Ja si pamätám časy (bolo to za socializmu), keď sa rušila oranžová nasledujúca po červenej (vtedy nesvietila oranžová spolu s červenou, ale z oboch križujúcich sa smerov pri zmene signálov svietila súčasne oranžová, ale vtedy myslím bola skôr žltá ? ), aby sa vodiči nerozbiehali už na tú oranžovú (či žltú?). Po červenej vtedy nasledovala rovno zelená.
Prečo by mal byť význam blikavej zelenej rovnaký ako význam žltého svetla? Na žltú (oranžovú) si povinný zastaviť, ak je to možné bez nebezpečenstva. Význam blikajúcej zelenej podľa mňa taký nie je, má upozorniť vodiča, aby bol ostražitejší a čakal, žekaždú chvíľu mu skočí oranžová, ale inak je to normálna zelená, t.j. povoľuje jazdu.
Také je logické vysvetlenie blikajúcej zelenej. Ale keďže zákon taký signál nepozná, de iure blikajúca zelená je to isté, ako keby na semafore nesvietilo nič, čiže v tom čase platia dopravné značky, resp. pravidlá o prednosti v jazde. Pozor na právnikov!
Na ilustráciu, čo dokážu právnici urobiť zo zdanlivo jasných pravidiel, odporúčam: http://auto.idnes.cz/pravnik-odbocovani-vlevo-soud-de3-/automoto.aspx?c=A160415_140841_automoto_fdv
„Lidé nevědí, že musí při odbočování předpokládat i chybu dalšího řidiče. Neznají zásadu takzvané omezené důvěry, kterou ale vyznává právo,“ uvádí Petra Gříbková ze společnosti Atlas Consulting, která se zabývá právními informačními systémy.
Jedná sa o to, že zákon blikavú zelenú nepozná a jej význam je v podstate rovnaký, aký je význam žltého svetla, ktoré predchádza svetlu červenému. Žlté svetlo by pri MPR 50 km/h malo svietiť tri sekundy a pri vyššej MPR až štyri sekundy, čo je dostatočný čas, počas ktorého je možné bezpečne zastaviť vozidlo pri dodržaní MPR pred hranicou križovatky. Samozrejme platí, že ak Ti rovno nad hlavou blikne žlté svetlo, tak nie je v akýchkoľvek možnostiach fyzicky vozidlo ihneď zastaviť, ale práve kvôli tomu tam to žlté svetlo je, aby si vedel, že sa blíži červená a máš zastaviť vozidlo.
Pokiaľ ide o električky, v blízkom zahraničí, kde nemajú guličky, ale čiarky, tak majú tieto návestidlá aj svoju „výstrahu“, kde smer, ktorý je na voľno, určitý čas bliká pred tým, ako sa zmení na stoj. To je podľa mňa aj vhodné zlepšenie pre naše návestidlá.
To ale samozrejme nemusí byť zrejmé aj bežným účastníkom cestnej premávky ako je kobzinko, resp. to môže byť dôvodom (netvrdím samozrejme, že to tak určite bolo i teraz) na napísanie dnešnej sťažnosti v príspevku #214079 Chcelo by to každopádne ďalšie priblíženie situácie z jeho strany
Samozrejme aj semafóri by mali byť nastavené tak že keď skočí signál stoj, tak by tam mal byť nejaký čas na reakčnú dobu kým dostane iný smer zelenú. Zo skúsenosti viem že na niektorích križovatkách tomu tak nie je.
Ale veď sám som jazdil. Aj predpis D1/1 jasne hovorí: Ak padne signál stoj v takom okamihu že by vodič električky už neubrzdil prevádzkovým brzdením tak SMIE ÍSŤ ĎALEJ! Táto situácia sa samozrejme NEPOVAŽUJE za jazdu na signál stoj.
Ale no tak, snáď mi nechceš povedať, že zakaždým, keď električke skočí STOJ dajme tomu 15 metrov pred ňou, tak sa to vždy snaží ubrzdiť aj za cenu ohrozenia zdravia prevážaných cestujúcich...
Zaujmavé, takmer vždy vidím chodiť na červenú chodiť arogantných chodcov. Občas aj nejaké auto prejde na červenú. Zato električku som na signál STOJ ešte nevidel ísť! (neplatí samozrejme pre predsignál).
Súhlas - blikajúca zelená bola veľmi pozitívnym a užitočným krokom pre vodičov - zrejme preto tak ležala mysliteľom z KDI v žalúdku...
Zažil som tam podobné situácie aj ja. Teraz nemám na mysli (duo)chodcov, prechádzajúcich tam cez priechod na červenú štýlom najprv rýchlo pomedzi autá a potom skokom pred električku, ale aj samotný fakt, že električka plná ľudí idúca rýchlosťou 50 Km/h, ktorej pár sa metrov pred spomínaným priechodom zmení signál VOĽNO na STOJ, samozrejme predpisovo zabrzí na desiatich metroch... ?
Aspoň nejaký predsignál pre električky by tam mohol byť, keď už zrušili tú blikajúcu zelenú, ktorá na tento účel dobre poslúžila aj vodičom električiek.
Vodič električky nemá čo pozerať po zelenej pre autá, má svoje "gule". Autá majú oranžovú, ktorá je na to, aby rozbehnutý vodič ešte mohol prejsť, ak nestihne zabrzdiť. Tam je aj podľa mňa nezmysel pridávať ďalšie uprornenie v podobe blikajúcej zelenej. Električka má len "zelenú" a "červenú", tam by sa možno niečo ako "oranžová" hodilo. Ale som presvedčený, že ak vodičovi električky padne "červená" tak, že už neubrzdí, resp. by to bolo nebezpečné, je ešte dosť času, aby prešiel, kým kolízny smer dostane zelenú. Chodci tiež nemajú blikajúcu zelenú, ani oranžovú. Mali by mať?
1. Hodzovo namestie nie je centrala.
2. Listky vymenit mozne nie je. Jedine ze pockate kym sa bude menit tarifa a potom.. alebo ich proste pozuijete ked budete potrebovat.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Rubber38