Vec:
Pripomienky a návrhy na zlepšenie zavedených zmien v spojoch mestskej časti Petržalka
Dovoľte mi, aby som v súvislosti so zmenami trás všetkých liniek v mestskej časti Petržalka od 5.9.2005 vyjadril svoj názor, ale zároveň Vám predložil i konkrétne návrhy, ktoré vychádzajú z mojich osobných skúseností ako denného radového cestujúceho, odkázaného na mestskú hromadnú dopravu. Nepatrím k čiernym pasažierom, poctivo si kupujem štvrťročnú električenku, ale kvalita poskytovaných služieb tomu doposiaľ vôbec nezodpovedala. Zavedené zmeny, ktoré sľubovali skvalitnenie dopravy v Petržalke, však sú pre mňa hlbokým sklamaním. Po ústretovom kroku v prospech občana niet ani chýru ani slychu. Stále sme doteraz počúvali najmä výhovorky, že najväčším problémom je z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov. Kam potom idú všetky peniaze z neustále zvyšujúcich sa cien lístkov a preukážok? Kedy sa za tieto peniaze konečne nakúpia chýbajúce autobusy, o čom sa neustále iba hovorí, ale nerobia sa konkrétne kroky ?
Po dôkladnom preštudovaní príspevkov k danej téme v prostriedkoch masovej komunikácie a preštudovaní navrhovaných zmien v MHD, dovoľujem si Vám predložiť svoj návrh na konkrétne riešenie úprav autobusových spojov.
Myslím si, že návrh úprav, ktoré Vám predkladám, by zefektívnil cestovanie, a to aj napriek prestupovaniu, resp. je to doplnok riešenia navrhnutých zmien v MHD, ktoré sa dostali do platnosti od 5.9.2005. Môj návrh vychádza z mojich praktických skúseností a pripomienok občanov z môjho blízkeho okolia k zavedeným zmenám.
Vaša reakcia na to, že cestujúci sa k zmenám v MHD postavili veľmi kriticky bola, že občania nemajú radi zmeny a na všetko iba nadávajú. Veľkou chybou kompetentných pri príprave zavedených zmien však bolo, že zmeny neboli navrhnuté z podnetov občanov. Tí, ktorých sa zmena týka, boli celkom vyradení z hry, ich názor nikoho nezaujímal. Nie je umenie urobiť nejakú analýzu na papieri, poškrtať linky, zrátať a vydeliť minúty autobusov. Možno na papieri to vyšlo s vysoko pozitívnym výsledkom. Myslím si, že Vašich odborníkov pritom vôbec nezaujímala realita. Vídajú ju pravdepodobne iba spoza okien osobných automobilov, keď predbiehali preplnené autobusy MHD, ktoré každý deň v zápchach mieria z Petržalky do centra mesta. Predpokladám, že do pôvodného stavu už nikto trasy ani prečíslované autobusy nevráti. Preto som sa pokúsil prakticky doplniť a upraviť Vami zavedený systém z pohľadu obyčajného človeka, ktorý denne cestuje MHD za pracovnými povinnosťami, ktorému je každá minúta času vzácna, pretože v dnešnej dobe čas sú peniaze.
Pevne dúfam, že moje pripomienky neostanú ležať len na stole, ale niekto si ich naozaj seriózne prečíta a zváži ich zapracovanie do analýzy, ktorú pripravujete ako vyhodnotenie zavedených zmien.
Myslím si, že môj návrh je konštruktívny a konkrétny, mojou snahou je skvalitnenie súčastného stavu a cieľom, aby sa občanom, ktorí sú odkázaní stále na MHD uľahčilo cestovanie najmä do práce. Verím, že čas, ktorý som tomuto návrhu venoval, nevyjde nazmar.
