A rozmýšľal si niekedy nad tým, aká asi môže byť tranzitná frekvencia Trenčín - Topoľčany alebo Trenčín - Partizánske (o Chynoranoch nehovorím vôbec, pretože to je riť, natretá na modro, o ktorej by 99% obyvateľov Slovenska ani nevedelo, keby tam nebol železničný uzol)? Myslíš, že pre tie davy nebude postačovať spojenie s jedným prestupom cca. raz za hodinu? Myslíš, že pre nejaký úplně nezaujímavý prepravný prúd je potrebné zaisťovať priame spojenie (ktoré, mimochodom, ponúka železnica do Topoľčian raz denne a do Partizánskeho, NA ROZDIEL OD AUTOBUSU, vôbec?
? ok... ale na margo toho katastrofálneho spojenia s Trenčínom hovoríš čo? Autobusom ak chceš ísť z Trenčína ďalej ako do Bánoviec n. Bebravou, tak to máš dobre na figu. Bez tak si myslím, že vlakom je to lepšie aj keď sa zastávka nachádza na konci dediny, lebo vlakom to trvá o hodinu kratšie jak autobusom v niektorých prípadoch, ďalej určite netrvá v každom prípade cesta k počiatočnej a z cieľovej stanice ďalej do danej obce viac ako 20-30min, pričom povedzme si na rovinu, že ani k/od autobusu to nemá človek vždy ideálne a musí sa presúvať pešo. V prípade žeby som si mal vybrať v takom Maďarsku či pôjdem na trati Gyor - Hegyeshalom vlakom alebo autobusom tak na celej čiare vyhráva vlak, lebo jazdí husto, navyše tam jazdia IC,EC ale aj R či klasické osobáky, ktoré hradia moderné a pohodlné vozidlá od Siemensu zatiaľ čo u autobusov, to nie je úplne ideálne, keďže tam ešte stále majú aj staré Ikarusy v premávke a videl som dokonca aj SORky dáke.
ak padne taká trať kde to nemá zmysel a kde ľudovo povedané "zdochol pes" ako trať 175 Rimavská Sobota - Poltár, ktorú keď som si vykreslil v Google Earth tak som zistil, že oproti autobusu to bol ozaj neskutočný moták a trať iný význam ako pre fanúšikov železníc nemala nakoľko tam nákladná doprava začala upadať už koncom 80. rokov a osobná v 90. rokoch. Takéto trate uznávam, že nemajú zmysel a že oprávnene dá cestujúci prednosť autobusu, ktorý okrem toho, že stojí priamo v dedine, stojí v nej ešte aspoň 2-3x. Pozeral som si teraz ako vyzerá trať 143 TN - Chynorany a v úseku Chynorany - Trenčianske Jastrabie sú zastávky situované v celkom dobrej dostupnosti v rámci dedín, v príp. Bánoviec n .Bebravou je ale dúfam, pochopiteľné, že spoj k vlakovej stanici z ostatných častí mesta by bol opodstatnený. Potom už ale zastávky ako Mníchova Lehota, či Soblahov alebo Trenčianska Turná sú mimo. Snaha obslúžiť Soblahov ale vyšla totálne na zmar, tam pochybujem, že dakto vôbec cestuje vlakom, ak tak iba do Chynoran, lebo do Trenčína sa síce dostať priamo bez prestupu zo Soblahova, no do Chynorian zo Soblahova to je na minimálne 3 prestupy a trvá to o takmer hodinu dlhšie ako vlakom. Tú trať mali postaviť buď bližšie k Soblahovu a obísť Trenčiansku Turnú alebo opačne, ale nie takto, že od obidvoch dedín sú zastávky v absolútne nevyhovujúcej polohe. Dnes železnice doplácajú na to, že sa kedysi takto kdesi v prdeli budovali zastávky vlakov mimo dedín.
Avšak, negatívne ma prekvapilo, že z Trenčína sa nedá autobusovou linkou dostať priamo do Chynorian, či Topoľčian! Takže ľudia de facto po zrušení vlakových spojov prídu často o najrýchlejšie spojenie, lebo autobusoví dopravcovia jak vidím niesú o nič viac schopnejší ponúknúť atraktívne cestovanie. Hoď si do www.cp.sk ako sa dá cestovať v pondelok (14.3.) alebo deň na to z Topoľčian do Trenčína, ťa vystre. Aby sa nedalo normálne dostať z Topoľčian či Chynoran do krajského mesta, tak to je poriadny bordel. S vlakmi je skoro jak so ženami jak vidím, "S nimi je ťažko, ale bez nich ešte ťažšie" ?
