Samozrejme, to ze trochu napadne snehovy poprasok a hned je z toho kalamita je predovsetkym vina mesta. Ja som len skonstatoval, ze Tambusy to zvladaju najlepsie, co je neodskriepitelny fakt. Samozrejme, moderna Karosa s prevodovkou VOITH a systemom ASR by si iste lepsie poradila, ako 12rocna B741, o tom sa nehadam, lebo je to tak. Na tom, ze maju Tambusy take dobre jazdne vlastnosti sa okrem konstrukcie podiela aj kvalitna automaticka prevodovka. Aj nove Karosy maju VOITHku. Vies aku Karosu by som bral? So stvorstupnovou VOITHkou a motorom MAN, cca. 210-230 kW. To by bol autobus celkom na urovni
K tej manevrovatelnosti na snehu - no to si napisal tak, akoby mimo Blavy nikde nesnezilo! Naopak, vy NEVIETE, co je to sneh. U vas nasnezi prvy 3-5cm poprasok a hovorite tomu kalamita. U nas nasnezi za noc 40 cm a hovorime tomu snezenie. A Karosy to zvladnu tak, ako aj ostatne vozy.
Spectre: prevodovku som si neskusal, neviem kto by ma pustil za volant. Len jeden vodic co jazdil na SM a 731 si novu 932 nastudoval a poctivo radil 1ku. A nemal s tym problem, jazdil tuho.
Ide prave o tie paneliky. Neveris ze ich dokazali dostatocne upravit? To rovno mozem povedat ze vydrzia tolko co na SM! Su v updatoch fotky havarovanych SM a nie je to prijemny pohlad.
Vie tu niekto ako vyzeraju ramy najstarsich K900 pri podrobnych prehliadkach? Myslim praskliny, deformacie a pod.
Spectre: Mne je jasné, že Karosa nie je dokonalá, a tiež, že "údržba" DPB spraví vrak aj z Mercedesu.
Celé moje snaženie sa sleduje len to, že Karosu chápem ako DOČASNÚ pomoc, kým budú k dispozícii prachy na výlučne moderné NP vozidlá.
Kydanie na Karosu ma neštve preto, že by som ju ktovieako miloval, ale šokuje ma predstava nákupovania samých NP vozidiel (to by ste boli asi jediné mesto v postkomunistických krajinách navôkol, ktoré na to má). V situácii keď bratislavské autobusy predstavujú často ohrozenie cestujúcich (teraz vám tuším horel Tambus nedávnp, alebo čo...) tu čítam rezolútne vyhlásenia, že radšej kúpime menej, ale NP autobusov a zatiaľ budeme zúfalo zápasiť so stavom starých Vrakos.
Nové vozidlo, i keď VP, je vždy, vždy, VŽDY v porovnaní s prevádzkou starého ekonomickejšia a jednoduchšia.
Pri pohľade na fotogalériu bratislavských vozidiel mi hrdinské vyhlásenie, že "radšej nič ako Karosu" pripadajú - poviem to slušne - čudné.
Toto je môj názor. Podľa možnosťí by som sa sa už k téme nerád vracal.
A to ani nehovorim o tom, ze na papieri na zastavke je uvedene ze su to spoje na Rajsku, a pritom su na Cintorinsku... V poslednom case tam DPB vypisuje kraviny..
Jak minule, ze "Na linke 1 budu premavat spriahnute supravy." - to je totalna kravina, vsak supravy na 1 chodia aj normalne, a este k tomu tam napisali, ze spriahnute...
Jak som sa minule potesil, ze DPB dostal rozum, a namiesto celodennej vyluky na Hodzovom bude len nocna vyluka, tak ma nasrala jedna vec. Preco bude dotknuta linka 202? Normalne chodia tie dva posledne odchody po Cintorinsku a idu do vozovne po 29. augusta. Preco ich skratili po AS Mlynske nivy? Nebolo by normalnejsie poslat tu 202 az na Rajsku, otocit ju a potom ju cez Karadzicovu poslat do vozovne tak ako pojde z ASMN?
Ale zato si pozrieme otacanie trolejbusov na Kollarovom namesti..
To rozbiehanie na 1ke je blbost. Iste, je to lepsie pre ten bus, ale skusal si si to??? Vies, ako tam ta jednotka ide tazko narvat. A predstav si jazdit tak 8 hodin v meste. Nic moc...:-(
Tak pozor! Rada 93x a 94x je klasicka konstrukcia a la Vrakosa - cize podvozok, klietocka a bocne paneliky. Jedine zosilnenie je tam kvoli tomu, ze cela, co to drzali pokope su vymenene za bakelitove a tie maju nizsiu pevnost. Rada 95x a 96x je "skeletova" konstrukcia. Prakticky je to ale to iste, ako 93x a 94x, akurat su tam tie panely napevno privarene, pokial je mi znamo.