Komplexne ako praktický výsledok zavedených zmien sa dá zatiaľ iba konštatovať, že ťažisko zmien je najmä v zavedení autobusovej dopravy po okrajoch Petržalky, pospájaní jej jednotlivých častí prečíslovanými linkami, ale občania sa do centra do zamestnania dostanú iba po 2 až 3 prestupoch, pričom preskakujú z autobusu na autobus ako splašené ovce. Verte, že skrátené intervaly medzi príchodom jednotlivých liniek tu nehrajú žiadnu úlohu. Tento Váš argument je absolútne nepresvedčivý. Ak by sa cestujúci viezol priamo bez prestupovanie tak, ako to bolo doteraz, je to o tom istom čase a pre neho oveľa pohodlnejšie. O takomto skvalitnení môže hovoriť iba ten, kto sa nemusí v daždi, čľapkanici a chumelici tlačiť v malej sklenenej zastávke, kto nie je invalid, ktorý sa bez barle nikde nedostane. Pri pripravovanej zmene kompetentní „odborníci“ asi počítali najmä minúty a intervaly. Ale zabudli pritom na živého človeka, na starých a chorých spoluobčanov, matky s kočíkmi a deťmi. Veď nech si hneď ráno pekne zacvičia po autobusoch. Veď 2-3 prestupy nikoho nemôžu zabiť. Čo na tom, že ľudia sa tlačia jeden cez druhého v strese, nemôžu dýchať v stiesnenom, nevetranom priestore. Na papieri predsa vyšlo, že intervaly sú krátke. Tak to musia vydržať. Efektivita a kvalita ako princípy zostali niekde v kúte alebo pod hŕbou matematických výpočtov.
Zatiaľ jediným pozitívom zmien na základe mojej skúsenosti sú iba autobusové spoje č.98 a 68 a upravená trasa autobusu č.95. Dovolím si i podľa vyjadrení môjho okolia skonštatovať, že tieto zmeny sú prínosom v cestovaní.
Po dôkladnom premýšľaní Vám predkladám tieto konkrétne konštruktívne návrhy na zmeny a úpravu jednotlivých trás, pričom som pevne presvedčený, že by mohli byť námetom pre skvalitnenie MHD najmä s tým, aby cieľom pre zmeny boli nie vypočítané ušetrené minúty, ale najmä spokojnosť cestujúcich .
Návrh č.1 - zrušiť linku č.99
Tento spoj je úplne zbytočný, je to vlastne „okružná jazda“ po Petržalke (pre Vašu informáciu už nazvaná cestujúcimi, zamestnancami dochádzajúcimi do Antolskej nemocnice SAFARI-TOUR) iba skomplikoval cestovanie občanom Petržalky, ktorí musia prestupovať len preto, aby sa odviezli ďalšie dve - tri zastávky domov. Navrhujem ho vylúčiť z premávky a nahradiť ho autobusmi č.88,č.90 a č.93 ( viď.zdôvodnenie nižšie).
Návrh č.2 – zladiť trasy autobusov č. 94 a 59, resp. ich zrušiť a zriadiť novú jednu linku č.54
Trasa : ( Holičská, Smolenická, Terno, ŽST Petržalka, Dvory, Námestie 1.mája, Račianské Mýto, Kukučínova, ŽST Vinohrady, Krasňany, Rača)
Navrhujem označiť ju známym pôvodným číslom autobusu 54. ( zrušené č.94 a č.59 )
Tento spoj by mal posilniť premávku v uvedenej časti. Mal by zastavovať na novovzniknutej zastávke (Železničná stanica Petržalka), kde sa sústreďuje veľa cestujúcich, pre zrýchlenie navrhujem zastávku Rusovská cesta a Aupark vynechať a pokračovať v smere do centra mesta. Zároveň navrhujem zastávku na Námestí 1.mája ( táto dlhodobá požiadavka občanov doteraz nebola vypočutá). Takto upravená trasa by zároveň bola náhradou za zrušené spoje autobusov č. 94 a č. 59, čím sa ušetrí jeden spoj. Navrhované možnosti, aby sa znížil počet prestupov :
Prestup: 1 krát- prestupný uzol Smolenická- smer Lúky
-prestupný uzol Vazovova- smer, Rača, Ružinov a Zlaté Piesky, na posilnenie odporúčam zladiť intervaly autobusov č.54 a č. 93.
Návrh č.3 - zrušiť linku autobusu č. 191
Tento autobus kopíruje trasu autobusu s.91. Prestupný uzol na konci sídliska Lúky 8 na autobus č.91 je neefektívne riešenie. Napr. ak sa chce občan z časti Lúky 2-5 dostať pod Nový most, musí cestovať autobusmi v poradí č. 98, č. 93 a č.91, alebo okružnou jazdou autobusom č.95 s prestupom na autobus č.88, čo je neefektívne a časovo náročné.
