Chcú spolufinancovanie MHD. Disproporcie súvisia s prerozdeľovaním daní
(28.01.2005; Večerník; s. 4; eb)
Do riešenia problému financovania MHD v Bratislave chce mesto zapojiť vyšší územný celok. Mestskí poslanci poverili primátora Andreja Ďurkovského rokovať s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja o odpustení dane z motorových vozidiel slúžiacich MHD a o možnosti spolufinancovania tejto dopravy.
Prebiehajúca fiškálna decentralizácia v podmienkach Bratislavy prináša viaceré disproporcie, ktoré súvisia s prerozdeľovaním daní. Daň z motorových vozidiel s bratislavskou ŠPZ vo výške 350 miliónov Sk je odvádzaná BSK bez dopadu na Bratislavu. Rovnako to platí aj u takmer 50 000 cestujúcich, ktorí denne dochádzajú za prácou do Bratislavy, ale ich dane sú k dispozícii obciam s trvalým pobytom, bez možnosti spolufinancovania bratislavskej MHD. Naopak, chýbajúce dotácie na MHD zo štátneho rozpočtu sú sanované zvýšením daní z nehnuteľností len Bratislavčanom. Zvýšenie cestovného a jeho následná kompenzácia občanom hlavného mesta môže byť riešením týchto disproporcií fiškálnej decentralizácie.
Veľkým problémom sú napríklad cestovné zľavy, ktoré za minulý rok tvoria sumu asi 770 miliónov Sk a predpokladané tržby za cestovné lístky predstavujú takmer miliardu. "Zľavy si objednal štát, ale na rok 2005 nám štátna dotácia vo výške 950 miliónov chýba, preto sa musíme zaoberať riešením tejto straty," zdôvodnil námestník primátora Karol Kolada.
Región nedá Bratislave peniaze na mestskú hromadnú dopravu
(29.01.2005; Pravda; príloha Bratislava, s. I, II; Soňa Pacherová)
BRATISLAVA - Bratislavský samosprávny kraj tento rok hlavnému mestu finančne neprispeje na prevádzku mestskej hromadnej dopravy, ktorá je v katastrofálnom stave, stratová a bez prostriedkov na rozvoj.
"Považujem to za vylúčené. V župnom rozpočte na rok 2005 rozhodne nemáme nijaké voľné zdroje, aby sme Bratislave dokázali poskytnúť dotáciu na tento účel," povedal včera Pravde šéf dopravnej komisie regionálnej samosprávy Roman Filistein. Rozpočtovaná suma na dopravu v regióne vo výške 150 miliónov korún je podľa neho aj tak dosť napätá.
Návrh požiadať vyšší územný celok o príspevok na MHD vzišiel zo štvrtkového mestského zastupiteľstva. Poslanci na ňom poverili primátora Andreja Ďurkovského rokovaním o tejto možnosti s jeho partnerom z regiónu Ľubom Romanom.
Radní na zasadnutí pripomínali, že hlavné mesto musí v tomto roku v duchu zákona plne odviesť regiónu cestnú daň vo výške zhruba 350 miliónov za motorové vozidlá s bratislavskou evidenčnou značkou. Z tejto sumy sa späť do mestského rozpočtu nič nevráti, hoci mesto sa musí starať o cesty vyššej triedy na svojom území. Poslanci preto navrhli, aby sa táto daň neodvádzala aspoň z vozidiel MHD, ktorú využíva aj 50-tisíc ľudí dochádzajúcich do Bratislavy denne z celého kraja.
"Vozidlá MHD nie sú nijako vyňaté z povinnosti odvádzať cestnú daň," odmietol Filistein. Vysvetlil, že peniaze získané z tejto dane nie sú účelovo viazané na dopravu a región ich využije najmä v sociálnej oblasti a školstve.
