Pokial su zony 965 a 975 IDS Juhomoravskeho kraja oficialne na Slovensku, tak neviem, preco by zony BID nemohli byt oficialne v Rakusku a v Madarsku.
Podla mna je cely problem MHD do Madarska ovplyvneny malomestskou zavistou. Ked si niekto kupil vyhodne dom v Rajke a my mame drahy byt v petrzalskom/ruzinovskom/karloveskom panelaku, tak mu to musime nejak osladit. Napriklad v doprave.
Ano, Zlosuk ma pravdu, je tu trochu pravne vakuum, nie je uplne bezne, aby mesto "prerastalo" cez hranice statu. Ale pri troche dobrej vole je mozne najst aj koncepcne riesenie.
Prijmime tezu, ze bratislavsky usek by mala financovat Bratislava, pripadne bratislavsky kraj (rovnako ako u ostatnych primestskych liniek BID) a madarsky usek madarska strana (napriklad obec Rajka).
Zamyslime sa nad moznostami a ochotou obce Rajka na financovani takejto linky. Obec nema taku financnu silu ako hlavne mesto. Pokial rajciansky Slovaci cestuju za pracou do Bratislavy, tak aj dane platia v Bratislave resp, na Slovensku a v Rajke platia maximalne miestne dane. Na druhej strane vsak Rajka profituje z predaja pozemkov z coho vyplyvaju aj potreby jej obyvatelov a to aj vtedy, ak tam nemaju trvaly pobyt.
Kazdopadne obec Rajka musi byt zapojena do riesenia problemu s dopravou svojich obyvatelov. Zaujimalo by ma, ci s nimi niekto jedna. Iniciativa by mala vychadzat z BIDu.
Linka do Rajky musi byt zaintegrovana. Sucasny stav je nezavisla linka so samostatnym tarifom.
Pokial by obec Rajka bola ochotna financne sa podielat na prevadzke linky, malo by sa tam nakreslit dalsie pasmo.
Co vsak, ak nebude ochotna (alebo schopna) prispiet?
Myslim, ze stale existuje riesenie.
Nakreslime pasma v Rajke nahnusto (napriklad 1 pasmo medzi Rusovcami a Rajkou a 1 pasmo samotna obec). Tym padom bude doprava za hranicou drahsia a cestovne na mimobratislavsky usek by mohlo pokryt naklady.
Na rozdelenie nakladov a vynosov medzi jednotlive pasma musi byt nejaky mechanizmus uz dnes v ramci BID.
Carovanie s pasmami je najlepsi sposob, ako vyriesit rozdielne predstavy samosprav o financovani dopravy.
Napriklad v Prahe v minulosti ziadne pasmo B neexistovalo. Lenze potom Praha chcela zdrazovat a Stredocesky kraj to odmietal a preto sa v Prahe nakreslilo medzi pasmom 0 a 1 este pasmo B. Praha tak mala miesto 3 pasiem 4 pasma (B, 0 a dvojnasobne pasmo P). Cestovne sa formalne nezmenilo, ale v Prahe bol po novom nutny 4-pasmovy listok namiesto 3-pasmoveho.
1. Kde si prisiel na to ze ten rozdiel nechape?
2. Hranica je stena? Konci nou potreba cestovat? Halo, je rok 2016. Jasne, treba sa zaoberat tym ako to financovat, ale cesta do Trnavy neni o nic viac verejnym zaujmom ako napr. cesta do Mosonmagyarovaru.
3. Preco by akoze IDS nemohol fungovat na uzemi Madarska, ked napr. IDS JMK moze zasahovat na uzemie Rakuska a Slovenska? A prikladov IDS presahujicich hranice by sme v Europe este niekolko nasli.
Ak nechapes rozdiel medzi dotovanou vlakovou linkou NA UZEMI slovenska financovanu STATOM a medzinarodnym autobusom, ktory jazdi z MESTSKEHO podniku a ktoreho ulohou (oficialne) je starat sa o dopravu iba v hraniciach mesta, tak sa nie je o com bavit. Alebo myslis, ze taky Blaguss do Viedne ma dotacie od SR/Rakuska?
Okrem toho je pekne, ze je Schengen, ale stale sme 2 rozdielne krajiny, kde IDS nemoze oficialne fungovat na uzemi madarska.
Súhlas. Ale 801 nie je v tomto prvotina. Ani 901. Na prechode Kittsee -Petržalka si podľa zmluvy ÖBB -ZSSK Rakúšania neúčtujú za výkony vozidiel a personálu nič voči ZSSK. Jediný náklad pre ZSSK je použitie dopravnej cesty, pritom majú podiel na tržbách z medzinárodných lístkov. A ešte sú tieto vlaky v zmluve...? Pokiaľ netreba peniaze zo Slovenska, nikto sa nepozastaví nad tým, že tu dotuje dopravu Burgenland. Len je to legislatívne ošetrené, lebo je to na Slovensku vlak ZSSK.
