Peter P. Súprava T3M-CS #7602+7610 sa v ústredných dielňach podrobila strednej prehliadke- nie po strednej prehliadke ale po velkej prehliadke!! Prosím oprav informáciu!
Na križovatkách so semaformi dostanú električky prednosť
BRATISLAVA V dopravnej politike metropoly zvíťazila električková rýchlodráha nad metrom. Dnešný technický stav električiek aj koľajových tratí má však od predstavy budúcej modernej chrbtice mestskej hromadnej dopravy na míle ďaleko. Magistrát chce preto v tomto smere presadiť aspoň prvú zásadnú zmenu k lepšiemu. Električky by čoskoro mali dostať na svetelne riadených križovatkách čo najvyššiu možnú mieru prednosti v jazde.
"Pripravovaný systém uprednostňovania električkovej dopravy má cestovanie električkou urobiť úspornejším, spoľahlivejším, rýchlejším, a tým aj atraktívnejším pre cestujúcich," priblížil vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy bratislavského magistrátu Vladimír Mikuš.
Teraz sa podľa neho električky príliš dlho zdržujú nielen na zastávkach, ale aj na križovatkách so svetelnou signalizáciou, ktorých s ohľadom na bezpečnosť premávky stále pribúda.. "Vozidlá tak jazdia čoraz pomalšie a treba ich nasadzovať viac, keďže prepravná kapacita liniek je nízka. Každý rozjazd električky zároveň zvyšuje spotrebu elektriny. A prevádzkové náklady narastajú," objasnil magistrátny úradník.
Práve pripravovaná technológia tzv. preferencie električiek by mala situáciu zlepšiť. "Vozidlo v dostatočnom predstihu pred križovatkou zaznamená snímač a vyšle signál, na základe ktorého mu semafor v okamihu príchodu na križovatku umožní voľný prejazd," vysvetlil Mikuš.
S prednosťou by podľa šéfa magistrátneho oddelenia mali električky jazdiť najmä na hlavných radiálach - karlovoveskej, vajnorskej, račianskej a ružinovskej. "Riešiť pritom jednotlivé križovatky samostatne nemá zmysel. Systém musí fungovať na celej radiále," spresnil. "Po zavedení ho treba sústavne aktualizovať pri vzájomnej spolupráci Dopravného podniku, policajtov, magistrátu aj firmy Siemens ako prevádzkovateľa technologických zariadení," pokračoval.
Svetelnou signalizáciou sa podľa Mikuša postupne vybavia aj všetky cestné prejazdy cez koľaje, kde časté dopravné nehody spôsobujú ešte omnoho väčšie zdržanie električkovej dopravy. Každý nový semafor už bude fungovať s prednosťou pre električky. Systém si vyžiada aj niektoré úpravy liniek a cestovných poriadkov. "Naším najvyšším cieľom je dosiahnuť stav, aby električka pri dodržaní grafikonu mohla vždy bez zastavenia prejsť križovatkou," naznačil. V nijakom prípade však podľa neho nemožno dosiahnuť absolútnu preferenciu električiek, pri ktorej by v zaťažených úsekoch automobily z ostatných smerov len veľmi ťažko dostávali zelenú.
Prvou takto zmodernizovanou traťou sa má už do roka stať karlovoveská radiála. "Vybrali sme ju, lebo je električkovou dopravou najzaťaženejšia zo všetkých," priblížil dopravný inžinier Ján Morávek, ktorý na tvorbe preferenčného systému spolupracuje s magistrátom.
Podľa Morávka už tri križovatky - na Drobného, Alexyho a Harmincovej ulici - pokusne na novom princípe pracujú a dolaďujú sa ich riadiace prvky.. Ešte v tomto roku sa potrebné technické úpravy urobia aj na Žižkovej ulici, v Mlynskej doline, pri Botanickej ulici a Devínskej ceste. "V roku 2006 už chceme celú radiálu príslušne vybaviť až po koniec v Dúbravke," opísal.
Zvyšné tri radiály sa dostanú na rad potom. Ako Morávek zdôraznil, podobne treba vyriešiť hneď počas výstavby plánovanú novú električkovú trať, ktorá má viesť z petržalského Janíkovho dvora cez Starý most na Štúrovu ulicu. "Táto, vlastne už piata električková radiála bude parametrami skutočná pozemná rýchlodráha, kde je preferencia samozrejmosť," zdôraznil. Varoval však, že problémy môžu vzniknúť pri napojení na koľaje v centre mesta, kde sa rýchlovozidlá náhle ocitnú v prostredí obyčajnej električkovej dopravy. Aj v tom vidí dôvod, prečo treba úroveň jestvujúcich tratí výrazne zlepšiť.