Re #16869 martiner: To je fakt. V DPB je retarderov plno Akurat nie su tam, kde ich najviac treba
No je to uplne jednoduchy problem len Dpb nema peniaze na kvalitne oblozenia a tak je problem v tom,ze sa kupuju tie najlacnejsie oblozenia ktore tam navyse ani nesedia ako by mali...Tyka sa to aj Ikarusov 4x5 pretoze sa tam nedavaju povodne oblozenia..A tak sa netreba ani cudovat ked pocujem piskajuci ikarus 4x5 je to este horsie ked je teplo a teplota sa vysplha nad 20C pretoze sa navyse zohrieva:-(:-(:-(
Vladimir: odkedy pravidelne pouzivam bratislavsku MHD, plne chapem vacsinove postoje tu. Zaroven viem, ze to moze byt aj inak - v inych mestach.
Zaujala ma ta paka prevodovky. Ja som skor pocul nazor, ze pri GO by do 732 mali davat silnejsie prevodovky (5P120), lebo po case opat "rataju zuby", ako pred GO (5P80). A hoci sa v prirucke pise o rozbiehani na 1ke, malokto to dodrziava. Spojka vydrzi.
Spectre: pises o ramoch a o 14Tr. Uz K900 ma ram zosilneny a cela nemaju ziadnu nosnu funkciu. Preto nemam doveru ku GO na 93x. V 950 je ram dalej zosilneny kvoli bezpecnosti pri prevrateni. Keby sa dalo v Karose fotit, tak sem hodim link na fotky holych bocnic a skeletu, co sa tam "povalovali" pocas dna otvorenych dveri. Mozno by si z toho dokazal nieco vycitat.
Ja mam niekedy pocit ze dpb pouziva retarderov uz davno. A strka ich aj do autobusov, aj trolejbusov, aj elektriciek, ustrednych dielni a dispecerskych felicii...
To nie je len problem Petrzalskych Karos, ale Bratislavskych vozov vseobecne. Hlavna pricina spociva hlavne v udrzbe brzd (nastavenie, pravidelna vymena oblozenia atd.), avsak polovicnu vinu na tom maju aj niektori vodici, ktori sa napr. na SORoch stale nenaucili pouzivat retarder (cest vinimkam)
Karosa vs. Ikarus. Co sa tyka tych zvratenych dveri, tak to je jedna z veci, co zazlievam Skodovke, ze pouziva ten elektropneumaticky ovladac (alebo jak sa to vola ) z Karosy. On totiz funguje tak, ze dvere su otvorene vtedy, ked cez cievku tecie prud. Ked vypnes baterky, automaticky ti zacne tlacit vzduch a zatvarat ti dvere. Najhorsie na tom je ale to, ze ked napr. mas dlho otvorene dvere, cela ta sustava sa ti prehrieva a ten ventil sa kazi. Preto sa napr. na vsetkych trolejbusoch otvaraju predne dvere tak pomaly. Vsak kedysi bolo normalne, ze sa v lete jazdilo s vycapenymi prednymi dverami. Inteligentny vodici, ktori vetraju na konecnej to robia tak, ze tie dvere odvzdusnia ventilom a manualne otvoria.
Co sa tyka prevodoviek, tak sa ani necuduj. Ved je tam stale ta ista prevodovka, ako sa tam davala kedysi. Praga 5M..nieco.
Zvratenost klbovej Karosy: Co sa tyka tej zadnej casti, nech ti dajaky vodic povie, ako sa mu akceleruje v zatacke, ked ten zadny diel tak kraaaasne odlahci strednu napravu. O tom som sa bavil s viacerimi, ktori mi jednohlasne potvrdili, ze jediny autobus so zadnym nahonom, ktory ma dobru manevrovatelnost je TAMBUS! V Ik435 je totizto moc "automatiky", Karosa je konstrukcne nevhodna pre sportovejsiu jazdu. Urcite mi povies, ze trepem blbosti, ze aj niekde u vas s Karosami lietaju, avsak porovnaj si to, ked je zhorsena adhezia. Priklad "par excellence": U nas v BA napadol prvy sneh. Nikto nepripraveny, uplny bordel v meste. Cesta do Dubravky. Na Prazkej hore kopcom som stretaval zahrabane Karosy a Ik280. Ikarusy 435 sice maju ASR, viedli si nepomerne lepsie, avsak vacsinou uz mali tazke problemy v Dubravke, tam kde je benzinka pri predajni elektriceniek (kua, zabudol som nazov zastavky). Jedine, jedine vozy, ktore to presli bez pozorovatelnych problemov boli TAMBUSy. To je moja osobna skusenost a zazival som to spatne niekolko rokov, nakolko kazdy den cestujem z Ruzinova do Dubravky. Takze si logicky myslim, ze aj o tom je ta zvratenost.