Návrh č. 4 - zaviesť opäť linku č. 90
(Nový most, Eisteinova, Kremnická, Záporožská, Závod Matador, Kopčany – sídlisko, Terno, Smolenická, Budatínska ,Vyšehradská ) - povôdná trasa a od Tesca Lúky 2 na Vyšehradskú ul. namiesto upravenej trasy autobusu č.93 (zabezpečí spojenie západnej časti Petržalky a ostatných častí Bratislavy s jedným prestupom s cieľovou stanicou Nový Most ako to bolo povôdne. Určite efektívne nahradí novozriadenú linku č.99 .
Prestup na ostatné smery – 1x
t.j. - Nový Most - smer Karlova Ves, Dúbravka, Lamač, Záhorská Bystrica, Podunajské Biskupice
Návrh č.5 - upraviť linku 93
(Hlavná stanica, Hodžovo námestie, Zochova, Aupark, Dvory, Rusovskácesta, Smolenická,Lúky 2, ZŠ-Budatínska, Budatínska Znievska, Lúčanka, Ľubovnianska, Antolská nemocnica). Nosná linka je veľmi doležitá ako spojenie nemocnice na Antolskej a nemocnice na Kramároch s centrom mesta. Toto riešenie by nahradilo linku č.99 (úsek Tesco, Lúky 2 až Lúky 7 po Antolskú nemocnicu). Ušetrené autobusy by mohli byť použité na obnovenie autobusu č. 90. Navrhujem v rannej špičke zhustiť interval linky č.93 ako pri linke č.95. Úpravou trasy by sa posilnilo cestovanie v časti Panónska cesta a Antolská nemocnica, čím by sa vyšlo v ústrety občanom cestujúcim na lekárske vyšetrenia.
Návrh č.6 – upraviť trasu linky č. 88
Alternatíva č.1 : skrátiť trasu linky Mlynské Nivy- Kúpalisko Matador
Alternatíva č.2 : vrátiť linku do pôvodného stavu s trasou: Ovsište - Šafárikovo námestie a zrušiť novovytvorenú linku. Spojenie s autobusovou stanicou by zostalo zabezpečené prestupom na Šafárikovom námestí na autobus č.50. Linka 88 zabezpečovala spojenie celého sídliska Ovsište s centrom Bratislavy.
Alternatíva č.3 - upraviť linku
Cez víkend namiesto spoja č.78 by chodila po pôvodnej trase Ovsište - Šafárikovo námestie.
Navrhujem vrátiť trasu do pôvodného stavu s celotýždennou prevádzkou. Nahradila by linku č.99.
Prestup na ostatné smery 1x-smer NIVY, Ružinov, Rača, Podunajské Biskupice(č.70 od Malej scény )
Návrh č.7 - upraviť trasu linky č.78
(Pôvodná trasa: Dolné Hony - Starý Most), predĺženie po Mlynarovičovej, Bosákovej, Šustekovej, Bulíkovej, Mamateyovej do Ovsišťa. Riešenie by nahradilo linku č.99.
cez víkend-č.78skrátená trasa-Ovsište-Šafarikovo námestie.V tomto prípade by bola alternatíva č.1 autobusu 88.A náhrada za nepremávajúcu 84 cez víkend z Ovsišta.
Upravit trasu linky č.92 (Volkswagen, Eisteinova, Hálova, Jungmanova, Námestie hraničiarov, Hrobákova, Bradáčova, Technopol ) tak, aby sa neprekrývala s trasou autobusu č. 95.
Ak by 88 nepremávala cez víkend (nahradou by bola 78 Ovsište-Šafaríkovo námestie-skrátená trasa),tak navrhujem č.96(určené spoje ako posilnený spoj cez víkend ) v oblasti Prokofievova, Caufland, Zdravotné stredisko-Háje, Starohajská, Lachova Lstredovýchodnej časti Petržalky).
