Keďže som v Británii bol prvýkrát v r. 1974 a od roku 1990 tam cestujem pravidelne, v posledných 9 rokoch cca 6x/rok, určitý prehľad mám. Skúsenosti cestujúceho najmä v rokoch 1990-2000 boli katastrofálne, cestovný poriadok slúžil len pre hrubú orientáciu. Po privatizácii sa to čiastočne niekde zlepšilo. Rozdiel v privatizácii oproti Slovensku alebo Česku je, že až na hlavné trate sa na jednej trati, alebo skupine tratí resp. oblasti poskytne licencia len jednému dopravcovi. A aj na tej hlavnej trati sa stretnú vlaky rôznych dopravcov z rôznych smerov len na spoločnom úseku. Na konkrétny určitý čas sa pridelí dopravcovi licencia a za tento čas môže preukázať čo vie. Nemá ale na trase konkurenciu, čiže nevznikajú podrazy typu dumpingových cien a pod. No a keď mu licencia skončí, môže sa o ňu uchádzať znovu. Ale nemusí ju, samozrejme, dostať. To by ho (dopravcu) teda malo tlačiť k čo najlepším službám, aby licenciu získal opäť. Zdá sa ale, že podobnou cestou sa pôjde aj u nás. Lebo situácia na trase Praha - Ostrava, kde sa podrážajú 3 či 4 spoločnosti, nie je ideálna.
Moje skúsenosti z vyše 50 návštev Londýna v posledných rokoch ukazujú, že to nie je také úžasné, ako by sa mohlo turistovi zdať. Metro: veľmi časté nepravidelnosti, najmä na pôvodných (veľkých) linkách (Circle - poznámka - už cca 7 rokov nie je okružná, ale "slimáková", District, Metropolitan, Hammersmith). Pred 2 týždňami boli "major delays" a "partial suspension" na týchto linkách počas 3 zo 4 dní, čo som tam bol. Veľmi zlá orientácia na vlakoch, len drobným písmom uvedená konečná a často len na čele súpravy, čo si cestujúci ani nemusí všimnúť. Žiadne čísla, čo je hlúpy anglický zvyk daný nechuťou porušiť tradície (nikdysatotaknerobilo, skrátka metro nemá čísla alebo písmená, také anglické a také tradičné). Lenže cieľ na vlaku sa nie vždy zhoduje s tým, čo je vypísané na informačnej svetelnej tabuli, niekedy cestujúci až vnútri vagóna zistí podľa hlásenia ("this is a Piccadily Line train to Uxbridge"), že na letisko, kam, to podľa svetelnej tabule na nástupišti malo ísť, sa týmto vlakom nedostane. Najhoršia je v tomto situácia na Northern Line, tam som opakovane zažil situáciu, že na displeji bolo čosi, čo sa nezhodovalo s cieľom na vlaku a do toho hlásil rozhlas "For destination watch the train". Takže ani systém, ani dežurnyj na stanici nemali tušenie, kam nasledujúci vlak pôjde. Naviac školácke chyby pri organizovaní dopravy. Northern Line má na severe 2 základné konečné a v centre mesta 2 trasy. Takže sa buďto prekladajú vlaky v centre, ale potom idú zákonite 2 za sebou na rovnakú radiálu a naopak. Keby sa na to vykašľali a každej trase v centre by priradili len 1 radiálu, muselo by sa síce prestupovať (prestupná stanica Camden Town je na to uspôsobená), ale jazdilo by to pravidelne. Takto je v tom taký bordel, že interval aj v špičke je náhodný od 1 po 7-9 min.
Autobusy: obrovské nepravidelnosti vďaka zápcham ale asi i organizačnému bordelu, keďže sa vyskytovali aj tam, kde, zápchy neboli. Cestovné poriadky sú len hrubo orientačné (napr. interval 12-15 min., prvé a posledné spoje sú uvedené konkrétne), takže človek nemá šancu ísť na konkrétny spoj, skrátka musí dúfať, že mu do 15 min. snáď niečo príde.
Ale aby som len nekritizoval. V Londýne a blízkom okolí nemusí mať ani cudzinec vôbec cestovný lístok. Stačí ak má bezkontaktnú platobnú kartu štandardného typu (Visa, Mastercard, Maestro a asi aj Visa electron - funguje to určite v rámci EÚ, ako sú na tom karty mimo EÚ neviem). Takže Oyster Card, pokiaľ si neuplatňujete nejakú zľavu, už nepotrebujete. Sumy sa evidujú v priebehu celého dňa, nestrhávajú sa a až podľa celkovej prejazdenej sumy si na druhý deň nájdete v internetbankingu, koľko ste prejazdili. Je to zastropované, nikdy nemôžete prejazdiť viac, ako keby ste si kúpili celodenný lístok. Naopak, záhadne to býva občas aj lacnejšie ako cez Oyster Card. Čítal som o tom a raz som to aj zažil.