Dobre, ze si to spomenul. Ja som napr. asi pred pol rokom isiel konkretne K741 z tej najnovsej serie a sice sa nerozpadavala uplne, avsak bolo v zadnom clanku jasne vidiet, ako tie panely plavaju a to, ze ma mierne posunutu strech oproti prednemu clanku. Iste, drzi to pokope, ale myslis, ze by to mal ten autobus takto robit? Nepojde nahodou aj tu o zvratenost konstrukcie. ......... Btw. Tato "chyba" je typicka prave pre dlhe Karosy, nakolko pri kratkej napr. B732 drzi polohu strechy predne i zadne celo. Tu je defacto len jedno celo a tak si moze opacna strana "plavat" v medzi pruznosti materialu, z ktoreho je ten "ram" postaveny. O to horsie, ked sa ta karosa vyhega na nasich cestach. Iste, aj podla prirucky k tomu autobusu by sa mala ta konstrukcia pravidelne kontrolovat, avsak nechcime od nasich dielenskych taky zapal do prace, ked oni nie su schopni ten bus ani umyt.
Pukavost ramu: U Skodovky to napr. bol u typu 14Tr podnet k tomu, aby prepracovali konstrukciu z laminatovej na celokovovu, a neskor aj prerobili niektore nosniky v skelete. Zatial co Karosa napise do prirucky na pouzitie, ze je to normalne a ze to treba najprv po 800km a potom kazdych tusim 3000km kontrolovat a puknute casti pozvarat. Je toto normalne??? Mne sa to teda normalne nezda ani trochu. To znamena ze hlavnym problemom Karosy nie je ani tak napr. samotna hrdza, ako by tomu bolo u inych vozidiel. Karosa nepresla ziadnym zdokonalenim konstrukcie, ako je to normalne u inych vozov. Zdokonalila sa iba technologia pri vyrobe, konstrukcia je prakticky stale rovnaka. V com sa lisia nove Karosy okrem ineho cela, prevodovky, motoru, interieru? Nicim!
Inak keby napr. v nasich dielnach neboli blbci, mohli pri skladani plynakov miesto starych prdeli kupit nove z rady 9xx a mali by sme tu krasne "ako nove" B932! V kazdom pripade by to bolo pre cestujuceho aspon trochu atraktivnejsie.
Dalsia otazka pre m@rtina: Vyraba sa Karosa s vanickou a sucasne s pohonom na zemny plyn? Ak ako, ako nam narvali tie flase s CNGckom? Co som pozeral na tych nasich, su tam dost tesno pod podlahou...
a nazaver:
SIcko tu myslim pisal o tom, ze ma rad Ik283, lebo su po GO. Ja som akurat vcera isiel na 83ke 283kou bez GO a vyzerala v urcitych ohladoch lepsie, ako 283 po GO. Ono tiez ta GO nie je urobena az tak precizne, ako sa zdalo, ked boli tie vozy cerstvo po generalke. Napr. vela tychto vozov ma vnutorne obklady uz uplne "zdute" len kvoli tomu, ze ti idioti tam nedali odvetravaci otvor. Hrdza sa tam tiez sem-tam objavi. A takisto, typicke pre 283 aj 4x5, rozheganost dveri. Toto vsetko je o tej preventivnej udrzbe, na ktoru netreba naklady. Je taky problem napr. kazdeho stvrt roka skontrolovat vsetky dvere a podotahovat tam vsetko? Je taky problem umyt ten voz? Ved ti pracovnici tam castokrat nic nerobia. Kazdemu do ruky handru a vedro a nech sa ten voz leskne! A poriadny dozor na nich, nech ziaden voz odtial nevyde tak za***any, ako je to teraz, ze podlahu aj strop umyvaju v jednej vode. Takze.....