Problém je v tom, že vlaky objednáva štát a autobusy kraj, takže výsledkom sú paralelné spoje a chaos. Kraje sa bránia tomu, aby objednávali vlaky, pretože sa boja (asi oprávnene), že by dostali len kompetencie, ale nie peniaze. Ministerstvo podľa posledných plkov sa tiež nechce vzdať objednávania. Pritom asi jedinou cestou, ako sa vyhnúť peklu, je to, aby výkony objednával jeden, a to čo najbližšie miestu činu - aj kraje sú pomerne ďaleko, ale bohužiaľ, lepšie riešenie nie je. V Česku sa to podarilo zjednotiť. Tiež tam pár tratí padlo za vlasť, ale rozhodne tam nenastala taká devastácia železničnej dopravy ako u nás.
Je neprijateľné, aby o dopravnej obsluhe regiónu rozhodoval nejaký úradník, ktorý o regióne nič nevie a vidí len čísla Má dať a Dal.
Pozri, sólo šukafón je v princípe na draka, pretože zoberie cca toľko ľudí, čo autobus, a stojí výrazne viac - vďaka poplatkom za dopravnú cestu a druhému členovi personálu. Zmysel udržiavať premávku takejto trate má tam, kde
1. je dostatočná nákladná doprava, takže trať treba udržiavať a je priaznivá poloha zastávok, aby ľudia nemuseli chodiť z dediny kilometer na zastávku, alebo
2. chýba súbežná cesta (napr. Handlová-Horná Štubňa), alebo
3. ak ide o technickú pamiatku, ktorú chce štát zachovať (Pohronská Polhora-Tisovec - ale v takomto prípade treba hľadať aj iné zdroje financovania - napr. z kultúry).
Inak je to tak, ako píše Laminátka: ak niekde jazdí nákladný "vlak" v podobe rušeň+služobák+jeden vozeň dvakrát do týždňa a kapacitne postačuje sólo šukafón, treba zastaviť dopravu a trať zrušiť.
a to budes mat v kazdej obci kde je vzdialena stanica ku kazdemu vlaku autobusovy spoj? To chces mat vlak a niekolko autobusov na taky vykon, ktory by zvladli 1 - 2 busy? Kto by to platil?
vzdialenejšie stanice od dedín by sa dali riešiť lokálnymi autobusovými linkami, ktoré by od staníc rozvážali ľudí ? bežne je v rámci obsluhy kraja takýto plán.
Chcem dať do pozornosti:
Dnes na STV2 (Dvojka) o 22:35 ide relácia Noc v archíve s podtitulom Vlakom a autobusom.
A bude to o tomto:
V ďalšom pokračovaní Noci v archíve budeme cestovať po rôznych kútoch slovenska. Ale svoje automobily môžete pokojne nechať doma. Cestovať totiž budeme vlakmi a autobusmi. Samozrejme tými archívnymi. A táto cesta bude naozaj pestrá.
Uvidíte na nej, že v roku 1967 bol na železnici nedostatok dobrých vlakov aj železničiarov.
Predstavíme vám naozaj luxusný kĺbový autobus z maďarska
A pustíme vám skutočne unikátne zábery autobusu Karosa ŠM 16,5, ktorý sa kvôli tomu maďarskému do výroby nikdy nedostal.
Dozviete sa čo sa stalo, keď sa vo zvolene ľudia tlačili do autobusu, a keď v pri železničnej stanici v Poprade unikal plyn.
A vrátime sa do čias keď ešte tatranské lanovky boli v rukách ľudu.
ale to tiez zalezi od okolnosti.... Ked je raz stanica 2km od dediny, tak do vlaku viac ludi nedostanes ani keby tam jazdili pozlatene vagony. Este raz opakujem, vlaky treba tam, kde treba naraz prepravit vela ludi. Inde stacia autobusy, ktore navyse dovezu ludi blizsie do dediny....
mal som na mysli stav taký, že tá 811 s privešákom jazdí vyťažená. Problémom železníc je ten, že oni nevedia pritiahnúť do vlakov viac ľudí. Jediné čo vedia je prepúšťať, poškrtať nejaké spoje a potom zmeniť organizačnú štruktúru ale vždy to príde so zmenou vlády, čiže to nie je ani tak spôsobené odborným pohľadom ako skôr presvedčením o vlastnej bezchybnosti. Prečo sa doteraz idioti nezmohli na taktový CP? Tento zásadný krok nevedia spraviť a chcú sa hrať na revitalizáciu a reorganizáciu ?
a aj poznas vytazenost tych vlakov ktore sa idu rusit? Buducnost zeleznice je niekde inde ako v lokalkach, miesto ktorych tam mozes nasadit mikrobus a usetris. Pokial ta taha nostalgia za lokalkami, tak sa daj dokopy s nejakymi nadsencami a obcas si po nejakej neobsluhovanej trati lokalku vypravte.
lenze vlak treba tam, kde treba naraz prepravit vela ludi. Pokial sa nasadi vlak tam, kde by kapacitne postacoval mikrobus, je to zbytocne plytvanie.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Petto