Neoplan: Samozrejme, ze trolejbus vie cuvat. Na hladkom vedeni mu cuvanie nevadi, kolizie nastavaju vacsinou len pri cuvani cez vyhybky. V 14- a 15-Tr-kach mas na prednej doske v kabine vodica velky prepinac, ktory ma polohu Jazda vpred, Vypnute a Jazda vzad. Pri prepnuti na "jazdu vzad" sa rozsvietia cuvacky a motor funguje rovnako ako pri jazde vpred, akurat je prepolovany privod prudu. Ludia s praktickymi znalostami, opravte ma, pokial uvadzam nepresnosti ci nepravdy.
Raz som v Presove sledoval zaujimavu manipulaciu s trolejbusom: na jednej ulici sa stala dopravna nehoda, ktora zaberala 2/3 sirky vozovky, ostal len uzky priestor na obchadzanie. Lenze ten priestor bol (pre jeden smer) uplne pri lavom okraji vozovky a trolejbus pri obchadzani nedosiahol palicami na svoje vedenie pri pravom okraji cesty. Tak vodic zastavil, vystupil, prelozil zberace na protismerne vedenie (ktore, ako vieme, ma opacnu polaritu), zapol cuvanie (aj sa mu rozsvietili cuvacky) a pohol sa dopredu, aby obisiel nehodu. Potom sa vratil na svoju polovicu cesty, znovu prehodil zberace, zaradil Jazdu vpred a pokracoval normalne dalej
Anndy #13302: v Bratislave nemate rozmrazovaci trolejbus? Myslim vozidlo, ktore by pri namraze vedenia jazdilo po meste nad ranom a postrekovalo droty nejakou specialnou zmesou? Pytam sa preto, ze v Presove i Kosiciach takyto trolejbus existuje, je to klasicka 14Tr (v Kosiciach 14TrM), ktora normalne aj vozi cestujucich, ale ma na zberacoch toto pridavne zariadenie.
Raz som v Presove sledoval zaujimavu manipulaciu s trolejbusom: na jednej ulici sa stala dopravna nehoda, ktora zaberala 2/3 sirky vozovky, ostal len uzky priestor na obchadzanie. Lenze ten priestor bol (pre jeden smer) uplne pri lavom okraji vozovky a trolejbus pri obchadzani nedosiahol palicami na svoje vedenie pri pravom okraji cesty. Tak vodic zastavil, vystupil, prelozil zberace na protismerne vedenie (ktore, ako vieme, ma opacnu polaritu), zapol cuvanie (aj sa mu rozsvietili cuvacky) a pohol sa dopredu, aby obisiel nehodu. Potom sa vratil na svoju polovicu cesty, znovu prehodil zberace, zaradil Jazdu vpred a pokracoval normalne dalej
Anndy #13302: v Bratislave nemate rozmrazovaci trolejbus? Myslim vozidlo, ktore by pri namraze vedenia jazdilo po meste nad ranom a postrekovalo droty nejakou specialnou zmesou? Pytam sa preto, ze v Presove i Kosiciach takyto trolejbus existuje, je to klasicka 14Tr (v Kosiciach 14TrM), ktora normalne aj vozi cestujucich, ale ma na zberacoch toto pridavne zariadenie.
Papyr
dusoft #13285: ty by si chcel na DD elektricky spolu s trolejbusmi? Veru odvazne riesenie, ale myslim, ze zbytocne drahe (rozumej: nebude.)
V San Franciscu jazdia elektricky nie na pantograf, ale na tycovy zberac, podobne ako trolejbusy. Tento tycovy zberac tahaju po tom istom vedeni, ako trolejbus, akurat, ze ho maju len jeden a druhy drot nechavaju prazdny. Nie som si isty, ale u nas je snad predpis, ze pre trol a tram musia byt oddelene meniarne, takze by to asi ani nefungovalo.
Zberac prudu pri zemi sa skusal v Nemecku v ramci tzv. vedenia autobusu/trolejbusu v kolajach. Ked chces, napisem o tom blizsie, ale vela o tom neviem, mozno by vedel viac niekto iny.