Hybridy nemajú šancu v BSK, pretože keď si porovnáme Urbany v BA a v ZA, tak je to 205 000 vs. 421 000 bez DPH, takže jedine cez nejaké envirofondy, tak ako nové trolosory.
Majú veľký potenciál, ale úspora na palive nie je až tak veľká v porovnaní s veľkými obstarávacími nákladmi a servisovaním.
Skoro to vyzerá, akoby si byrokrati nechávali zadné vrátka. Pretože už musí byť normálnym ľuďom jasné, že tzv. elektromobily sú v masovom meradle nezmysel. Že to dlhodobo nemôže fungovať tak, že síce výrobca prerába na každom jednom vozidle, ale zarobí na objeme produkcie, dotáciách a hlúposti investorov (viď Tesla).
"Nákladné automobily nad 3,5 tony a autobusy budú považované za ekologické, pokiaľ budú napríklad využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako vodík, syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) či biopalivo."
Takže autobus na CNG môže vypúšťať emisií koľko chce a stále bude považovaný za ekologické vozidlo ale autobus na diesel sa nebude považovať za ekologický ani keď bude spĺnňať najprísnejšie normy?
Treba si uvedomiť koľko modelov autobusov triedy II (22+ cestujúcich, so stojacimi v uličke), III (22+ cestujúcich, bez stojacich) a B (>22 cestujúcich, bez stojacich), ktoré by spĺňali tú podmienku je vôbec na trhu...
Celé je to podľa mňa veľký paškvil a je absurdné, že na vozidlá so spaľovacím motorom sú kladené prísnejšie (a úplne nereálne) emisné kritériá než na vozidlá s pohonom na elektrinu, CNG a pod.:
"vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3 bez spaľovacieho motora alebo so spaľovacím motorom, ktoré emituje menej ako 1 g CO2/kWh, merané podľa osobitného predpisu,18) alebo ktoré emituje menej ako 1 g CO2/km, merané podľa osobitného predpisu; také vozidlo je súčasne vozidlom s nulovými emisiami"
Že relevantnými by mali byť skôr hodnoty NOx je škoda spomínať.
Taktiež nerozumiem, prečo to neplatí pre všetky druhy autobusov:
"Tento zákon sa vzťahuje na vozidlo kategórie M1, M2, M3, N1, N2 alebo N3, okrem (...) vozidla kategórie M3, ktoré nie je vozidlom triedy I alebo triedy A".
Na jednej strane ma veľmi teší, že sa hádam konečne dočkáme nových plyňákov, pretože by bola podľa mňa škoda nevyužiť existujúcu infraštruktúru a navyše plyn je podľa mňa celkom dobré palivo. Na druhej strane ma však mrzí, že tam nie sú zahrnuté hybridy, pretože tie sú podľa mňa veľmi dobrým kompromisom, najmä čo sa autobusov týka.
Ešteže tam je to CNG a poprípadne LNG, inak ostatné palivá slepá ulička bez potrebnej infraštruktúry a snáď mesto už pochopilo že elektro si môžu nakúpiť na Olejkársku a robiť fotky, ale nie do autobusov.
On je problém že tie témy sa prelíňajú. Ťažko sa baviť o protiepidemických opatreniach v MHD bez kontextu s opatreniami inde a vice versa. MHD nie je izolovaný vesmír.
Vážení diskutujúci, mohli by ste si prosím na tému koronavírusu vyhradiť vlastné diskusné fórum na iných príslušných portáloch zaoberajúcich sa problematikou koronavírusu a politického diania? Myslím, že imhd.sk je portál o verejnej doprave a nie o ochoreniach a politických omáčkach. Ďakujem.
Keď človek nosí na tvári Petriho misku s nakultivovanými baktériami a plesňami, tak v prvom rade škodí sám sebe...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Kotlár
Majú veľký potenciál, ale úspora na palive nie je až tak veľká v porovnaní s veľkými obstarávacími nákladmi a servisovaním.