OK, viaceré Bratislavské akoženosné a-bus linky so skvostným intervalom 20 minút sú samozrejme zastaraným prežitkom, to je jasné asi celej tu diskutujúcej komunite. Ale o tom sme sa teraz nebavili (i keď teda o tom by sa tiež mohla viesť diskusia plná šotonápadov na optimalizáciu linkového vedenia, najmä v oblasti Pražská-Šancová-Trnavská).
Bavili sme sa o električkách, kde dnes naozaj nemáš podobné negatíva (pridlhý 15-20 min. interval, výskyt súbežných/takmer súbežných liniek, nerovnomerná naplnenosť spojov na trase...). Viedenský model síce nemáme, ale o ňom si nemusíme myslieť, že je zas najlepší na svete. Pri vhodne rozvetvenej sieti prosím, ale nakoľko má Bratislava len dve centrálne ulice v sieti (Špitálska-Obchodná), tak zavedením jednolinkového variantu by si donútil prestupovať "polovicu" cestujúcich v smere do/z tejto časti centra. Ak by sme mali rozvetvenú sieť a nebolo by možné spraviť linku z každej radiály do každej časti centra v rozumnom intervale (a 8 min. je ešte stále rozumným intervalom), tak OK, ale to neni prípad Bratislavy.
A áno, 7,5min. interval je zapamätateľnejší, než 8, a áno, lepšie sa potom pracuje s CP nadväzujúcich liniek s 15, či 30 min. intervalom. Ale jedna vec je baviť sa o možnosti zahustenia int. v celej sieti o pol minúty na 7,5, a druhá je hneď kvôli tomu presadzovať jednolinkový variant.
Na to sluzia pevne stanovene obchadzkove a krizove plany, o com ludia na DPB zrejme netusia.
Aj preto sa kazda vyluka riesi vzdy nanovo.
Malo by platit, ze ak je neprejazdny usek (od-do) platia tieto obchadzkove trasy, rovnako tiez automaticky nabeh na vyluku pri mimoriadke.
A tieto plany by mali byt vzdy rovnake, a je jedno ci je vyluka planovana alebo neplanovana. Lebo je nemyslitelne, ze ked sa dnes nieco stane na L3, tak stoji aj Ruzinov a ostane jazdit na jednej linke.. A ze sa neda kde otocit v centre? A naco mame v centre triangle a dispecerov?
S tym vsak nic nema kolko liniek jazdi na radiale, ale to ako je manazment podniku schopny zvladat jeho riadenie. Bohuzial nakup novych vozidiel z nich odbornikov neurobilo, akurat sa vozime kulturnejsie. Podnik zda sa rovnako zahniva ako kedysi.
Ta zapamatatelnost je velmi dolezita. Mozno preto bol ludmi v prieskume CP so 7,5 minutami oznaceny ako atraktivnejsi ako 8 minutami.
Co je vsak vyhoda pri 4 minutovom intervale. Ze uz zapamatatelnost neriesis a ako zakaznik proste ides.
Je to viac mentalna bariera ako skutocna, lebo ano, logicky 4 minuty ti v dennom casovom plane nic neriesia. Ale ludia neuvazuju logicky... Je to asi na dlhsiu a rozumnejsiu debatu.
Celkovo si vsak myslim, ze ak chceme aby ludia prestupovali a nemali s tym problem, malo by sa pristupovat ku skracovaniu intervalov, zlucovaniu liniek, etc. etc. Najjednoduchsi system bude castokrat najefektivnejsi a najlepsi.
Napriklad ak by sa dopravny terminal MHD na HLST vybudoval tak, ako bol naprojektovany, tak podla mna idealnym pripadom na zlucenie je L61 a L63 s hustejsim intervalom (mozno ukoncenim casti spojov na zastavke Tesco Lamac). Idealne, keby sa potiahla stopa z Bulharskej k Avionu, ale nie nevyhnutne.
Nasledne by sa mohla skratit L39 a zlucit s L31 po Trnavske Myto, resp po Zimny stadion. Lebo mat nosnu linku obsluhovanu klbovymi autobusmi s intervalom 20 minut, ktora 50% trasy vozi vzduch...
(Popripade L39 po Zimny stadion a L31 na Kollarko/Vazku; cim by sa dalo z L94 spravit spickova a zlepsit sedlo L93)
Staci sa pozriet do susednej Viedne, kde sa im fakt dari presuvat ludi z aut do MHD. Najst ulicu kde idu subezne dve linky, je problem. A to je Vieden o malo vacsia od BA rozlohou, s ovela vacsou hustotou osidlenia. Chod sa pozriet rano do centra ako to tam vyzera. Hustotou IAD som mal pocit na Schwarzenbergplatz a okoli, ze je nedelne rano...