V tomto je skôr jeden totálne veľký bordel. Neexistuje koordinácia v tomto meste ani medzi mestom a VUC, z ktorých má jeden v kompetencii DPB a jeden sadku. Je tu akože IDS. Jazdia tu potom dotované linky skalickej sadky, trnavskej sadky, trenčianskej sadky (!!!), dunajskostredskej sadky. Štát dotuje ZSSK a RJ jazdiace do Bratislavy. A do obce susediacej s touto dedinou neexistuje ani legislatívna možnosť realizovať nejakú dotovanú dopravu, ktorá by tu mala byť bez ohľadu na to, či si tam pár bratislavčanov postavilo rodinné domy. Pokiaľ sa toto nezačne riešiť, bratislavský IDS sa môže kľudne zrušiť. Je to komické, že keby nebola 801, tak prejsť z BA do Rajky by bolo rovnaké ako ísť z niekde v Grécku z Dikaia do tureckého Edirne alebo bulharského Svilengradu - peši alebo taxíkom.
Problem je skor to, ze medzinarodna (regionalna) doprava sa riesi nekoncepcne. Som toho nazoru ze treba posilnovat regionalne vazby v okoli hranic. Urcite ale na to efektivne nemozno ist hura systemom ze Bratislava zacne dotovat par nahodnych liniek. Treba to robit koncepcne a osobne to vnimam skor ako ulohu pre stat, pripadne zupy - a vzdy v koordinacii s ekvivalentnymi subjektami susedneho statu. Popripade toto je jedna z veci ktoru si viem predstavit ako zmysluplnu agendu pre EU.
Zial, u nas sa to cele ocitlo v nejakom pravnom vakuu, neexistuje k tomu legislativa a ani zaujem. Vysledkom su potom rozne ad hoc riesenia.
Nie, ja som písal o suburbanizácii ako takej (to len ufo reagoval na časť môjho príspevku, ktorej sa dalo chytiť). Šanca, že takýto človek využije VOD je minimálna. Hádam si nemyslíš, že niekto, kto denne dochádza z Rajky po diaľnici do BA minie na dopravu toľko, ako niekto, kto chodí do centra z Petržalky električkou. ?
Takáto prímes je do tejto diskusie úplne zbytočná.
Bez ohľadu na to, či sú to emigranti (terminus technicus) zahraniční, alebo vnútroštátni, Bratislava nemá suplovať ich samosprávu. Bratislava objednáva dopravu vo verejnom záujme pre svojich obyvateľov a návštevníkov. Dopravu do ostatných obcí by mali objednávať dotknuté obce. Je samozrejmé, že na to nemajú finančné prostriedky, keďže títo rezidenti si nemenia trvalý pobyt. Ale to nie je chyba Bratislavy. Môžeme sa baviť o tom, že by malo byť v záujme Bratislavy postarať sa aj o týchto ľudí, pretože tu míňajú svoje peniaze a tí, čo tu mylne majú trvalý pobyt aj priamo prispievajú prostredníctvom dane z príjmu do rozpočtu. Ale potom by bolo vhodné dohodnúť sa na spolufinancovaní. Je nonsens, ak toto bremeno znáša BA a ešte k tomu na podnikateľské riziko DPB.
DPH je europska dan, preto mozes podla slovenskeho zakona posudzovat aj ine clenske staty. Medzinarodna preprava osob je oslobodena od dane s narokom na odpocet. Takze DPH u vsetkych vstupov si mozes uplatnovat v plnej vyske.
Re #212361 - cestna dan je narodna dan. Musel by si poznat madarske zakony. Na Slovensku platia cestnu dan len vozidla so slovenskou SPZ. Som ale presvedceny, ze DPB preskumal madarsku legislativu a plati vsetky dane ako ma.
predmetom cestnej dane je vozidlo používané na podnikanie registrované v konkrétnej krajine. ..... to znamená, že sa zdaňuje ten konkrétny autobus, ktorý je používaný na podnikanie (DPB má tých autobusov samozrejme viac) .... zdaňuje sa tam, kde je registrovaný .... čiže, na prepravu sa používa autobus registrovaný na Slovensku, tak sa zdaňuje na Slovensku
.... medzinárodná preprava osôb je oslobodená od DPH, takže od tejto dane abstrahujeme ..
.... cestovné je príjmom, ktorý podlieha dani z príjmu právnických osôb, ktorú DPB platí na Slovensku
de facto to ostrovček je, ale technicky možno nebude, v dopravných stavbách sa až tak nevyznám ☺ rovnaký "ostrovček" je vlastne aj na opačnej strane, na električkovej zastávke v smere do mesta.
Otvorenosť hranice - (ne)fungovanie štátu , svoje postoje dávaš jasne najavo, ale máš právo na názor. Už len dúfam, že nie si nacionalistický úradniček v štátnej službe platený z daní.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
TomJ