riko: ja by som zo stareho mosta vykopal IAD a to hned ! neak sa to prezilo ked bol uzavrety a ked pribudne dalsi most, tak sa to prezije urcite... stary most by som nechal pristupny len pre nasledujuce gumokoly: autobusy, vozidla rychlej pomoci, pripadne chlpaty. Okrem toho ak by sa podarilo vylucit IAD z centra mesta (hranice som tu uz davnejsie niekde pisal, takze ak budes velmi hladat najdem ich alebo ak budes chciet, zopakujem ich), tak safarikovo nam. by bolo prejazdne pre IAD len v smere nabrezie - dostojevskeho rad, co by nerobilo ziaden problem uz ani pri dnesnom urovnovom krizovani (ale neuskodilo by ho zaroven preboudovat mimourovnove a prechadzajuce gumokoly dat pod "zem"
Turbo
Upozorňujem že je to na dlhšie čítanie a môže sa to zdať vytrhnuté z kontextu, ale nemal som dosť času si to pripraviť, preto bude text obsahovať plno chýb a preklepov, ktoré prosím prehliadnuť. Bol by som ale rád ak by sa myšlienky tu spomenuté objavili aspoň v úryvkoch. Ak sa vám to nechce čitať, prečítajte si aspoň posledný odstavec. V prípade že v ňom nebude niečo jasné, stačí sa prečítať celý člínok. V prípade ďalších nejasností mi môžete odpísať, veľmi rád odpoviem.
---
Most Košická.
Je to jeden veliký podovd! Čudujem sa svetu, prečo na tom moste nie je vyhradený samostatný pás pre MHD, prípadne pre hociakú koľajovú trakciu. Ešte som nezažil takú jasnú a zrozumiteľnú vec, ktorá akosi unikala novinárom po celý čas. Dajme si dokopy zopár súvislostí.
Možno sa vám bude zdať že píšem o metre a MHD, ale má to s tým do činenia.
Investorom je spoločnosť METRO a.s. Teda METRO - uvedomte si, keby bola v Petržalke električka, tak tí páni by sa stali nezamestnaní. Totiž električka je kapacitný nosný systém. Roky nám nasírovali hlavy metrom a rečami ako je nutne potrebné. Pamätám si na vyjadrenia, že keď nepostavíme metro, tak v roku 2010 (kedy plánovali spustiť prvú trasu) budeme potrebovať o 500 autobusov viac. Ja sa teda pýtam banálnu vec: Čo v roku 2009? Tam tých 500 autobusov nebudeme potrebovať? Alebo ich kúpime a v roku 2010 predáme? Ja vám poviem niečo: Tých 500 autobusov by sme potrebovali už dnes, nie v roku 2010. Stačí sa pozrieť čo nám jazdí. V marci minulého roku sa konala prezentácia na tému "Metro a región", kde mala odborná aj laická verejnosť možnoť vyjadriť sa k metru. Drvivá väčšina ludí sa vyslovila za električku. V debate sa spomenul aj most Košická. Páni Kovalčík a Lunáček (riaditľ 4. sekcie magistrítu - doprava) tvrdili že na dosiahnutie prepravnej kapacity jednej trasy metra by električka musela ísť po štyroch mostoch. Netuším ako sa mohli dopracovať k takému výsledku, ale asi rátali s obsaditeľnosťou električky 20 cestujúcich, akú mali prvé električky v Bratislave z roku 1895 a intervalom 10 minút. Jediný človek, ktorí sa postavil k stavbe metra rozumne je zatiaľ Andrej Ďurkovský. Čo ma však strašne sklamalo bolo jeho schválenie mostu Košická v takej podobe v akej je. Aj páni z Doprastavu povedali, že je škoda že na tom moste nie je električka.
