Jasne, tomu rozumiem, co som chcel povedat je ze je problem ak sa niekomu na zaklade svojich subjektivnych kriterii rozhodnes data neposielat, lebo v tej chvili on z nich profitovat nemoze, zatial co napr. cp.sk z nich profitovat moze.
Neviem, či nevedomky alebo zámerne obraciaš význam mojej argumentácie. Ja som nepovedal, že som rozhodol, že cp.sk môže na "mojich" dátach profitovať a nikto iný nie. Môže ktokoľvek. Ja len hovorím, že overenému spracovateľovi posielam dáta automaticky a toho neznámeho si najprv preverím. Veď napokon cp.sk dnes ani NIE JE jediným partnerom, ktorý má od nás dáta - k dnešnému dňu dátami pravidelne alebo jednorazovo (na skúšku) disponujú minimálne štyri subjekty, resp. súkromné osoby.
Však spravte tomu promo. Priebežne zverejňujte informáciu (napr. na oznamoch o zmenách), že poskytujete otvorené dáta pre programátorov aplikácií vyhľadávačov. A tiež, môžete s niektorými bližšie spolupracovať (priebežne overovať funkčnosť) a tie potom odporúčať svojim zákazníkom. Budete mať appku pre zákazníkov zadarmo, dokonca v rôznych modifikáciách (komu čo vyhovuje), jediným nákladom bude čas na ich priebežnú kontrolu. A používatelia si už medzi sebou vyselektujú čo je dobré a čo nie.
Oukej. Akceptujem Tvoj názor, budem nad ním premýšľať. Zverejnenie predmetných dát ma osobne nič nestojí, zaberie mi asi 10 minút pracovného času. Mojou jedinou obavou je len, či je na túto službu slovenská spoločnosť pripravená.... či keď si niekto trikrát pozrie na webe spoj a on ani raz nepríde, či rezignuje na používanie konkrétneho webu alebo na používanie MHD. Toto a nič iné je pre mňa dilemou.
Neviem, ale pri hľadaní aplikácií do mobilu som narazil na asi desiatku rôznych poskytujúcich nejaké info o linkách Wiener Linien. Len škoda, že sa mi nepodarilo nájsť nejakú oficiálnu (i keď ani neviem či taká vôbec existuje, ale nepátral som veľmi, nakoľko som hľadal niečo úplne iné).
Problemy ktore popisujes v prvom odstavci su vecou zleho datoveho formatu. Maju existovat standardy pre format v ktorom data budu jednoznacne a ak programator nenaprogramuje uplnu somarinu tak to skratka bude fungovat - s tym ze programator k tomu ma mat dostupnu dokumentaciu upozornujucu na najcastejsie mozne chyby (napr. spoje cez polnoc a datumove obmedzenia).
Lebo povedzme si na rovinu, tam kde sa zobrazuju blbosti je to vacsinou chyba dopravcu, nie programatora aplikacie (napr. spominane cp.sk ktore pri MHD BA ukazuje blbosti kvoli tomu co im DPB posiela, nie kvoli tomu ako je to nakodene).
V prvom rade si nemyslim ze dopravca by mal tie data tvorit a teda rozhodovat o ich zverejneni Dopravca kazdopadne, v pripadoch o ktorych diskutujeme, prevadzkuje linky na zaklade zmluvy o vykone vo verejnom zaujme, teda nejde o sluzbu ktoru poskytuje len tak, ale za uhradu z verejnych prostriedkov. Toho sucastou by malo byt dodrziavanie istych standardov a existencia otvorenych dat by medzi ne podla mna mala patrit (a o niekolko rokov skratka bude).
Inak povedane, podla mna to nie su "tvoje data" (tvoje = dopravcove) a teda nemas preco rozhodovat o tom kto ich ako bude pouzivat. Kazde taketo rozhodovanie, kazda uzavretost cohokolvek otvara priestor. Je pochybne ak napr. cp.sk z takychto dat komercne profituje, ale niekto iny uz nemoze, lebo si nejak usudil ze on ich dostat nema.
Ako hovorim, stava sa to standardom po celom svete a rozhodne to nie je na skodu.
Ved nechaj uzivatelov nech si vyberu sluzbu, ktora je spolahliva (ako sa to ostatne stalo napr. pri MHD kde vacsina pouziva imhd a nie cp.sk s ich casto pochybnymi datami), nech funguju zakladne trhove mechanizmy.
Rozumiem Ti kam mieriš, ale v dobe rôznych aplikácii a e-store-ov, kde všade sú recenzie, si myslím, že dôvod absencie voľných dát z dôvodu hrozby nepodarenej aplikácie nie je adekvátny. Ono získať si fanklub, urobiť stránku s pravidelnými návštevníkmi a rozšíriť aplikáciu nie je veľmi jednoduché. Počítačová gramotnosť je dnes niekde inde a nikto nebude do svojho mobilného zariadenia sťahovať neznámu aplikáciu (a už vôbec nie ak má 1 hviezdičku / 5). O stránkach ani nehovoriac, tých rôznych DP Prešporkov a detských webov je tu na mraky. Zvyčajne majú jedného pravidelného návštevníka - admina. Ak by sa dáta zverejňovali v určitej pravidelnej forme (napr. vo formáte CSV), aktualizácie sú otázkou okamihu. Myslím, že takto to robí ŠÚ SR počas volieb.