Rekapitulácia:
Zrušiť linku 99,91,94,59,
Zriadiť linku 90,54-zlúčená linka náhrada 94 a 59,
Pripomienky a návrhy na zlepšenie zavedených zmien v spojoch mestskej časti Petržalka
Dovoľte mi, aby som v súvislosti so zmenami trás všetkých liniek v mestskej časti Petržalka od 5.9.2005 vyjadril svoj názor, ale zároveň Vám predložil i konkrétne návrhy, ktoré vychádzajú z mojich osobných skúseností ako denného radového cestujúceho, odkázaného na mestskú hromadnú dopravu. Nepatrím k čiernym pasažierom, poctivo si kupujem štvrťročnú električenku, ale kvalita poskytovaných služieb tomu doposiaľ vôbec nezodpovedala. Zavedené zmeny, ktoré sľubovali skvalitnenie dopravy v Petržalke, však sú pre mňa hlbokým sklamaním. Po ústretovom kroku v prospech občana niet ani chýru ani slychu. Stále sme doteraz počúvali najmä výhovorky, že najväčším problémom je z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov. Kam potom idú všetky peniaze z neustále zvyšujúcich sa cien lístkov a preukážok? Kedy sa za tieto peniaze konečne nakúpia chýbajúce autobusy, o čom sa neustále iba hovorí, ale nerobia sa konkrétne kroky ?
Po dôkladnom preštudovaní príspevkov k danej téme v prostriedkoch masovej komunikácie a preštudovaní navrhovaných zmien v MHD, dovoľujem si Vám predložiť svoj návrh na konkrétne riešenie úprav autobusových spojov.
Myslím si, že návrh úprav, ktoré Vám predkladám, by zefektívnil cestovanie, a to aj napriek prestupovaniu, resp. je to doplnok riešenia navrhnutých zmien v MHD, ktoré sa dostali do platnosti od 5.9.2005. Môj návrh vychádza z mojich praktických skúseností a pripomienok občanov z môjho blízkeho okolia k zavedeným zmenám.
Vaša reakcia na to, že cestujúci sa k zmenám v MHD postavili veľmi kriticky bola, že občania nemajú radi zmeny a na všetko iba nadávajú. Veľkou chybou kompetentných pri príprave zavedených zmien však bolo, že zmeny neboli navrhnuté z podnetov občanov. Tí, ktorých sa zmena týka, boli celkom vyradení z hry, ich názor nikoho nezaujímal. Nie je umenie urobiť nejakú analýzu na papieri, poškrtať linky, zrátať a vydeliť minúty autobusov. Možno na papieri to vyšlo s vysoko pozitívnym výsledkom. Myslím si, že Vašich odborníkov pritom vôbec nezaujímala realita. Vídajú ju pravdepodobne iba spoza okien osobných automobilov, keď predbiehali preplnené autobusy MHD, ktoré každý deň v zápchach mieria z Petržalky do centra mesta. Predpokladám, že do pôvodného stavu už nikto trasy ani prečíslované autobusy nevráti. Preto som sa pokúsil prakticky doplniť a upraviť Vami zavedený systém z pohľadu obyčajného človeka, ktorý denne cestuje MHD za pracovnými povinnosťami, ktorému je každá minúta času vzácna, pretože v dnešnej dobe čas sú peniaze.
Pevne dúfam, že moje pripomienky neostanú ležať len na stole, ale niekto si ich naozaj seriózne prečíta a zváži ich zapracovanie do analýzy, ktorú pripravujete ako vyhodnotenie zavedených zmien.
Myslím si, že môj návrh je konštruktívny a konkrétny, mojou snahou je skvalitnenie súčastného stavu a cieľom, aby sa občanom, ktorí sú odkázaní stále na MHD uľahčilo cestovanie najmä do práce. Verím, že čas, ktorý som tomuto návrhu venoval, nevyjde nazmar.
Komplexne ako praktický výsledok zavedených zmien sa dá zatiaľ iba konštatovať, že ťažisko zmien je najmä v zavedení autobusovej dopravy po okrajoch Petržalky, pospájaní jej jednotlivých častí prečíslovanými linkami, ale občania sa do centra do zamestnania dostanú iba po 2 až 3 prestupoch, pričom preskakujú z autobusu na autobus ako splašené ovce. Verte, že skrátené intervaly medzi príchodom jednotlivých liniek tu nehrajú žiadnu úlohu. Tento Váš argument je absolútne nepresvedčivý. Ak by sa cestujúci viezol priamo bez prestupovanie tak, ako to bolo doteraz, je to o tom istom čase a pre neho oveľa pohodlnejšie. O takomto skvalitnení môže hovoriť iba ten, kto sa nemusí v daždi, čľapkanici a chumelici tlačiť v malej sklenenej zastávke, kto nie je invalid, ktorý sa bez barle nikde nedostane. Pri pripravovanej zmene kompetentní „odborníci“ asi počítali najmä minúty a intervaly. Ale zabudli pritom na živého človeka, na starých a chorých spoluobčanov, matky s kočíkmi a deťmi. Veď nech si hneď ráno pekne zacvičia po autobusoch. Veď 2-3 prestupy nikoho nemôžu zabiť. Čo na tom, že ľudia sa tlačia jeden cez druhého v strese, nemôžu dýchať v stiesnenom, nevetranom priestore. Na papieri predsa vyšlo, že intervaly sú krátke. Tak to musia vydržať. Efektivita a kvalita ako princípy zostali niekde v kúte alebo pod hŕbou matematických výpočtov.
