Ja si pamätám, že za socializmu sa používala nesvietiaca zalená šípka aj u nás. Bola aj vo vyhláške o pravidlách cestnej premávky (áno, vtedy pravidlá cestnej premávky neupravoval zákon, ale len vyhláška).
Tu je príklad jednej nesprávne použitej doplnkovej zelenej šípky: https://goo.gl/maps/JtNyedfJJF72
1. keď svieti zelená šípka spolu s červeným svetlom, odbočovanie je bezkolízne, nie je komu dávať prednosť. Vodiči si na to zvykli a ak by sa to zmenilo, bol by prúser.
2. križovatka je naprogramovaná tak, že doplnková šípka zhasne a zostane svietiť červená, takže vodič nemá žiadne varovanie, že šípka ide zhasnúť a ak neubrzdí, prejde jednoznačne na červenú
Z týchto dôvodov by tam správne mali byť dva semafory, jeden pre jazdu vľavo a druhý pre jazdu vpravo (rovno je zákaz vjazdu). Namiesto toho tam dali do protiľahlého rohu križovatky signál pre opustenie križovatky, ktorý svieti vždy spolu so zelenou, pretože autá z protismeru majú vtedy červenú.
Mimochodom pred nejakým časom tam signál na opustenie križovatky nebol, protiidúce autá mali tiež zelenú a spôsobovalo to kolízie, pretože pri vypnutých semafóroch idú protidúce autá z vedľajšej a platila vtedy opačná prednosť ako pri zapnutých semafóroch - príliš zložité pre našich vodičov.
- Viedenský dohovor niekde prikazuje používanie doplnkovej zelenej šípky?
- V minulosti by som ťa postavil na 10 minút ku kriźovatke pri trnavskom cukrovare, zistil by si, prečo je to hovadina. Lenže už tam tú šípku s pochopiteľných dôvodov zrušili.
- Za druhej svetovej vojny, keď americkí piloti zaťahovali podvozky na zemi namiesto ovládania klapiek, tak zmenili dizajn ovládačov. Lebo pochopili, že ak vznikajú chyby z toho, že niečo vyzerá podobne ako niečo iné, treba to zmeniť. A to boli piloti, nie človek milión v aute.
Na kruhový signál voľno alebo na signál v tvare šípky? Lebo odbočovanie na kruhový signál (vrátane doplnkovej šípky) nie je bezkolízna a ani nikdy nebolo.
Čl. 16 ods. 2
"While changing direction, the driver shall, without prejudice to the
provisions of Article 21 of this Convention regarding pedestrians, allow oncoming
vehicles on the carriageway he is preparing to leave, and cycles and mopeds moving
on cycle tracks crossing the carriageway he is about to enter, to pass."
Čl. 21 ods. 2, časť písm. a
"drivers turning into another road at the entrance to which
there is a pedestrian crossing shall do so slowly and give way, if necessary
stopping for this purpose, to pedestrians already using, or about to use, the
crossing"
Na Slovenské pomery nič neobvyklé keď odbáčaš vľavo na signál "voľno" a chodci na druhej strane kam odbáčaš (dajme tomu spomínaná križovatka) majú tiež "voľno" ? na niektorých križovatkách bežná vec,nerozumiem ako toto mohol niekto schváliť ?
Na križovatke Pionierska/Račianska nepotrebuješ spomaľovať,aby si sa presvedčil či proti idúce vozidlá stoja,to predsa vidíš ? keď tadiaľ jazdíš tak už istotne vieš ako je tá križovatka nastavená ? skôr ma rozčuľuje absolútna ignoracia vodičov na križovatke Kukučínova/Jarošova...Vodiči absolútne nerešpektujú obrovskú modrú dopravnú značku so zakreslenými jazdnými pruhmi,ktorá presne usmerňuje vodičov do akého pruhu sa majú zaradiť ak chcú ísť priamo na Pioniersku alebo ak chcú odbočiť vpravo alebo vľavo na Račiansku.Koľkokrát som v kolíznej situácii a tí ktorí ma obmedzia ma ešte vytrúbia ?
Mimochodom, podobným problémom je križovatka Čulenova s Landererovou. V smere od Eurovei odbáča doľava veľké množstvo áut s tým, že v smere zo severu iba veľmi ojedinele pokračuje vozidlo rovno po Čulenovej k Eurovei. Vodiči sú tak zvyknutí, že považujú svoju prednosť za absolútnu. Z asi štyroch mojich prejazdov som sa skoro štyrikrát čelne zrazil s vozidlami idúcimi z Eurovei, ktoré na mňa ešte trúbili.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
zakaznik