Sutaz sa nemusi robit presne preto, preco Bratislava nemusi sutazit dopravcu MHD ak je nim DPB. Ak mas vlastnu firmu, tak prirodzene sutazou prechadzat nemusi, kedze si sluzbu objednavas sam od seba. Sutaz sa robi ked si chces objednat sluzbu od ineho subjektu.
Ešte stále si nič nepochopil, mojenko. Ale nič to, vzhľadom na tvoj vek už určite nedostaneš rozum, keď vyrastieš ale možno na smrteľnej posteli sa ti rozsvieti.
Takže niekto (podľa nariadení EU) musí robiť súťaže aby dosiahol (vysúťažil) najnižšiu cenu, lebo iná cena by znamenala obohatenia sa na úkor iných a niekto z rozhodnutia EU súťaže robiť nemusí. Jednoducho vyberie sa firmička (na základe čoho - srdcu alebo bankovému účtu blízka) a tá si účtuje ceny aby pokryla samozrejme všetky svoje náklady a s veľkou pravdepodobnosťou aj náklady tých ktorí ju vybrali. Alebo som nespravodlivý ?
No a potom to dopadne tak ako vidíme na obchvate Bratislavy. Vybralo sa nejaké španielske konzorcium samozrejme za najnižšiu cenu. A čo nastalo - začali sa deliť peniažky, najprv sa vyplatili všetkým účastníkom kšeftu palmáre, potom musíme predsa aj my zarobiť no a za zvyšok nájdeme slovenské firmy čo to postavia. Však sa o to určite pobijú. Nuž a ostalo tak málo, že slovenské firmy ukázali prostredník. A máme problém. A sme na začiatku a u koho - no u Jaspersu, ten robil expertízu. No ale ten je svätý, ten chybu urobiť nemohol, splnil úlohu - najnižšia cena. Že sa za to nedá kvalitne stavať, to už ich nezaujíma. Hlavne že papieriky v správnych prstoch šuštia, šuštia ach ako dobre sa to počúva. Takže tak experti od Malého Dunaja.
problemom Britanie z mojho uhla nieje privatizacia prevadzkovatelov zeleznic a neschonost vlady(vlaky objednava podobne ako u nas Ministerstvo) urcit odkial kam a za kolko maju vlaky premavat.
V britanii sprivatizovali a system tak ze je spravca infrastruktury a prepravcovia pre tu ktoru oblast. A stat povedal ze tam a tam musis premavat ak nie tak podaj staznost ze je to nerentabilne a doloz kopu formularov a my rozhodneme ci to je alebo nieje rentabilne.
Cize: - musis premavat na vsetkych castiacha trate ale prevadzkovatel si viac menej urcuje grafikon. Nieje dotacia na kilometere ako pobera napriklad RJ na Ba-KN ale celkova platba za prevadzkovanie vsetkych vlakov.
Cize sme pri tom ze treba urcit jasne podmienky (vozne, vozokilometre, grafikon, cistota, poruchovost a samozrejme ich aj vyzadovat) a mysliet aj na zvysenie zaujmu cestujucich (problem RJ na BA-KN 3nasobny narast cestujucich oproti kalkulacii v zmluve a MDPT neche platit viac za dalsie supravy), samozrejme pre RJ je kazdy prepraveny cestujuci plus lebo peniaze si nechava, ma motivaciu ludi do vlakov tahat. Co napriklad SL nema, ak ano urcite by grafikon zmenila.
Urcite neplatit generovanu stratu ako platia niektore mesta sadkam, ale objednavat si presne pocty vlakov vozov a sluzieb co maju byt poskytnute vo vlakoch.
POtom moze konkurencia a sukromnik fungovat. Len musia byt jasne pravidla, ked su dane vagne a site horucou ihlou bude stoho katastrofa.
Optimalne by bol z mojoho uhla pohladu rozlisovat regionalne vlaky a rychliky, regionalne vlaky supnut spolu s autobusmy VUC, aj s balikom financii a Rychliky prestat dotovat, cestujem pravidelne a vzdy je vytazenost aj cez tyzden na trase bratislava - zilina (3-5x tyzdenne) na urovni 80-90% sediacich cestujucich v urcitych staniciach sa stoji. Cize platiti tieto spoje z rozpoctu je hlupost, alebo na ne vyhlasit sutaz a kto to je ochcotny za menej prevadzkovat ten vyhra.
