Reakcia na: Ike #236259:
To je jednoduché. Potenciál medzi koľajnocou a zemou je v rádoch milivoltov. Ak by došlo k poruche uzemnenia, mohol by si dostať zásah tzv. krokovým napätím (napätie zabíjajúce psíky). Vysvetľovať to tu nebudem, stačí strýko Gúgeľ. Ale koľajnica je uzemnená tak mnohobodovo, že to prakticky nehrozí, to už trolejbus je iné kafe.
Ike
Napájací bod - trakčné vedenie - zberač - silový blok - podvozok - koľajnica - zem.
Prúd ide primárne najkratšou cestou s najmenším odporom, pričom na uzemnenie (a predpokladám, rovnako ako ty, že koľajnica v roli nuláku je zároveň uzemnením) sa používa zvyčajne materiál s minimálnym odporom, neporovnateľne menším ako ľudské telo. Stále však, ak dám bosú nohu do zeme (napr. do rozchodníka) a druhou bosou nohou sa dotknem koľajnice, cez ktorú práve prúdi prúd z idúcej električky do zeme, by som mal byť v roli vodiča (nie električky, ale elektrického), ktorý umožňuje prúdu skrat.