Možno tak v smere na Zl. Piesky a Hl. stanicu nastal úbytok. A v Dúbravke - tam je to spôsobené dlhou jazdnou dobou do mesta (aj keď 4ka má dosť ľudí). Inak je dvojlinkový variant veľmi dobrý. Napr. keď je v úseku ŽST Vinohrady - Malé Krasňany výtržnosť alebo nehoda - čo je takmer každý deň tak do Ružinova premáva aspoň linka 9, s Kapucínskej do Karlovky to zatiahne 9 a do Dúbravky 4. Pri jednolinkovom variante by tie výpadky boli veľmi citeľné (časté). A to nehovorím o tom že pokiaľ by do Dúbravky chodila iba 4ka v int. 4 min. tak by sa aj tak dobehli a na konečnú by išli aj tri naraz, takže odchýlky by boli tak či tak.
Inak pamätníci - kto si pamätáte na linku 12 v trase Ružinov - Dúbravka do r. 1993 tam bolo v špičke 24 poradí (z toho 16 celodenných). Interval v špičke bol 4-5 min, bolo úplne bežné že sa dobehli aj 3 súpravy 2xT3 a to nebolo vtedy toľko semafórov čo zdržovali električky ako je to dnes.
Tak 8 a 7,5 je uz podla mna naozaj jedno co sa tyka atraktivnosti. 7,5 ma len vyhodu zapamatelnosti a kazdu 2.hodinu jeden spoj navyse (resp. 1 spoj za hodinu pri 2linkovom variante) Samozrejme aj ja preferujem 7,5 ktore lepsie pasuje Bratislave elektrickam a prestupom na mnohe linky s 15min int. alebo 7,5
8 interval je podla vyskumov v tejto oblasti za hranicou atraktivnosti. Ten bol v prieskume ako hranicny oznaceny ako 7,5minuty.
L93 mala pred zmenou interval ak si dobre pamatam nieco medzi 6-8minut. L 95 detto. Po zahusteni na 3-4 vozidla boli plnsie ako predtym.
Je uplne logicke, ze cim pojde spoj castejsie, tym viac ludi sa pre MHD rozhodne. Ak toto popieras, tak rovno sa vykaslime na vsetky moderne pristupy vo verejnej doprave a rovno zavedme SADisticke CP.
A čo sa týka ivek daily way už čoskoro bude zoznam liniek, kde budú premávať, rozšírený o nejaké ďalšie.. Len škoda že tie vozidlá len tak zrazu neomladnú alebo že zrazu neprestanú byť poruchové..
Buďme radi, že tieto dni je dostatok aj vodičov aj vozidiel, takže sa vypravuje "plný počet" záložných vozov. Hneď je tých výpadkov, ktoré sú hradené podstatne viac - teda vynechaných spojov menej a zvlášť pri hradení takých liniek ako je 54 sa netreba uchyľovať k sťahovaniu vozov z iných liniek, kde potom tie vozy chýbajú, ale vie to vyhradiť záložný voz, ktorý je na to určený. ?
O tom dost pochybujem. V Petrzalke bola kopa liniek s neatraktivnym intervalom a la odvsadial vsade. SIce sa urobili nosne , ale to uz su aj dnes elektricky s int. 8 min a 4 min interval podla mna uz neprilaka nikoho navyse, ba dokonca zase len nasere mnohych ze mali aspon priamy spoj ci uz na Raciansku alebo Vajnorsku ci Spitalsku a zrazu ju nemaju. Koniec koncov aj Praha si teraz schvalila zmenu CP a tras elin a budu 3 nosne s 4 min int. a kopa liniek s 8min. intervalom, v sedle dokonca horsie jak u nas.
Jednolinkový by bol ok, ak by sa mali kde točiť električky v centre, bez toho, aby sa hromadili, takto je dvojlinkový absolútne vyhovujúci, obzvlast, ked v meste su dve centralne linie Špitalska a Obchodná ul.
Ale tam nechodi vobec ziaden bus. Skor bol na tej linke premierovo a mal tam niekoho, kto ho zaucal a iba mu hovoril, kade ma ist. Viem si to zivo predstavit: "Tu pojdes rovno, teraz tu je zastavka, teraz rovno, tu odbocis dolava, nee k******t, ta druha lava!"
Rovnako ako ho priniesla zmena linkovania v Petrzalke v roku 2005, kedy mensi pocet liniek s mensim poctom vzkm prilakal viac cestujucich. Ale to si sotodeti nepamataju, srali este do plienok.
No ak sa rano ludia nepomestia, tak logicky poobede nie je co voziť spat na sidlisko...
Bohuzial stav je taky, ze to co rano vezies jednym smerom medzi 6-8, vezies opacnym medzi 14-18. Logicky teda mas vozidla prazdnejsie.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Peter6607