Určite máš viacej skúseností aj vedomostí na túto tému. Ja som v Británii nikdy nebol, takže mám len sprostredkované informácie, ktoré navyše môžu byť zasiahnuté železničiarskym kastizmom v okolí (ja sám nie som železničiar). Ale drvivá väčšina ľudí, ktorá bola v Británii a viezla sa vlakom, mi vravela, že z hľadiska kvality sú britské železnice protipólom tých v germanofónnych krajinách. Dokonca boli aj takí, ktorí spomínali slovenské železnice v pozitívnejšom zmysle.
cit.
"Twenty years after rail privatisation was completed, passengers put up with late, expensive and frequently overcrowded services. The state should run a few train firms so private companies would be forced to up their game. (...) commuters saw ticket prices rise at twice the rate of their wages between 2010 and 2016"
*****
vedecký článok so samovysvetľujúcim názvom:
An illusion of success: The consequences of British rail privatisation https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0155998214000416
*****
niečo jednoduchšie:
The Four Big Myths of UK Rail Privatisation http://actionforrail.org/the-four-big-myths-of-uk-rail-privatisation/
cit:
"On the eve of the great sell-off of the 1990s, Mr. Major pledged that rail privatization would bring a “better, cheaper and more effective service for the commuter.” To repeat that promise to Govia’s beleaguered passengers today would at best provoke mirthless laughter."
*****
a ďalšie články s titulkami:
- Why the system of rail privatisation in the UK has been a disaster
- Why Britain's Railway Privatization Failed
- British rail privatisation - competition destroyed by politics
- Privatisation ‘has added £50 billion to the cost of running Britain’s railways’
A mohol by si racionálne vysvetliť, prečo by sa mali mastiť vačky molochovi?
Mimochodom, Maďari svojho nákladného dopravcu už roky nemajú, predali ho Rakúšanom.
Ono dá sa to vyjazdiť aj so súčasným objemom vzkm tie nové CP, hlavne čo sa týka vytvorenia taktu a zahustenia voľných dní a večerných hodín. Poškrtajú sa spoje do Bratislavy, čo im už ušetrí veľmi veľa vzkm a spraví sa takt v regióne, čo tiež môže dokonca ušetriť v niektorých prípadoch. Racionalizácia neznamená automaticky navýšenie výkonov, skôr úpravu, a to platí v našom kraji.
Napríklad linka 640 by mohla kľudne jazdiť ku každému vlaku obojsmerne dokonca s aktuálnym rozsahom výkonov, pretože momentálne rozostupy spojov sú katastrofálne a dokonca ľudoprázdne. Efektivita ani vo výkone, ani v preprave cestujúcich. Ráno priame spoje do BA nevezú doslova nikoho, ani len nezastavujú na nácestných zastávkach, ale jediný ranný prípoj k REX 1874 do BA je plný. 9 min. po ňom ide úplne prázdny spoj do BA. Veľmi pekne to odzrkadluje preferenciu ľudí, po čom je dopyt.
Ak myslíme spojenie základná dopravná poslušnosť vážne, potom musíme mať zálohu na pokrytie prípadných výpadkov alebo nečakaných odchodov dopravcov. Dokonca aj EK svojho času spomínala, že liberalizovanych by malo byt tak 30 % výkonov. To je úloha statneho dopravcu.
Súhlas ,ale tie sankcie napr. pre odrieknuté vlaky či menšiu kapacitu by som poriadne zvýšil, lebo tá neúdržba jednotiek na trati 131 dosť bije do očí. Presvedčil sa o tom aj sám minister, ktorý schytal meškanie 50 min. keď sa išiel povoziť na posilnenom spoji...
Pre mna za mna moze mat statny dopravca aj 0% vykonov a moze byt zruseny. V pohode to zvladnu robit sukromni dopravcovia, spravidla za menej penazi a efektivnejsie. Stat nech ma dopravnu autoritu ktora bude urcovat cestovne poriadky a tarify. Jazdit to moze hocikto.
