ktorýkoľvek subjekt,“ povedal Bubla.
"Naviac nakupoval autobusy vo vlastnej réžii bez sprostredkovateľov, a to práve preto, aby ušetril náklady a vylúčil akékoľvek podozrenia z manipulácie nákupu. Jasným dôkazom je aj cena, keď všetkých 11 vozidiel zakúpil za tretinovú cenu oproti jedinému novému autobusu, teda asi 30 krát lacnejšie než je cena nového vozidla," dodal.
V podniku, z ktorého dlhé roky utekali peniaze aj cez sporné tendre na vozidlá či náhradné súčiastky, je od polovice februára nové vedenie.
Magistrát tvrdí, že už urobilo opatrenia na ozdravenie spoločnosti, napríklad úsporu nákladov.
V súťaži na nového riaditeľa podniku sa do užšieho výberu dostal aj dočasný šéf Vladimír Rafaj, ktorý spomínaný tender vyhlásil. Favoritom výberovej komisie i primátora Matúša Valla je však riaditeľ autobusovej divízie podniku Martin Rybanský. Schváliť nového šéfa musia mestskí poslanci.
Asi som čítal inú diskusiu, lebo okrem známych (a aj tu kritizovaných) veci tam píše len krčmové reči, čo koniec koncov aj sám priznáva.
Na druhej strane, je dosť pochopiteľné, ba priam očakávateľné, že vozidlá z malého Klagenfurtu budú zachovalejšie ako z veľkého Berlína. Či však možno hodnotiť ich spoľahlivosť z jednej 700 km cesty (na ktorú určené primárne neboli) a navyše v extrémnych teplotách, to si už netrúfam hodnotiť.
Dajme im čas, nech sa ukážu (vozidla aj zodpovední) a potom hodnoťme. A porovnávame s tým, čo máme k dispozícii v zálohe, t.j. Karosy, SORky z I. generácie a pod.
Problém nie je v 20 min vs 26 ale v sústavnom meškaní vlakov zo Zohoru do Ba najmä v rannej špičke kvôli vyťaženosti trate.
Pokiaľ vlak do Ba mešká zdravých 20 minút tak je jedno čím sa príde na stanicu do Zohoru.
Neuveriteľná cesta linkou 84, nástup na SAVke, v momente keď som nastúpil, so mal vystúpiť, nefunkčná klimatizácia a ten debil mal zablokované okná v tom novom autobuse akože WTF?
Ešte som počúval konverzáciu dám, ktoré sa bavili o tom, že keby tu bol niekto so slabším srdcom tak skolabuje.
Asi je len šťastie DPB, že tam taký chudák necestoval, neuveriteľné, klimatizácia 0.0 a okná zablokované voči otvoreniu, číslo vozu cca 8574 alebo tak niečo, nemám fotografickú pamäť tak sorry jako, ale bolo to niekde cca okolo 17+ hod zo zástavky SAV, ako čerešničku na torte uvediem informáciu, že keď som plánovane vystúpil na zastávke !Damborského!, lebo tam idú všetky spoje tak preto tam, tak som radšej z tej demencie vystúpil (čo urobilo viacero ľudí, ktorí potom nastúpili do klimatizovanej 83), akože WTF?
To čo malo byť?
Ste trápny stým skrývaním príspevkov od užívateľov diskusie.Polovica ľudí čo sem píše rozumie doprave tak asi ako pekár murárovi a idú tu skrývať vety.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
TomJ