"Rovnako ako je mesto povinné odviesť cestnú daň regiónu, my sme, naopak, povinní odviesť mestu daň z nehnuteľností v našom vlastníctve, ktoré stoja na jeho území," poznamenal šéf dopravnej komisie. Ide podľa neho o zhruba 70 budov stredných škôl, asi 15 zdravotníckych zariadení, viaceré knižnice, divadlo Aréna a ďalšie. Tohtoročnú daň za ne však odhadol len na 15 miliónov.
Filistein vidí pomoc pre MHD v rozvoji Bratislavskej integrovanej dopravy. Toto spojenie mestskej, prímestskej autobusovej a regionálnej železničnej dopravy už štyri roky funguje ako experiment. Hoci výhodný je najmä pre mimobratislavských pasažierov, na jeho chod opäť najviac dopláca mesto. V blízkom čase by však mala vzniknúť dopravná spoločnosť, ktorá integrovanú dopravu systémovo dorieši a zefektívni. "Lepším zladením jednotlivých liniek a spojov vzniknú možnosti väčších úspor bez potreby zvýšiť cestovné," mieni šéf regionálnej dopravnej komisie.
Rokovania primátora a predsedu krajskej samosprávy môžu síce ešte Filisteinove vyjadrenia pozmeniť, Dopravný podnik Bratislava však už bez ohľadu na ne nastúpil cestu tvrdých úsporných opatrení. Podľa generálneho riaditeľa tejto mestskej akciovky Jána Zachara budú spočívať v skrátení niektorých liniek, obmedzení počtu zastávok, šetrení na nafte a na materiálových aj ľudských zdrojoch. Zachar však varoval, že pri malých investíciách do nových vozidiel časom prudko rastú náklady na údržbu. Napriek tomu prisľúbil, že cestovné tento rok nezdražie.
V dlhej diskusii na rokovaní zastupiteľstva odznelo vo štvrtok viacero podnetných pripomienok. Námestník primátora pre dopravu Karol Kolada napríklad uviedol, že až 90 miliónov korún by sa dalo ušetriť zrušením 16 liniek, ktoré si pre svojich voličov vydobyli sami radní.
Poslanci Jozef Házy aj Peter Discantiny zase upozornili na takmer trištvrtemiliardovú stratu, ktorá vlani dopravnému podniku vznikla len preto, že určité skupiny pasažierov vozí zadarmo či so zľavou. Tržby z cestovného tvoria pritom iba necelú miliardu. "Zľavy sme povinní naďalej poskytovať," vysvetlil Kolada. Znamená to podľa neho vykryť inými zdrojmi štátnu dotáciu vo výške 950 miliónov, o ktorú mesto tento rok prišlo.
Hovorilo sa však aj o neschopnosti zodpovedných bojovať s vandalizmom v prostriedkoch MHD či spolupracovať s predajcami cestovných lístkov.
Text k foto: Dopravný podnik napriek zlej finančnej situácii sľubuje, že v tomto roku cestovné nezvýši.
Všetky všade uvádzané ceny električiek či autobusov sú BEZ DPH. Myslíš, že by niekto bol až taký hlupák a schválil DPB peniaze na nákup vozidiel S DPH?
Prvoplatcom DPH je samozrejme výrobca.
Buď si jistý, že ty informace byly staré, jiank co se týče těch rozdílů v regionech...minulý rok jsem byl v Komárně a připadal jsem si jako na konci světa...otec který zde zamlada žil byl ohromně sklamaný, že se zde dodnes téměř nic nezměnilo...to pocházím ze severomoravského kraje, tedy jednoho z nejchudších v ČR, ale to je proti tomu Amerika, opravdu jsem dosti nechápal...ale toto krásné forum je především o dopravě, takžejen dodám že jsem měl tu možnost navštívit i Vaše hlavní městečko a jelikož jsem fanda MHD, zajímal mě její stav...ten je takový jaký je, nebudu tady snášet kritiku, je to prostě hrůza...proto tímto přeji DPB do budoucna spoustu spokojených zákazníků(tedy Vás) a věřím spolu svámi v lepší budoucnost! Hezký den
Pockaj, teraz nedavno (2005) som cital v akomsi periodiku, ze vedie region Praha so 115% vykonnosti EU... Bud to boli stare informacie, alebo tu nieco nesedi.