Technický riaditeľ Dopravného podniku Bronislav Weigl budovanie systému víta, odporúča však pristupovať k nemu veľkoryso, tak ako v iných mestách vyspelej Európy. "Som rád, že magistrát po nie dobrých výsledkoch testovania optických snímačov zvolil použitie laserových, ktoré pracujú na dlhšie vzdialenosti a sú spoľahlivé aj v zlom počasí," upozornil Weigl.
Dr. Vseved Samofanda: v mene vsetkych dementov Ti z celeho myokardu VDAKUJEM! Mozno nas terazky nejaky nedouceny vymetac toaliet, pripadne vyfukov radiatora elektrickeho salaveho kurenia presvedci o tom, ze Ti vlastne dakujem z plnych pluc...
Bigmac: Cez web no problem ale cez wap to ide jedine takto bo limit dĺžky nicku 20 znakôv. Juro: Počúvaj,šuhajko, konkretizuj svoje dementné pripomienky a nevybíjaj si tu svoje komplexy z toho,že väčšina účastníkov tejto diskusie má vyššie IQ aj vzdelanie ako ty, vyučený stolár, nabitý znalosťami z Reader's Digest.
Vsevedko: bola vznesena poziadavka zanesenie titulu do nicku, preto si dovolujem navrhnut: Dr.Vsevedko Samofandivy! Ved blbom treba obcas sposobit radost, tak preco o nu pripravit nahlupleho chlapceka?
Juro: aleba fesacik, dostal si po prstekoch? Mna sa Ti mojou vlastnou blbostou podarilo uviest do omylu, ale prosim Ta, na tych dvoch to vo vlastnom zaujme neskusaj, pretoze Ta roznesu v zuboch. Ako ad2: myslis, ze vsetci maju svoje najvyssie vzdelanie ukoncene vyucnym listom s celkovym hodnotenim prospel? Ako ad3: ako take oko funguje podla Tvojej teorie a co to je taka sietnica? Ad4: co si skoncil, alebo z akej skoly Ta vyrazili? Zamysli sa vopred nad tym, pod co sa podpises a bude to fajn.
Hlavne že ty VŠEVED to vieš ! Nechceš mať náhodou v nicku MUDr. ??? Som vedel že dáky trápny idiot sa ozve. Nechcem ani hádať za čo si vyučený, ale zdá sa, že v tejto oblasti nemáš ani šajnu ale za každú cenu chceš byt múdry
Vsevedko: ale ked vylozim ten Tvoj strécovský hrnek na kavu, tak by som sa mohol zacat venovat humanistickemu smeru pocas neplatenych prestavok. No nepaprc sa, v rezime So+Ne budem skripta vyberat a hrncok nosit:-o
Papyr: vdaka! Toto chcela nasa stran(k)a a vlada. Kdyz jsem blbej, tak se zeptam. Este by sa to dalo rozvinut na chyby farebneho videnia (2-chromazia, monochromazia a pronuptia, ak sa mylim, oprav ma!), ale to by boli mudrlanti potom moc na koni. Aj som sa chcel povodne hadat, ale nebol som si isty, tak som pustil klavesnicu mobilovu. A zas take veci ako skripta z anatomie, fyziologie a oftalmologie skutocne nemam dovod preco mat, obzvlast nie v robote (aj ked mozno by sa do mojho gynekologkufra este vosli)
Ja som hlava studovana, ale studovana tak, ze neviem nic o fotakoch a CCD cipoch Kazdopadne - sietnica je ta vrstva, ktorou je oko vystlane zvnutra a na ktorej su tycinky (jeden typ, senzor cierna/biela) a capiky (tri typy, senzor cervena, modra, zelena). Takze tak. Sietnica je ta citliva vrstva. Neviem, co chapete pod pojmom vypalenie sietnice, ale pri silnom svetelnom stimule prislusne fotocitlive bunky vydaju tak silny signal, ze su z toho este chvilku grogy a este chvilku ten signal pustaju, aj ked svetlo uz zhaslo, preto, ked sa pozriete napr. do slnka (alebo na ziarive LEDky ), tak aj po zatvoreni oci tam ten obraz este chvilu zostane.
Odbočovacia koľaj pri ex továrni na kefy je v pohode. Koľajnice nie sú príliš zodrané a pokiaľ je to celé stabilné, tak naozaj stačí skultivovať dlažbu. Záujemcov o východnú kultúru odkazujem na skutočne svojský oblúk za zastávkou Technická univerzita (smer Hl. stanica). ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.