Rád by som poznamenal, že Dopravný podnik a s ním aj električky v Bratislave za posledných 10 rokov schátrali a kultúra cestovania klesla hlboko pod úroveň postavenia hlavného mesta. Všade vo svete sa vracajú k električkám, v Londýne ich po 50 rokoch obnovujú, v Palerme, hlavnom meste Sicílie tiež obnovujú prevádzku (dokonca na metrovom rozchode). V Prahe sa stavia električková rýchlodráha na Barrandov (namiesto plánovaného metra), premávajúca čiastočne podpovrchovo. V Brne sú tiež plány na rýchlodrážnu električku, ktorá pôjde čiastočne pod povrchom. Uvediem súvisiace linky:
Trať Barrandov:
www.tramvaj-barrandov.cz
odporúčam prezrieť si aj animáciu: http://www.tramvaj-barrandov.cz/cz/animace.html
Brno:
http://www.brno-city.cz/toCP1250.en/main/odbory/od/diametr_hl.htm
prezentácia: http://www.brno-city.cz/toCP1250.en/main/odbory/od/diametr/diametr_soubory/frame.htm
Sú to stavby rýchlodražnej električky. V Bratislave sa vďaka snom pánov Kovalčíkov, Moravčíkov, Lunáčkov a im podobných nič nevyriešilo, iba schátral systém MHD. Vďaka metru sa nerealizovala modernizácia a obnova vozového parku elekričiek, prestala kvalitná a pravidelná údržba tratí. V súčastnosti môžeme hovoriť o stagnácii a úpadku električkovej dopravy, ktorá s v dôsledku metra, teda aj Metra a.s. posunula niekde na okraj záujmu, je pomalá, hlučná a často má výpadky. Cestujúci na ňu nadávajú - oprávnene. Ale bohužiaľ, neuvedomujú si čím to je spôsobené. Málo ľudí vie že o doprave v meste nerozhoduje len DPB, ale najmä Magistrát, ktorí každú zmenu musí schváliť. Zároveň je to Magtistrát, kto objednáva dopravné výkony - tzv. počet vozokilometrov. Teda ak nám niekto zriedil interval, tak to bol Magistrát, nie DPB. DPB je 100%ne v rukách mesta, preto treba hladať vinu tam. Ľudia na Magistráte už dosť dlho preukazujú svoju inkompetenciu. Čo sa im dá najviac vyčítať je fakt, že dopustili aby DPB takto schátral. Totiž oni mali mať rozum a včas povedať "metro nie". Ale kdeže, oni ho ešte aj podporavali - a tým aj spoločnosť Metro a.s. - a tým aj ďalšie likvidovanie električkovej dopravy v meste - a tým nepriamo aj likvidovanie akejkolvek myšlienky, že by električka mohla ísť cez Dunaj do Petržalky - a tým dostali most Košická do takej poboy v akej je schválený. Hovorilo sa o trolejbusoch, ktoré sú však na Petržalku absolútne nevhodný nosný systém, nič nevyriešia. Je to také isté ako dnes - s autobusmi, ktoré sú pomalé a stoja v zápchach. Rýchlodrážna električka na samostatnom telese je omnoho zaujímavejšia a lacnejšia (oproti metru). Prečo sa až teraz došlo na to, že doterajšie úvahy o metre boli nereálne? Viacerí to vraveli už dávno. Čo takto pozrieť si projekty električky v Petržalke vypracované takými ľuďmi, ktorí majú o riešenie dopravy skutočný záujem? Totiž, oni s tým aj dennodenne cestujú, na rozdiel od pracovníkov Magistrátu, ktorých v prvom rade zaujíme individuálna automobilová doprava. Ale nech si uvedomia, že až 2/3 Bratislavčanov využívajú v každonennom živote práve MHD. Teda mali by svoje priority prispôsobiť potrebám väčšiny, nie ako doteraz.
Poviem zopár konkrétnych príkladov:
Električková rýchlodráha v Petržalke potrebuje minimálne 2 trasy, jednu po moste Košická, druhú po zrekonštruovanom Starom moste.
Most Košická:
Z križovatky Záhradnícka – Miletičova, cez Košickú, Košický most, okolo Ekonomickej Univerzity, po Gettingovej, Polereckého (vnútrom sídliska), Osuského, prepoj s trasou vedúcou zo Staréhomostu na Romanovej, cez Jiráskovu, okolo Terna ku hypermarketu Tesco. Alternátiívne sa dá trať ťahať aj mierne inak.
Starý most:
Druhá trať vedie zo Starého mostu na Vyšehradskú. Mapku aj popis tejto trate nájdete na http://imhd.sk/ba/?www=clanky/alternativne_riesenie_k_metru/index. Varianta s mostom Košická nebola tak podrobne spracovaná, o jej dôležitosti ale niet pochybu. Totiž môže spojiť Petržalku s Ružinovom, pri predĺžení aj s Letiskom a Podunajskými Biskupicami. Smrom do mesta môže ísť električka v novom podpovrchovom úseku z Trnavského mýta až na Hlavnú stanicu. Je to omnoho reálnejšie ako metro, ktoré je problematické najmä z finančného hľadiska.
Preto je nutné snažiť sa presadiť za každú cenu električku na most Košická - nech sa deje čokoľvek. Páni z Metro a.s. aj tak majú po chlebe, lebo Ďurkovský konečne povedal o metre to čo sa malo povedať už dávno. Spoločnosť Metro a.s. traba zrušiť, aj vďaka nej chátrala MHD a dostala sa do takého stavu v akom je. Metro bolo príčinou neriešenia skutočných problémov MHD v meste. Pýtam sa jednu vec: Keď bola založená spoločnosť Metro a.s. tak s tým zámerom, že bude realizovať stavbu podzemnej dráhy v Bratislave, prečo teda nestavia túto dráhu ale most cez Dunaj??? Na túto otázku prosím odpoveď. A keď už stavia most, prečo je tak veľmi proti tomu, aby bola na ňom električka??? A prečo žiadneho novinára ešte nenapadlo položiť túto otázku kompetentým? Ja v tom vidím jasnú zaujatosť spoločnosti Metro a.s. Zaujatosť, v dôsledku ktorej sa na piatom moste bude jazdiť iba v osobných autách a po ceste, prípadne v trolejbusoch, ktoré budú stáť v zápche a pre cestujúceho nie sú ničím atraktívne. O nejakom vyhradenom páse pre MHD, prípadne električke ani nie je reč.