Diskusia Karosa vs. Ikarus nema zmysel. Je viac nez jasne, ze Karosa si vydobila svoje miesto na trhu hlavne schopnym marketingom, zatial co technicka dokonalost pokulhava. Ikarus je na tom technicky urcite lepsie, avsak mal neschopny management, takze mu to bolo hovno platne. O tom je aj cela diskusia. Ja s Turbom hovorime o zvrhlosti Karosy. Zastancovia sa zas ohanaju, ze ako Karosa exportuje do Francuzka a pod. V poriadku. Karosa, aj ked mozno technicky menej dokonale vozidlo, je dobre prevadzkovatelna, pokial funguje zo strany prevadzkovatela, cize DPB, aspon minimalna starost o zakaznika a minimalna starost o svoje vozidla. Nejde tu ani tak o financie. Cize logicky som si dal dokopy, ze hlavny problem nebude v zvrhlosti Karosy a genialite Ikarusu, ale v DPB. Prevadzka akehokolvek vozidla v BA totiz vychyta take veci, o ktorych by sa ostatnym ani nesnivalo. Uz sa tesim, ked dojde nedajboze naozaj nieco NP, ake zvhrlosti objavime na Solarisoch/CityBusoch/Citarach a pod.
Vladimir: Ak si dobre pamatam ja tak som pocul tiez o nehoode na tej krizovatke, ale iba o nehode dvoch vozidiel - boli tam dost dlho a bolo to popoludni. Ale je mozne, ze bud sa sekli, alebo sa ttam tie dve elektricky zrazili niekedy inokedy. Inac vychadza mi to na stredu alebo stvrtok.
Niekedy tento týždeň (bol som na tzv. blokovej vúčbe v teréne) som kdesi v rádiu Expres zachytil upozornenie na zdržanie na križovatke Krížna - Karadžičova, s odôvodnením - citujem "zrazili sa tam dve električky". Čo sa vlastne stalo? Bolo to asi v stredu (+- 1 deň).
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Spectre
Karosa vs. Ikarus. Co sa tyka tych zvratenych dveri, tak to je jedna z veci, co zazlievam Skodovke, ze pouziva ten elektropneumaticky ovladac (alebo jak sa to vola ) z Karosy. On totiz funguje tak, ze dvere su otvorene vtedy, ked cez cievku tecie prud. Ked vypnes baterky, automaticky ti zacne tlacit vzduch a zatvarat ti dvere. Najhorsie na tom je ale to, ze ked napr. mas dlho otvorene dvere, cela ta sustava sa ti prehrieva a ten ventil sa kazi. Preto sa napr. na vsetkych trolejbusoch otvaraju predne dvere tak pomaly. Vsak kedysi bolo normalne, ze sa v lete jazdilo s vycapenymi prednymi dverami. Inteligentny vodici, ktori vetraju na konecnej to robia tak, ze tie dvere odvzdusnia ventilom a manualne otvoria.
Co sa tyka prevodoviek, tak sa ani necuduj. Ved je tam stale ta ista prevodovka, ako sa tam davala kedysi. Praga 5M..nieco.
Zvratenost klbovej Karosy: Co sa tyka tej zadnej casti, nech ti dajaky vodic povie, ako sa mu akceleruje v zatacke, ked ten zadny diel tak kraaaasne odlahci strednu napravu. O tom som sa bavil s viacerimi, ktori mi jednohlasne potvrdili, ze jediny autobus so zadnym nahonom, ktory ma dobru manevrovatelnost je TAMBUS! V Ik435 je totizto moc "automatiky", Karosa je konstrukcne nevhodna pre sportovejsiu jazdu. Urcite mi povies, ze trepem blbosti, ze aj niekde u vas s Karosami lietaju, avsak porovnaj si to, ked je zhorsena adhezia. Priklad "par excellence": U nas v BA napadol prvy sneh. Nikto nepripraveny, uplny bordel v meste. Cesta do Dubravky. Na Prazkej hore kopcom som stretaval zahrabane Karosy a Ik280. Ikarusy 435 sice maju ASR, viedli si nepomerne lepsie, avsak vacsinou uz mali tazke problemy v Dubravke, tam kde je benzinka pri predajni elektriceniek (kua, zabudol som nazov zastavky). Jedine, jedine vozy, ktore to presli bez pozorovatelnych problemov boli TAMBUSy. To je moja osobna skusenost a zazival som to spatne niekolko rokov, nakolko kazdy den cestujem z Ruzinova do Dubravky. Takze si logicky myslim, ze aj o tom je ta zvratenost.
d3k0 #16861 >
Dobre, ze si to spomenul. Ja som napr. asi pred pol rokom isiel konkretne K741 z tej najnovsej serie a sice sa nerozpadavala uplne, avsak bolo v zadnom clanku jasne vidiet, ako tie panely plavaju a to, ze ma mierne posunutu strech oproti prednemu clanku. Iste, drzi to pokope, ale myslis, ze by to mal ten autobus takto robit? Nepojde nahodou aj tu o zvratenost konstrukcie. ......... Btw. Tato "chyba" je typicka prave pre dlhe Karosy, nakolko pri kratkej napr. B732 drzi polohu strechy predne i zadne celo. Tu je defacto len jedno celo a tak si moze opacna strana "plavat" v medzi pruznosti materialu, z ktoreho je ten "ram" postaveny. O to horsie, ked sa ta karosa vyhega na nasich cestach. Iste, aj podla prirucky k tomu autobusu by sa mala ta konstrukcia pravidelne kontrolovat, avsak nechcime od nasich dielenskych taky zapal do prace, ked oni nie su schopni ten bus ani umyt.
