Ja som len reagoval na "neviem si predstaviť prenos impulzov".
Vo Viedni to aj tak asi nastavovali ručne, lebo vzhľadom na tarifu "jednu cestu" nepotrebovali asi presný čas
Prestupnú tarifu mali dokonca aj predtým, ale lístok sa musel ohnúť a označiť v každom spoji. Neviem presne ako to fungovalo, ale predpokladám, že v označovači vo vozidle bol v každom spoji iný kód. U nás sme sa zmohli len na diery do lístka, s ktorými vo Viedni skončili v roku 1961.
+ doplnenie z Československa, o ktorom som doteraz nevedel (lebo socialistický priemysel k tomu nič v praxi použiteľné nevyrobil ). https://home.zcu.cz/~poupa/oma50.html
Hlavne si neviem predstaviť prenos impulzov z matičných hodín do vozidiel... Inak by vyspelý socialistický priemysel v podobe n. p. Elektročas určite taký označovač vyrobiť dokázal, zabralo by to vo vozidle podobný priestor, ako last-mile agregát v degešovi...
Nezabudnime, že sme museli zo západu za vzácne devízy dovážať automaty na lístky, na poštové známky, kupovať licencie na kotúčové brzdy, na sklápače operadiel, na zapustené kľučky do osobných áut...
Hitkovi Autošoféri by v prvom rade v tej lukratívnej Viedni museli vedieť nemecky minimálne na B1 (donedávna WL požadoval dokonca B2), takže jeho porovnávanie je irelevantné.
Na zastávke Lipského smer mesto konečne budujú prístrešok (aj keď len "dočasný", ktorý má byť neskôr nahradený čerešňovým) - po mesiaci od sprevádzkovania. Pribudol aj stojan na automat. Ešteže zatiaľ bolo celkom priaznivé počasie.
LINKY z Trnávky: po zmene trasovania liniek (Trnávka/Rožňavská-Martinský cintorín) sú malé trolejbusy 60 v špičke úplne preplnené. Plánujú sa nasadiť kĺbové?
OT: Ak máš celoplošne nasadenú nejakú technológiu, ktorú zvláda aj menej inteligentná alebo technicky zdatná časť populácie, tak je veľmi náročné ju vymeniť za modernejšiu. Okrem tohoho, že je to investične drahé, často sa stáva, že veľká časť populácie to nechce. Slovensko je často laboratórium, kde firmy skúšajú nové veci, lebo sme relatívne malá a kompaktná krajina ale dostatočne rôznorodá (mestá, vidiek, nížiny, hory, národnostný a náboženský mix) a ľudia sú tu príjmajú novinky s väčším nadšením ako inde. Čo sa týka expresných liniek, tak tie boli zavedené aj kvôli umiestneniu priemyslu, škôl a sídlisk. Komunistom sa darilo stavať podnikové byty pre fabriky často na opačných stranách mesta, rovnako stredné školy sa koncetrovali v MČ a preto boli potrebné expresné linky. Nejaká cena lístka/označovače v tom čase zrejme nehrali úlohu, nakoľko mali všetci pravidelní používatelia MHD električenky.
Na upresnenie. Podľa toho, čo som videl, lístok platil ako dnes "na jednu cestu s prestupom alebo bez". A označovač tlačil týždeň od 1 do 99, deň v týždni a čas zaokrúhlený asi na desiatky minút.
Ďakujem za info. Nuž my sme vtedy žili v inom svete... Aj dierkovacie označovače boli asi na vtedajšiu dobu sofistikovaným prístrojom. A pokiaľ viem, používali ich nielen v ČSSR, ale aj v NDR a v Maďarsku.
Iste, súdruhovia boli radi, keď sa podarilo naškrabkať na nejaký imperialistický stroj do fabriky zo západu. O dovoze nejakých označovačov pre dopravu anilen nesnívali.
Čo sa týka šekov, tak tam to bolo skôr o zvyku klientov. V týchto veciach mohli postkomunistické krajiny po r. 89 západ v zavádzaní inovácii aj predbehnúť.
I keď je pravda, že "pichačky" už vtedy boli. Ale boli to veľké mašiny, asi nereálne, aby sa to inštalovalo v dostatočnom množstve do všetkých vozidiel.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Mhr1