Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: hoppusmark01 #109067:
pouzitie britskych zeleznic ako prikladu ma neprekvapuje, kedze je to ukazkovy pripad ako nespravne liberalizovat trh, stat tam zle nastavil podmienky pre prepravcov a nasledky sa dostavili, je to cele o nastaveni podmienok a regulacii, tak ako najnovsie EU reguluje medzinarodne hovory sa da rovnako regulovat MHD vhodne nastavenymi jasnymi podmienkami pre prepravcov v ramci ktorych si mozu konkurovat

ak vravite ze v tom nie je rozdiel co sa regulacie tyka lebo mesto prakticky moze regulovat vlastny dopravny podnik, tak pointa je v tom, ze v konkurencii su podniky tlacene k vyssej efektivite, zatial co v pripade nasho monopolu DPB netlaci k vyssej efektivite dokopy nic, lebo nema konkurenciu
Reakcia na: Mike #109072:
vlastne aj pri tom modeli konkurencie, ktory fuguje, musi tak ci tak mesto urobit hlavne kroky: musi vytvorit linky, cest. poriadky, musi urobit sutaz na dopravcov atd.. takze okrem toho, ze je to administrativne narocne, tak ci tak rozhoduje mesto o dolezitych veciach..
cize fungovat to moze iba vtedy, ak mesto ma naozaj zaujem na dobrej MHD a vie sa o toto vsetko postarat..
no a ak mesto uz splna tieto predpoklady, tak je ovela jednoduchsie, ak ma vlastneho dopravcu, ktoreho moze kedykolvek "skontrolovat", teda moze priamo dozerat na kvalitu atd..
Reakcia na: hoppusmark01 #109070:
licencny system funguje na urovni statu a vuc a v podstate aj na urovni mensich miest.

lenze co v pripade takej ba, kde si z toho menezment urobil dojnu kravu a poslanci maju nalady ze nik iny ako dpmb dokonalejsi neni?
Reakcia na: Malic #109059:
Autor tiež akosi zabudol porovnať, čo je v cene Cayenne S v USA a čo v Európe.
Reakcia na: hoppusmark01 #109070:
A povedal byt som že prax vo väčšine západnej Európy je taká, že súťaž sa vypisuje na prevádzkovanie liniek prímestských a a v menšej miere mestských, spravidla okrajových... "gro" liniek robí vždy jeden, povdzme "mestský" dopravca.
Reakcia na: hoppusmark01 #109070:
Presne tak.
Reakcia na: 810zssk #109068:
ano, to druhe riesenie je ok.. cize mestska firma navrhne linky, navrhne cestovne poriadky a potom sa uz vypisu sutaze na jednotlive linky. A dopravcovia si nemozu vytvorit linky, ako sa im zachce, a nemozu si ani lubovolne menit cestovne poriadky..
(napr. ako v BB, ze linka X ide tesne pred trolejbusovou linkou a "kradne" jej cestujucich..)
Reakcia na: 810zssk #109068:
ALE nikdy to nemoze byt na komercnej baze (niekto musi dotovat aj stratove spoje).
Reakcia na: hoppusmark01 #109063:
Pozor, treba odlisovat
a) konkurenciu dvoch dopravcov ako je v BB kedy su uplne nekoordinovany

b) fungovanie kde je centralna mestom vlastnena firma organizujuca dopravu a ta si objednava dopravu u dopravcov, ktory medzi sebou sutazia kto ponukne lepsie podmienky (samozrejme s tym ze ta firma ktora si dopravu objednava jasne stanovi podmienky ako akceptacia cip. kariet, moznosti zmeny CP, pripady kedy moze odnat licenciu a podobne).

To druhe fungovat moze.
Reakcia na: NN #109065:
Takze, bude to dlhsie vysvetlenie ale pokusim sa:
Ako priklad pouzijem Velku Britaniu. Vo Velkej Britanii nastala deregulacia verejnej dopravy este v roku 1982.
Jedinym statnym dopravcom zostal London Tube (londynske metro)..

V pripade autobusovych liniek nastal po deregulacii nasledovny vyvoj:
1. velka konkurencia medzi autobusovymi dopravcami
2. mensi dopravcovia taku konkurenciu neustali a tak sa stali sucastou vacsich dopravcov (kupili ich vacsi dopravcovia). Tak vznikli velke oligopoly a regionalne monopoly..

V zeleznicnej doprave boli dosledky deregulacie nasledovne:
-meskania vlakov sa zvacsili o 20 percent
-neboli koordinovane listky, cize u kazdeho dopravcu platil iny listok..
-seria nehod spolu so 40 mrtvymi (zapricinena deregulaciou!)
- ked bol vyssi dopyt, nezvysila sa ponuka, ale ceny... tak sa dopyt znizil.. (to znamena odlyv cestujucich z vlakov do IAD)
- v r. 2001 skrachovala spolocnost Railtrack
Reakcia na: NN #109055:
Povedz mi kto ti bude komercne jazdit na taky Ahoj? Kto ti bude komercne jazdit do Hornej Dolnej?
Reakcia na: hoppusmark01 #109063:
preco by prave u MHD nemohla ked vsade inde moze?
Reakcia na: Malic #109059:
neodpustim si to ale to s tou najlepsou fakultou mala byt ironia alebo poukazanie na biedu nasho skolstva?
Reakcia na: NN #109049:
konkurencia v MHD nikdy nemoze fungovat. Staci sa pozriet do Banskej Bystrice. Myslim, ze je to dost odstrasujuci priklad..
MHD ma mat v rezii mesto, a ma sa o jej fungovanie aj patricne starat. Ked sa nestara, tak je to chyba mesta, nie toho, ze neexistuje konkurencia..
Reakcia na: Marcelllooo #109056:
len namatkovo na potvrdenie toho nezmyslu