Pukavost ramu: U Skodovky to napr. bol u typu 14Tr podnet k tomu, aby prepracovali konstrukciu z laminatovej na celokovovu, a neskor aj prerobili niektore nosniky v skelete. Zatial co Karosa napise do prirucky na pouzitie, ze je to normalne a ze to treba najprv po 800km a potom kazdych tusim 3000km kontrolovat a puknute casti pozvarat. Je toto normalne??? Mne sa to teda normalne nezda ani trochu. To znamena ze hlavnym problemom Karosy nie je ani tak napr. samotna hrdza, ako by tomu bolo u inych vozidiel. Karosa nepresla ziadnym zdokonalenim konstrukcie, ako je to normalne u inych vozov. Zdokonalila sa iba technologia pri vyrobe, konstrukcia je prakticky stale rovnaka. V com sa lisia nove Karosy okrem ineho cela, prevodovky, motoru, interieru? Nicim!
Inak keby napr. v nasich dielnach neboli blbci, mohli pri skladani plynakov miesto starych prdeli kupit nove z rady 9xx a mali by sme tu krasne "ako nove" B932! V kazdom pripade by to bolo pre cestujuceho aspon trochu atraktivnejsie.
Dalsia otazka pre m@rtina: Vyraba sa Karosa s vanickou a sucasne s pohonom na zemny plyn? Ak ako, ako nam narvali tie flase s CNGckom? Co som pozeral na tych nasich, su tam dost tesno pod podlahou...
a nazaver:
SIcko tu myslim pisal o tom, ze ma rad Ik283, lebo su po GO. Ja som akurat vcera isiel na 83ke 283kou bez GO a vyzerala v urcitych ohladoch lepsie, ako 283 po GO. Ono tiez ta GO nie je urobena az tak precizne, ako sa zdalo, ked boli tie vozy cerstvo po generalke. Napr. vela tychto vozov ma vnutorne obklady uz uplne "zdute" len kvoli tomu, ze ti idioti tam nedali odvetravaci otvor. Hrdza sa tam tiez sem-tam objavi. A takisto, typicke pre 283 aj 4x5, rozheganost dveri. Toto vsetko je o tej preventivnej udrzbe, na ktoru netreba naklady. Je taky problem napr. kazdeho stvrt roka skontrolovat vsetky dvere a podotahovat tam vsetko? Je taky problem umyt ten voz? Ved ti pracovnici tam castokrat nic nerobia. Kazdemu do ruky handru a vedro a nech sa ten voz leskne! A poriadny dozor na nich, nech ziaden voz odtial nevyde tak za***any, ako je to teraz, ze podlahu aj strop umyvaju v jednej vode. Takze.....
Diskusia Karosa vs. Ikarus nema zmysel. Je viac nez jasne, ze Karosa si vydobila svoje miesto na trhu hlavne schopnym marketingom, zatial co technicka dokonalost pokulhava. Ikarus je na tom technicky urcite lepsie, avsak mal neschopny management, takze mu to bolo hovno platne. O tom je aj cela diskusia. Ja s Turbom hovorime o zvrhlosti Karosy. Zastancovia sa zas ohanaju, ze ako Karosa exportuje do Francuzka a pod. V poriadku. Karosa, aj ked mozno technicky menej dokonale vozidlo, je dobre prevadzkovatelna, pokial funguje zo strany prevadzkovatela, cize DPB, aspon minimalna starost o zakaznika a minimalna starost o svoje vozidla. Nejde tu ani tak o financie. Cize logicky som si dal dokopy, ze hlavny problem nebude v zvrhlosti Karosy a genialite Ikarusu, ale v DPB. Prevadzka akehokolvek vozidla v BA totiz vychyta take veci, o ktorych by sa ostatnym ani nesnivalo. Uz sa tesim, ked dojde nedajboze naozaj nieco NP, ake zvhrlosti objavime na Solarisoch/CityBusoch/Citarach a pod.