Zatiaľ jediným pozitívom zmien na základe mojej skúsenosti sú iba autobusové spoje č.98 a 68 a upravená trasa autobusu č.95. Dovolím si i podľa vyjadrení môjho okolia skonštatovať, že tieto zmeny sú prínosom v cestovaní.
Po dôkladnom premýšľaní Vám predkladám tieto konkrétne konštruktívne návrhy na zmeny a úpravu jednotlivých trás, pričom som pevne presvedčený, že by mohli byť námetom pre skvalitnenie MHD najmä s tým, aby cieľom pre zmeny boli nie vypočítané ušetrené minúty, ale najmä spokojnosť cestujúcich .
Návrh č.1 - zrušiť linku č.99
Tento spoj je úplne zbytočný, je to vlastne „okružná jazda“ po Petržalke (pre Vašu informáciu už nazvaná cestujúcimi, zamestnancami dochádzajúcimi do Antolskej nemocnice SAFARI-TOUR) iba skomplikoval cestovanie občanom Petržalky, ktorí musia prestupovať len preto, aby sa odviezli ďalšie dve - tri zastávky domov. Navrhujem ho vylúčiť z premávky a nahradiť ho autobusmi č.88,č.90 a č.93 ( viď.zdôvodnenie nižšie).
Návrh č.2 – zladiť trasy autobusov č. 94 a 59, resp. ich zrušiť a zriadiť novú jednu linku č.54
Trasa : ( Holičská, Smolenická, Terno, ŽST Petržalka, Dvory, Námestie 1.mája, Račianské Mýto, Kukučínova, ŽST Vinohrady, Krasňany, Rača)
Navrhujem označiť ju známym pôvodným číslom autobusu 54. ( zrušené č.94 a č.59 )
Tento spoj by mal posilniť premávku v uvedenej časti. Mal by zastavovať na novovzniknutej zastávke (Železničná stanica Petržalka), kde sa sústreďuje veľa cestujúcich, pre zrýchlenie navrhujem zastávku Rusovská cesta a Aupark vynechať a pokračovať v smere do centra mesta. Zároveň navrhujem zastávku na Námestí 1.mája ( táto dlhodobá požiadavka občanov doteraz nebola vypočutá). Takto upravená trasa by zároveň bola náhradou za zrušené spoje autobusov č. 94 a č. 59, čím sa ušetrí jeden spoj. Navrhované možnosti, aby sa znížil počet prestupov :
Prestup: 1 krát- prestupný uzol Smolenická- smer Lúky
-prestupný uzol Vazovova- smer, Rača, Ružinov a Zlaté Piesky, na posilnenie odporúčam zladiť intervaly autobusov č.54 a č. 93.
Návrh č.3 - zrušiť linku autobusu č. 191
Tento autobus kopíruje trasu autobusu s.91. Prestupný uzol na konci sídliska Lúky 8 na autobus č.91 je neefektívne riešenie. Napr. ak sa chce občan z časti Lúky 2-5 dostať pod Nový most, musí cestovať autobusmi v poradí č. 98, č. 93 a č.91, alebo okružnou jazdou autobusom č.95 s prestupom na autobus č.88, čo je neefektívne a časovo náročné.
