215 sa vracia na pôvodnú trasu ktorú mala do 19.8. z dôvodu sťažností obyvateľov Záhorskej Bystrice. Zastávku Mariánsky potok spoje doteraz prechodili, keďže obsluhovali zastávku Trstínska, ktorá je bližšie k zástavbe - vzhľadom na jej zrušenie sa obnovila obsluha zast. Mariánsky potok (pre tú istú oblasť).
V novom CP 215-ky vidím, že nebude prechádzať cez Trstínsku a Záhorskú. Veľmi túto časť mesta nepoznám. Vie mi niekto povedať ako to tam bude fungovať? Prečo všetky spoje cez Mariánsky potok doteraz len prechádzali a zrazu tam majú zastávku. A vôbec prečo spravili takýto krok?
Možnosť používať ostrovné zastávky sa uvádza ako jedna z výhod obojsmerných električiek - ja ju považujem za dosť zásadnú, viď Budapešť. Ale to sa už točíme v kruhu...
Trochu oneskorene, ale predsa by som sa rád vrátil k výhodám/nevýhodám oboj- či jednosmerných vozov. Vývoj = pokrok bol jasný - od obojsmerných k jednosmerným. K obojsmerným sa vracajú niektoré novo obnovené prevádzky, keďže tam, keď električky v 30. a 40. (50.,60.) rokoch zrušili, žiadne moderné a teda ani jednosmerné väčšinou nemali. Takže si ani inú električku ako obojsmernú predstaviť nevedeli.
Jednosmerné majú samé výhody (jedna kabína vodiča, dvere na jednej strane, teda menej dverí, a s tým súvisiaca nižšia cena, viac miest na sedenie) a len jednu nevýhodu: vyžadujú obratiská, či už slučky, triangle alebo objazdy okolo blokov domov.
Oproti tomu obojsmerné majú negáciu všetkých vyššie uvedených výhod vrátane zbytočne vyššej ceny (i údržba, dverí i stanovíšť je 2x viac), ale jednu zásadnú výhodu: sú operatívne, dajú sa použiť pri výlukách, provizórnych ukončeniach... Lenže systém, ktorý je všade vybavený slučkami (okrem petržalského provizória) by sa v žiadnom prípade nemal zamerať na obojsmerné vozy.
Na druhej strane, pre operatívnosť je výhodné mať aj obojsmerné vozy. Zastúpenie obojsmerných sa uvádza obvykle od 10 do 20 (25%). V Bratislave je to 30 zo 144 vlakov, t.j. necelých 21%, teda úplne optimálne.
A možnosť striedania nástupíšť, raz vpravo, raz vľavo? Pre cestujúceho veľmi nepraktické. Usalašíš sa (napríklad s batožinou) pri zatvorených dverách a na ďalšej zastávke sa ti práve tieto otvoria. Je to výhodné len na dlhších úsekoch, napríklad v podzemí (Göteborg, ale i v Rusku takto jazdia v podzemí T3!) či na estakáde (Wien) - a našli by sa mnohé ďalšie príklady. Predpokladám, že viete, že oba systémy majú výhradne jednosmerné vozy. Rieši sa to jednoduchým prekrížením a ľavostrannou premávkou v uvedenom úseku. Ale ide o dlhší úsek, nie "raz tam a raz tu".
obojsmerne vozidla neznamenaju nutne to ze pocas jednej trasy budu zastavky rozhodene po oboch stranach vozidla, ale vyrazne to napriklad zlepsuje moznosti v pripade mimoriadok (hlavne este ak by sme mali obcas aj kolajove spojky v sieti)
do 30T by sa ale podobne mnozstvo kocikov zmestilo este aj na jej druhy koniec kde je tiez miesto na to urcene/vyhradene (ale nie raz som bol svedkom ako vodic odtial mamicky s kocikmi presuval dopredu)
A je z tohto pohľadu 29T horšia ako 30T? Ak by sme mali výlučne obojstranné vozidla, vystupovalo by sa na niektorých zastávkach vľavo a dvere na oboch stranách by museli zostať priechodné.
S kočíkom môžeš cestovať iba na mieste vyhradenom pre kočík, ktorý je v električkách štandardne pri prvých dverách. Rovnako s ním môžeš nastúpiť iba prednými dverami a iba s vedomím vodiča. V zmysle prepravného poriadku je povolená preprava iba jedného kočíka alebo invalidného vozíka s tým, že vodič môže podľa aktuálnych prevádzkových podmienok povoliť prepravu ďalších kočíkov/vozíkov (niektorí vodiči povolia iba 2 a niektorí aj viac, podľa kapacity). Do 29T sa zmestia iba 3 (alebo 4 ozaj malé).
do 30T sa tych kocikov fyzicky zmesti dost, problem akurat je (asi) predpis ktory kaze aby boli vsetcia s kocikmi kusok od vodica, ale aj tak som zazil v jednom vozni 4 kociky (3 pri dverach na opacnej strane a jeden medzi 1. a 2. dverami v smere jazdy...
riesenie interieru je v novsich vodizlach vseobecne dost zle, uz len ked sa potrebujem presukat cez ulicku v "novych" elektrickach a nik tam nestoji ale vsetky miesta na sedenie su obsadene je trochu obtiazne, pripadny stojaci cestujuci v ulicke to blokuje uplne... a sorky, to je uz v tomto smere tragedia sama o sebe....
usporiadanie sedadiel 2+1 ktore bolo v starych vodilach malo svoje opodstatnenie...
Pred dvoma týždňami som v 30Tr prevážal manželkin bicykel. Bol malý. Nevedel som ho tak umiestniť, aby nezavadzal v uličke a by si okoloidúci o koleso neobtierali nohy.
Koľko kočíkov sa zmestí do 29T a koľko by sa malo?
Električka by sa nemala zaplniť tak, aby bola úplne nepriechodná viac zastávok. V takom prípade treba kúpiť väčšiu električku s viacerými miestami na sedenie aj na státie.
Áno, každého osobná preferencia je subjektívna záležitosť, ale naplnenosť vozidla a nepriechodnosť chodbičiek je objektívny fakt. Podobné sledujem pravidelne napríklad v 31Tr na linke 201. Pre túto linku absolútne nedostatočný priestor na státie/kočíky/invalidné vozíky, atď. MInule sa dokonca stala situácia, že preprava vozíka musela byť odmietnutá, keďže vnútri bol jeden kočík (a viac sa ich do toho mikropriestoru ani nezmestí – do T3/T6 sa v pohode naloží aj 4-5 kočíkov a do 15Tr sa naložili (natesno) 3 kočíky.
A predstav si, že v Nemecku máš veľmi často na VDZ v oblasti nájazdu upravené tak, že Ti výslovne zakazuje uvoľniť pravý pruh pripájajúcim sa vodičom preradením do ľavého. A má to svoj význam.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
si