Reakcia na: Ike #107278:
a naco je akoze dobre, ze zrusia vsetky linky oznacene pismenom? Aj ked to precisluju na 3 a 4, stale budu mat v ciselnom znaceni diery. A co je to za hovadinu, ze sa im nechce prestupovat? Ako tu uz sam bwd napisal: kto sa ponahla, ide metrom a nie elektrickou cez Ring. Navyse tie linky 1 a 2 tam sluzili hlavne turistom na prehliadku centra.
NN
04. 07 | 00:00 - Dopravný podnik chce investovať, ale aj šetriť
Bratislava - Vozový park mestskej hromadnej dopravy v hlavnom meste by sa mal do roku 2011 zmeniť na nepoznanie.
Staré a v dezolátnom stave premávajúce vozy plánuje dopravný podnik nahradiť novými a pohodlnejšími. A to všetko za niekoľko miliárd korún. Prioritou budú pritom autobusy, keďže viac ako 230 z celkových 442 kusov je po "dátume spotreby".
"Najhorší stav je v oblasti kĺbových autobusov. Tu je až 67 percent vozidiel po životnosti," vysvetlil generálny riaditeľ bratislavského dopravného podniku Róbert Kadnár pre Aktuálne.sk.
Do roku 2011 pribudne 240 autobusov
Ak bude podnik v pláne úspešný, pribudne do bratislavských ulíc 100 nových autobusov už budúci rok a rovnaký počet nových vozidiel pribudne aj v roku 2010. Posledných 40 príde do hlavného mesta ešte o rok neskôr.
Bratislava chce do dopravy investovať miliardy
Finančné zdroje na ich zásadnú výmenu chcú získať z komerčného úveru a menšiu časť z mestských priorít. Podľa šéfa podniku by z banky chceli týmto spôsobom dočasne získať 2,6 miliardy korún.
"Máme už pripravený tender na 18 metrové vozidlá, vyhodnotili sme už tender na 11,5 metrové vozidlá," priblížil aktuálnu situáciu Kadnár.
Prenájom na druhý pokus
Na druhý pokus sa pokúsia prenajať aj 12 metrové vozidlá. Túto verejnú súťaž museli totiž pred niekoľkými týždňami zrušiť. Dôvodom boli o 20 percent vyššie ponuky oboch uchádzačov, než boli finančné limity podniku.
"Upravili sme mierne podmienky, prestali sme požadovať 100 percentnú mieru nízkopodlažnosti. Miesto toho sme do podmienok vložili tzv. low-entry požiadavku. Tam počítame s úsporou nákladov, pretože toto je konštrukčne jednoduchšie riešenie. Počítame s tým, že v tomto prípade by sme mali byť schopní zmestiť sa do našich finančných limitov," vysvetlil Kadnár, kde chce podnik ušetriť.
Spomínaná low-entry požiadavka znamená, že stredné a predné dvere budú nízkopodlažné a zadné dvere budú ako v klasických autobusoch.
"Umožní to bez problémov nastupovať aj hendikepovaným občanom či mamičkám s deťmi v kočíkoch," myslí si šéf dopravného podniku.
Na nových električkách vraj ušetria
Kadnárové plány však nekončia len pri nových autobusoch. Bratislavský dopravný podnik totiž plánuje obstarať aj nové trolejbusy či električky. A práve s električkami majú veľké plány.
"Inšpirovali sme sa dopravnými podnikmi v Čechách, ktoré robia obnovu električiek vlastnými kapacitami. To znamená, že finalizáciu vozidiel realizujú vo vlastných dielňach. Na to máme podmienky aj my a ušetríme tak 20 až 40 percent nákladov na obstaranie vozidiel," odtajnil plány pre Aktuálne.sk Kadnár.
Električky by pritom mali v budúcnosti bratislavskej dopravy hrať ústrednú úlohu. Majú totiž predstavovať základ dopravy v hlavnom meste. A to už o niekoľko rokov.
"V prvom rade sa sústredíme na veľkokapacitne trojčlánkové električky, ktoré majú kapacitu približne 250 cestujúcich. Tie by mali byť základným vozidlom nosného dopravného systému v Bratislave aj po predĺžení a výstavbe jednotlivých tratí," prezradil ďalej šéf dopravného podniku.
Predstavitelia DPB tak tvrdia, že vďaka takto naplánovaným nákupom je možné bez nárastu dopravných výkonov a počtu vodičov zabezpečiť zvýšenie kapacity na linkách MHD. Obmenou a modernizáciou vozového parku sa totiž zníži miera ich poruchovosti, čím sa zabráni ich častým výpadkom. Či bude taká aj prax sa ukáže už v budúcom roku.
http://aktualne.centrum.sk/pda/clanek.phtml?id=1160966