Návrh č. 4 - zaviesť opäť linku č. 90
(Nový most, Eisteinova, Kremnická, Záporožská, Závod Matador, Kopčany – sídlisko, Terno, Smolenická, Budatínska ,Vyšehradská ) - povôdná trasa a od Tesca Lúky 2 na Vyšehradskú ul. namiesto upravenej trasy autobusu č.93 (zabezpečí spojenie západnej časti Petržalky a ostatných častí Bratislavy s jedným prestupom s cieľovou stanicou Nový Most ako to bolo povôdne. Určite efektívne nahradí novozriadenú linku č.99 .
Prestup na ostatné smery – 1x
t.j. - Nový Most - smer Karlova Ves, Dúbravka, Lamač, Záhorská Bystrica, Podunajské Biskupice
Návrh č.5 - upraviť linku 93
(Hlavná stanica, Hodžovo námestie, Zochova, Aupark, Dvory, Rusovskácesta, Smolenická,Lúky 2, ZŠ-Budatínska, Budatínska Znievska, Lúčanka, Ľubovnianska, Antolská nemocnica). Nosná linka je veľmi doležitá ako spojenie nemocnice na Antolskej a nemocnice na Kramároch s centrom mesta. Toto riešenie by nahradilo linku č.99 (úsek Tesco, Lúky 2 až Lúky 7 po Antolskú nemocnicu). Ušetrené autobusy by mohli byť použité na obnovenie autobusu č. 90. Navrhujem v rannej špičke zhustiť interval linky č.93 ako pri linke č.95. Úpravou trasy by sa posilnilo cestovanie v časti Panónska cesta a Antolská nemocnica, čím by sa vyšlo v ústrety občanom cestujúcim na lekárske vyšetrenia.
Návrh č.6 – upraviť trasu linky č. 88
Alternatíva č.1 : skrátiť trasu linky Mlynské Nivy- Kúpalisko Matador
Alternatíva č.2 : vrátiť linku do pôvodného stavu s trasou: Ovsište - Šafárikovo námestie a zrušiť novovytvorenú linku. Spojenie s autobusovou stanicou by zostalo zabezpečené prestupom na Šafárikovom námestí na autobus č.50. Linka 88 zabezpečovala spojenie celého sídliska Ovsište s centrom Bratislavy.
Alternatíva č.3 - upraviť linku
Cez víkend namiesto spoja č.78 by chodila po pôvodnej trase Ovsište - Šafárikovo námestie.
Navrhujem vrátiť trasu do pôvodného stavu s celotýždennou prevádzkou. Nahradila by linku č.99.
Prestup na ostatné smery 1x-smer NIVY, Ružinov, Rača, Podunajské Biskupice(č.70 od Malej scény )
Návrh č.7 - upraviť trasu linky č.78
(Pôvodná trasa: Dolné Hony - Starý Most), predĺženie po Mlynarovičovej, Bosákovej, Šustekovej, Bulíkovej, Mamateyovej do Ovsišťa. Riešenie by nahradilo linku č.99.
cez víkend-č.78skrátená trasa-Ovsište-Šafarikovo námestie.V tomto prípade by bola alternatíva č.1 autobusu 88.A náhrada za nepremávajúcu 84 cez víkend z Ovsišta.
Upravit trasu linky č.92 (Volkswagen, Eisteinova, Hálova, Jungmanova, Námestie hraničiarov, Hrobákova, Bradáčova, Technopol ) tak, aby sa neprekrývala s trasou autobusu č. 95.
Ak by 88 nepremávala cez víkend (nahradou by bola 78 Ovsište-Šafaríkovo námestie-skrátená trasa),tak navrhujem č.96(určené spoje ako posilnený spoj cez víkend ) v oblasti Prokofievova, Caufland, Zdravotné stredisko-Háje, Starohajská, Lachova Lstredovýchodnej časti Petržalky).
Rekapitulácia:
Zrušiť linku 99,91,94,59,
Zriadiť linku 90,54-zlúčená linka náhrada 94 a 59,
hoppusmark
Lebo ak sa tam vyrába, tak určite nebude tak závratne drahý ako keby bol priamo z Nemecka...A poliaci by si ho nemohli dovoliť v takých množstvách...
A čo tak napr. Mercedes CONECTO??? Síce nie je nízkopodlažný, ale má (podľa môjho odhadu a zraku:-) ešte nižšiu podlahu ako IK435... Už aj to by podľa mňa uľahčilo prestupovanie v BA...
CONECTO sa vyrába v Turecku, takže určite nie je nejak závratne drahé... ?