Bratislavský kraj má 120%, čiže čisto Bratislava ako mesto môže mať aj okolo 140 - 150%. To sa uvidí až keď sa z Bratislavy stane VÚC. Prešovský kraj má 40%.
Ak Praha má 162% som si istý, že sa nájde región v ČR so 60% - 70%.
Regionálne rozdiely sú vytýkané aj ČR aj keď u nás je tento problém vypuklejší.
Hádam vám na východe Valeo a Ford pomôže ?
Jo, ibaze Cesi nemaju taku velku disproporciu medzi vykonom hlavneho mesta a najchudobnejsich oblasti, ako Slovaci. Bratislava bude stat v state s vykonnostou 100-110% EU a vychod ostane medzi top ten najchudobnejsich regionov Europy. No nic sa neda robit. Hlasujeme nohami.
Re Bigamc: Ad daň z MHD, neplatenie dane z dane.
Je však veľmi dôležité aby DPB ostal platcom DPH. Keďže pri nákupe zariadení a samozrejme aj vozidiel si môže uplatniť vrátenie DPH. (zákon presne určuje o aké zariadenia ide, pýtal som sa jednej účtovníčky a autobusy, trolejbusy a električky tam určite patria)
Ak teda DPB kúpi nové električky pre Petržalku v hodnote 2mld. Sk vráti sa mu 380mil., ktoré môže následne použiť na nákup napríklad busov.
Avšak je tu jeden zádrhel, s ktorým mi možno pomôžete. Pri nákupe vozov a zariadení je DPB prvoplatcom DPH? Lebo ak áno, potom si vrátenie DPH uplatniť nemôže.
Ešte si neodpustím:
Dnes podporil aj prezident SR aby sa Bratislava stala samostatným krajom. Takže neustála snaha o žmýkanie Bratislavy pre nadmerný prospech iných obcí a regiónov na úkor samotnej Bratislavy spôsobil jediné čoho som sa bál a to prílišnú izoláciu. Na Slovenskom územnom usporiadaní sa mi lúbilo, že Bratislava je v rámci väčšieho celku, je zapojená v regióne a tak aj keď je hlavným mestom nie je na vyššej úrovni ako iné krajské mestá. Ak sa Bratislava stane samostatným krajom v budúcnosti tento krok môže vyústiť aj k úplnej izolácii v rámci republiky tak ako to vidíme u našich susedov, keď hlavné mesto nezaujíma čo sa deje za jeho hranicami a jedná sa v podstate mestský štát v štáte. Bohužial prázdna mestská pokladnica a potreba rozvoja cestnej infraštruktúry, MHD a inách oblastí spôsobuje to, že mesto musí hľadať akýkoľvek spôsob naplnenia pokladnice. Osamostatnenie Bratislavy na VÚC zvýši príjmy o cca viac ako 1mld. o je v súčasnosti viac ako 1/6 príjmov mesta.
EMTest je jeden veľký šmejd.. U nás v škole asi radšej ani žiadne tankomaty nedali. Ale máme tam také zariadenie na predlžovanie platnosti kariet EMTest, ktoré má dotykový displej a keď na tom displeji niečo chceš stlačiť, tak dobre že na to nemusíš ísť kladivom..
Ja som v zahranici skusal pchat eura do automatov v Rakusku a Nemecku, vzdy bez problemov.
SK peniaze som daval len do tankomatu na EU(az na druhy krat zozral uplne novu dvadsatkorunu) ale ten vraj byva casto pokazeny. Mozno je to tym ze to vyrobil EMtest ?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Andy