Reakcia na: eripmav #67975:
ako vyzera situacia v 1.) statom dotovanej IAD (sucasny stav):
ludia si nakupia auta, lebo je to lacnejsia ako MHD a lacnejsie je to preto, ze pouzitie cestnej komunikacie je ZADARMO a platia teda len cast nakladov (na palivo a vozidlo) a neplatia naklady na infrastrukturu, ktora ale moze tvorit aj raz tolko, nez vyssie spomenute naklad na palivo a vozidlo (10mld Sk na dialnice je realita, nie moj vymysel!) V tomto systeme sa vytvori pochopitelne silny dopyt po IAD, ktory skonci nekonecnymi zapchami ako na Patronke - tie sa riesia dalsim dotovanim zo statu - stavbou tunelov ako Sitina - cize dalsie dotovanie IAD, aby mohli nadalej a este viac zadarmo chodit. Takze este viac ludi ide do IAD a su dotovany este viac (lebo stavby su coraz drahsie - mimourovnove krizovatky, tunely, treba rozsirovat cesty na ukor okolitych objektov...)
2.) v trhomov prostredi to vyzera tak, ze vytvoria sa zapchy - mudry spravca komunikacie, spravajuci sa trhovo a mudry stat, ktory nezvyhodnuje jeden druh dopravy (IAD) na ukor ineho (MHD, zeleznica) neda len tak peniaze na nejaky tunel, a spravca komunikacie ju spoplatni na taku uroven, aby neboli zapchhy a zaroven bola vyuzita kapacita komunikacie - z vybratych penazi zacne stavat napriklad tunel Sitina. Alebo sa nejde sukromny investor, ktory uvidi - aha je tu nejaka Patrkonka, ktora je spoplatnena a ludia tam zufaju - ja postavim tunel, ktory bude spoplatneny menej a ludia budu jazdit nim, lebo v trhu sa pokojne moze stat, ze spoplatnenie Patrkonky by bola tak vysoke, ze postavit tunel by bolo dokonca ziskove, lebo zjavne dopyt velmi vysoko prevysuje ponuku...
KLF
Ale ukaz mi, kde som pisal, ze sa chcem s Tebou stretnut.