Prestaň používať to slovo moloch keď ani nevieš čo to je. A čo má byť štátny dopravca na úrovni 10-20% výkonov dnešných aby nebol moloch, aby sme peniažkami z našej kasy mastili vrecká niekomu inému? Nie nad tým, že peniaze idú do ZSSK máš nariekať. Choď opľúvať ministrov a vlády Ficove, Dzurindove, Mečiarovu a Radičovej, že dohadzovali všetky kšefty zlodejom zo ŽOS Zvolen a Vrútky. Súkronmíci opravujú pre zmenu u vekslákov z Loko Trans Šurany a to je taká istá mafia ako ŽOSky a teda to bude už lepšie ako ŽOSky? Aspoň ZSSK si robí teraz modernizácie Bpeer a Beer vozňov sama bez ŽOSiek. Mal si byť ty a ostatní čo tu opľúvajú ZSSK, keď ste volili predošlé vlády a potom ste pokrytecky mlčali, keď humpľovali ZSSK svojími hlúpymi nominantmi. Ale takto ste sa svojím hlasovaním vo voľbách podielali všetci na tom, že ZSSK bola rozkrádaná, potom ste pokrytecky mlčali, keď sa to aj Vašou vinou rozfrckali a teraz sa tvárite ako svätí, že vy nič a že idete spasiť osobnú dopravu rozkradnutím dotovaných lukratívnych výkonov do súkromných rúk. Budú sa nám naokolo štáty smiať, že ako sprostí likvidujeme národného dopravcu a keď za 10-15 rokov moloch menom EÚ padne, čo je skutočný moloch čo požiera dobré veci, tak potom česi, poliaci a maďari budú mať svojho dopravcu, budú mať na čom stavať a my čo? Budeme vyvlastňovať alebo sa doprosovať ako v Mochovciach talianskemu Enelu? ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Mhr1
Moje skúsenosti z vyše 50 návštev Londýna v posledných rokoch ukazujú, že to nie je také úžasné, ako by sa mohlo turistovi zdať. Metro: veľmi časté nepravidelnosti, najmä na pôvodných (veľkých) linkách (Circle - poznámka - už cca 7 rokov nie je okružná, ale "slimáková", District, Metropolitan, Hammersmith). Pred 2 týždňami boli "major delays" a "partial suspension" na týchto linkách počas 3 zo 4 dní, čo som tam bol. Veľmi zlá orientácia na vlakoch, len drobným písmom uvedená konečná a často len na čele súpravy, čo si cestujúci ani nemusí všimnúť. Žiadne čísla, čo je hlúpy anglický zvyk daný nechuťou porušiť tradície (nikdysatotaknerobilo, skrátka metro nemá čísla alebo písmená, také anglické a také tradičné). Lenže cieľ na vlaku sa nie vždy zhoduje s tým, čo je vypísané na informačnej svetelnej tabuli, niekedy cestujúci až vnútri vagóna zistí podľa hlásenia ("this is a Piccadily Line train to Uxbridge"), že na letisko, kam, to podľa svetelnej tabule na nástupišti malo ísť, sa týmto vlakom nedostane. Najhoršia je v tomto situácia na Northern Line, tam som opakovane zažil situáciu, že na displeji bolo čosi, čo sa nezhodovalo s cieľom na vlaku a do toho hlásil rozhlas "For destination watch the train". Takže ani systém, ani dežurnyj na stanici nemali tušenie, kam nasledujúci vlak pôjde. Naviac školácke chyby pri organizovaní dopravy. Northern Line má na severe 2 základné konečné a v centre mesta 2 trasy. Takže sa buďto prekladajú vlaky v centre, ale potom idú zákonite 2 za sebou na rovnakú radiálu a naopak. Keby sa na to vykašľali a každej trase v centre by priradili len 1 radiálu, muselo by sa síce prestupovať (prestupná stanica Camden Town je na to uspôsobená), ale jazdilo by to pravidelne. Takto je v tom taký bordel, že interval aj v špičke je náhodný od 1 po 7-9 min.
Autobusy: obrovské nepravidelnosti vďaka zápcham ale asi i organizačnému bordelu, keďže sa vyskytovali aj tam, kde, zápchy neboli. Cestovné poriadky sú len hrubo orientačné (napr. interval 12-15 min., prvé a posledné spoje sú uvedené konkrétne), takže človek nemá šancu ísť na konkrétny spoj, skrátka musí dúfať, že mu do 15 min. snáď niečo príde.
Ale aby som len nekritizoval. V Londýne a blízkom okolí nemusí mať ani cudzinec vôbec cestovný lístok. Stačí ak má bezkontaktnú platobnú kartu štandardného typu (Visa, Mastercard, Maestro a asi aj Visa electron - funguje to určite v rámci EÚ, ako sú na tom karty mimo EÚ neviem). Takže Oyster Card, pokiaľ si neuplatňujete nejakú zľavu, už nepotrebujete. Sumy sa evidujú v priebehu celého dňa, nestrhávajú sa a až podľa celkovej prejazdenej sumy si na druhý deň nájdete v internetbankingu, koľko ste prejazdili. Je to zastropované, nikdy nemôžete prejazdiť viac, ako keby ste si kúpili celodenný lístok. Naopak, záhadne to býva občas aj lacnejšie ako cez Oyster Card. Čítal som o tom a raz som to aj zažil.