Databáza môže byť akokoľvek dobrá, pokiaľ jej spracovať nechápe základné princípy ako napr. čo je to linka, čo je to spoj, čo je to obmedzenie premávky spoja a pod. A potom sa môžeš diviť, že pri spojoch miznú poznámky, prípadne sa spoje zjavujú v tých dňoch, kedy vlastne nepremávajú a pod.
Ďalšou vecou je včasnosť aktualizácie dát. Tu znova kvalita dát nezmôže nič, ak spracovateľ jednoducho včasnej aktualizácii dát neprikladá význam. Tu pre mňa osobne bolo prekvapením, že aktuálne dáta ku dňu zmeny CP negarantuje ani taký gigant ako Google Transit (majú vlastnú frekvenciu updatov bez ohľadu na skutočný termín zmeny CP).
Ale celkovo mi pripadá táto debata aj tak trochu zveličená. V posledných rokoch sme nikomu, kto dáta chcel, nepovedali nie (pripúšťam, že v dávnejšej minulosti to bolo inak). Okrem toho, forma zápisu dát nie je väčšine laikov na prvý pohľad pochopiteľná, takže v konečnom dôsledku aj keby to bolo verejne prístupné, tak väčšina záujemcov bude chcieť dáta s nami konzultovať.
Nejako s tebou nemôžem súhlasiť. Ak je dobrá databáza, šanca pokaziť údaje je mizivá. A ten príklad s iMHD je práve dobrý. Ľudia si myslia, že sprostredkovateľ dát je prevádzkovateľ dopravy a preto tu nadávajú. Ak aplikáciu spraví Jožko Mrkvička a bude zlá, budú nadávať na Jožka Mrkvičku a navyše si to Jožko odnesie aj v prípade, ak vynechá spoj.
Nenazval by som to právom vyberať si, skôr právom overiť si použiteľnosť aplikácie, ktorá má informovať o službách dopravcu. S tým, že si niekto myslí, že dokáže dáta spracovať, ale v skutočnosti to nedokáže, mám konkrétne skúsenosti.
Nie, priemerný slovenský jedinec, keď narazí na webe na zlú informáciu, tak nebude nadávať na ten web, ale na dopravcu. Ostatne, pre príklady netreba chodiť ďaleko. Priamo na tejto diskusii bolo x-krát dokázané, že väčšinový substrát nie je schopný rozlíšiť DPB a iMHD.
Čo s tým má RegioJet už vôbec nechápem. Riešim tu len a len to, aby používateľ verejnej dopravy mal k dispozícii údaje, ktorým môže veriť.
Nechcem sa nikoho dotknúť, ale začínam mať taký dojem, že sa to zvrháva na klasický slovenský scenár. Strojovo spracovateľné dáta CP nie sú automaticky zverejňované, tak to kritizujeme. Keď zverejnené budú, budeme kritizovať zase to, že sú zverejnené
Cize podla tvojho nazoru si ma dopravca vyberat, komu poskytne data? Predsa ak poskytnes dobre podklady tak tazko pojdu pokazit nejakou aplikaciou. Okrem toho predsa ak raz narazim na zlu informaciu niekde na webe, nebudem nadavat na firmu (teda a k to nie je jej chyba), ale na ten web, ze su neschopni.
Alebo je tam skor strach, zeby sa mohla niekedy opakovat situacia RegioJetu, ked oznamil linku aj s intervalom vopred a vsetkym, a zahadnym sposobom konkurencia u politikov "vylobbovala" zakaz, ale nabuduce proti nim bude nieco take urobene?
Čiže podľa Tvojho názoru má dopravca dáta zverejniť a môže mu byť jedno, že vzápätí vznikne "iks" webov a aplikácií, ktoré ich spracujú zle alebo len občas alebo nie úplne, čím poškodia meno nielen toho dopravcu, ale najmä (a aj o tom väčšine z nás na tomto webe ide) meno verejnej dopravy ako takej?
Ja nechápem, čo je na tom zlé, že chcem najprv vedieť kto, načo a akým spôsobom chce dáta spracovať a až potom mu ich ochotne poskytnem.
Nijak? Otvorene data sa stavaju standardom po celom svete a to aj v doprave. Na Slovensku nehrozia ziadne rizika ktore by inde nehrozili, len u nas je zial zvykom hladat dovody preco sa to neda To riziko co si popisal existuje vsade na svete, len inde nie je vnimane ako prekazka ktor
No, lebo pôvodná správa bola že na Kramároch, tak reku, či by tá 212 nemohla obchádzať Kramáre cez Valašskú.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Vladimír
Ďalšou vecou je včasnosť aktualizácie dát. Tu znova kvalita dát nezmôže nič, ak spracovateľ jednoducho včasnej aktualizácii dát neprikladá význam. Tu pre mňa osobne bolo prekvapením, že aktuálne dáta ku dňu zmeny CP negarantuje ani taký gigant ako Google Transit (majú vlastnú frekvenciu updatov bez ohľadu na skutočný termín zmeny CP).
Ale celkovo mi pripadá táto debata aj tak trochu zveličená. V posledných rokoch sme nikomu, kto dáta chcel, nepovedali nie (pripúšťam, že v dávnejšej minulosti to bolo inak). Okrem toho, forma zápisu dát nie je väčšine laikov na prvý pohľad pochopiteľná, takže v konečnom dôsledku aj keby to bolo verejne prístupné, tak väčšina záujemcov bude chcieť dáta s nami konzultovať.