19.5.2000 - 48SKK/USD
19.5.2000 - 27.37USD/barrel
48x27.37= 1313Sk/barrel

http://www.nbs.sk/KL/ARCHIV/HISL0005.HTM
http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/hist/wtotworldw.htm

18.7.2008 - 19SKK/USD
18.7.2008 - 136.32USD/barrel
19x136.32= 2590Sk/barrel

http://www.nbs.sk/KL/ARCHIV/HISL0807.HTM
http://tonto.eia.doe.gov/dnav/pet/hist/wtotworldw.htm

esteze tu mame expertov co vypisuju do e-mailov nezmysly ze ked stal dolar 50 (48) tak stal barrel viac (1313Sk) nez dnes (2590Sk) ked dolar stoji 19
Reakcia na: Malic #109059:
Aby nebolo tych paradoxov malo - tuto skolu dakedy nazyvali ELEKTRICKOVA univerzita... ?
.
No ale k meritu veci - uvedeny mail som sem skopiroval lebo mi prisiel mailom a zaujal mal a provokuje k uvaham a rozmyslaniu. (no to sa tu tusim nenosi ani otvorena diskusia ani rozmyslanie...)
.
Co sa tyka cenotvorby, ani tu nie je situacia taka jednoducha, ako si naznacil. Klasicky model ponuka-dopyt, ktory sa uci v prvom rocniku je v dalsich rocnikoch precizovany o predmety ako napr. kalkulácie, ktoré práve učia o stanovovaní cien.
Reakcia na: Marcelllooo #109056:
Ospravedlnujem sa vsetkym za OT.

Je mi Ta velmi luto, na to, ze si vystudoval jednu z najlepsich fakult na Slovensku, co sa tyka ekonomie a financii, vies velmi malo o cenotvorbe.

Bohapuste porovnavanie cien u nas a v USA pomocou kalkulacky a kurzu je donebavolajuce. Proste cena je tvorena dopytom a ponukou. Chces to kupit a si ochotny tolko dat? Nech sa paci, je to tvoje. Nie, nech sa paci, vychod z predajne si najdes aj sam....

Skoda slov.
Reakcia na: Marcelllooo #109056:
ten e-mail je nezmysel, noviny JOJ nesledujem ale zrovna pred niekolkymi dnami (min. ci predmin. tyzden) to tam riesili aj s nejakym ekonomom, ze pri cene 50USD/barel nestal dolar 50Sk, takze to vychadzalo min. ze cena stupla z 2500 na 2800 ci tak, ostatne dnes stoji barel, teda pred par dnami 145USD to je pri kurze 19SKK/USD 2755Sk a ziadnych 2483, proste su to nespravne cisla, kacica

s tym, ze europa je oproti USA predrazena co sa prakticky vsetkych tovarov tyka suhlasim (ma to ciastocne suvis s DPH, zarukou a hlavne velkostou trhu vs nasou byrokraciou), ale to o kurze dolara a naraste cien s tym, ze by mal barel dnes vychadzat lacnejsie nez v minulosti je naozaj nezmysel

a celkovo ta tabulka cien nema ziadny vyznam, naco je to dobre, clovek z nej nevidi ake maju kde dane, ktora krajina kolko ropy vytazi sama a nemusi doviezt...
Reakcia na: Valec #109053:
no myslim, ze ak by ekvivalentne poklesli aj dane a ine vydavky nebranil by som sa zruseniu celeho statu, ak by slo len o cesty a parkoviska nevidim v tom najmensi problem, to nie je taky problem realizovat, ved o tom je myto ktore ma byt na slovensku raritou kedze bude pokryvat aj cesty 1. triedy a nielen dialnice a od roku 2012 sa bude tyka vsetkych osobnych aut podla nariadenia EU, takze k tomu beztak smerujeme, ide len o to aby o co viac budeme platit priamo klesli aj rozne (nepriame) dane

inak ten moj navrh zrusenia dotacie nie je nic take revolucne, dotaciu mestom by nahradila dotacia skryta vo forme cestovneho kde by si prepravcovia zahrnuli vynutene stratove spoje vo verejnom zaujme ktore by ich mesto nutilo poskytovat aby mali licenciu na prepravu

komercna verejna preprava nie je nijako sialeny napad, je to velmi podobne liberalizacii posty ktora tiez musi poskytovat sluzby v nerentabilnych oblastiach, ide len o to aby sa to dotovalo priamo v cenach sluzieb (cestovnom) a nie prostrednictvom inych dani, pocitam ze s liberalizaciou MHD by dochodci a decka prisli o zlavy a prepravcovia by si ekonomicky spocitali akemu klientovi sa im oplati poskytovat zlavy. nevidim dovod aby dieta, dochodca ci student mal inu cenu ako hocikto iny (s tymto prisli pred rokmi Deutsche Bahn takze opat nic nove, bola okolo toho docela drsna reklamna kampan ktora sa asi dotknutym skupinam nepacila, ale podstatna je platiaca pracujuca vacsina ktora ich nema co dotovat)

tiez by som zrusil dotacie pornohospodarom,ktori ako stetky vezmu slovenske dotacie, ale tovary vyvazaju potom do zahranicia lebo na slovensku im predsa davaju nizsiu cenu

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.