Diskusné fórum › Všeobecná diskusia

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: honzikpraha #105294:
?
Ok tak podme pekne poporiadku.
Moravske kralovsti? Takze panovnik velkej moravy bol kral. Hm to som z toho jelen. A ktory papez korunoval prveho moravskeho krala?

O Moravanoch ako o narode nemoze byt ani len reci. Stale ide o kmenovy zvaz v ktorom boli kmene moravske, slovenske a neskor Svatopluk pripojil dalsie.

Latinske a franske pramene pouzivaju dve oznacenia. Slovienov oznacuju Slavi, Sclavi, ktory sa zhoduje so sirsim pojmom Slovania. Preto je niekedy velmi tazke rozlisit, ci hovoria o Slovanoch alebo o Slovienoch. Sucasne sa popritom vyskytuju pojmy Moravania - Marahenses a Merharii a podobne, pripadne Moravski Slovieni. Hoci existovalo vedomie urcitej statnej jednoty nevytvorila sa "velkomoravksa narodnost". Mozme povedat, ze etnicky zaklad Velkomoravskej rise tvorili Moravania a Slovaci. Az neskor po pripojeni Moravy k ceskemu kniezactvu (neskor kralovstvu) sa etnicki moravania asimilovali a v 19. storoci pocestili.

Pojem Velkomoravska risa zaviedol do dejin byzantsky cisar Konstantin Porfyrogenetos vo svojom spise O spravovani rise, ktory vznikol okolo roku 946, teda priblizne 40 rokov po jej zaniku. Povodne sa tento pojem vykladal ako "vzdialena Morava" na rozdiel od "blizkej moravy", ktora sa nachadzala v Srbsku pri rovnomennej rieke Morave. Vzhladom na uzemni rozsah Moravy za Svatopluka sa ustalio pomenovanie Velka Morava.

Nitrianske kniezactvo nebolo ziadne dolnomoravske kniezactvo. Nitrianske sa nazyva podla centra v Nitre a jeho kniezatom bol Pribina. Moravske kniezactvo vzniklo v oblasti riek Moravy a Dyje. Az ked Mojmir Pribinu porazil 833 stalo sa toto kniezactvo sucastou VM. Pribina okrem ineho dal postavit 828 krestansky kostol v Nitre. Centrum Velkej Moravy bolo s najvacsou pravdepodobnostou v Mikulciciach. Tradicia Nitrianskeho kniezactva sa preniesla aj do Uhorskeho kralovstva, kde az do roku 1105 bolo sucastou kra¾ovstva v autonomnom postaveni ako Nitrianske udelne vojvodstvo.


Tato ceska snaha pretiahnut cely vyznam VM na cesku stranu je uplne typicka. Tyka sa napriklad aj Samoej rise, kde ceske dejepisectvo sa snazi Samovu risu umiestnit do Ceskej republiky. Ako vsak vieme Samova risa vznikla ako reakcia na Avarske vypady. Avari vsak svoje osidlenie dosahovali maximalne na juznom slovensku. A tak Samova risa sa rozprestierala v oblasti Juhozapadneho Slovenska, Dolneho Rakuska a juznej Moravy. Napriek tomu Samova risa bola len kmenovym zvazom spojenym silnou osobnostou vladcu.
Reakcia na: honzikpraha #105294:
hele co keby si zaliezol niekam na ceske weby a nekazil tu vzduch sprostymi poznamkami o veciach do ktorych sa zjavne vobec nerozumies a keby si nevedel tak toto je forum o doprave ?
Reakcia na: S499.1023 #105291:
jj celych 100km zeleznic postavenych pocas vojny. Kolko km zeleznic sa na Slovensku postavilo v rokoch 1945-89?

Re #105290 S499.1023: ? ? ze moj milovany ?

Re #105293 honzikpraha: Ale to ja nepopieram. A nehovorim o kurze medzi markou a protektoratnou korunou, ale medzi slovenskou korunou a protektoratnou. Ktorych kurz bol direktivne nastaveny v prospech tej protektoratnej.
Ja nebasnim o ziadnom slovenskom hospodarskom zazraku. Ved daj info ako sa rozvijala ekonomika v protektorate. Ano hospodarstvo islo hore vdaka zakladaniu podnikov s nemeckym kapitalom, v ktorych sa nasledne vyrabali zbrane a municia pre potreby nemcov. Ale to su zname fakty, ktore hadam netreba opakovat.

A ziadne projekty z CSR. Tie projekty vznikli pre potrebu spojit zeleznicnu siet a napojenie oblasti po viedenskej arbitrazi, ked slovensko prislo o mnozstvo zeleznicnych trati.

Ale treba hovori aj o rokoch 1918-39, kedy bolo rozhodnutim ceskej vlady prestahovane mnozstvo fabrik zo Slovenska do Ciech. Kedze sa pokracovalo/obnovila politika rozdelenia, ktore zaviedla este Maria terezia, ze Cechy bude priemyselne a Uhorsko/Slovensko agrarne.
Drahý Ámosi, jací Slovieni žili na území Moravského království? Já o žádných nevím. Na území dnešního Slovenska žili Moravané. Nitransko nebylo nic jiného než DOLNOMORAVSKÉ KNÍŽECTVÍ
Já jsem nestudoval za komunismu. Já studuji teď. A teď k té bílé barvě. Pozitivního nic nevidím. Železniční síť se dostavovala ze staveb a projektů z meziválečné doby. Direktivní měnu řídila Velkoněmecká říše. Němci zcela zničili hodnotu koruny v Čechách a na Moravě. Uměle vytvořili kurz 1:10 ve prospěch říšské marky, což vedlo k drancování českých a moravských obchodů, jelikož to neodpovídalo reálné hodnotě a zcela vykupovali veškeré zboží. Pak přišel přídělový systém, jelikož už nebylo co vykupovat. Ale to ty nevíš, nebo ani vědět nechceš.
Básníš tady o slovenském hospodářském zázraku, ale přitom o žádnou konjunkturu nešlo. Jen se zvýšovala výroba díky válečnému hospodářství a potřebám Velkoněmecké říše, která byla v historii Slovenska nejtěsnějším spojencem. Ještě na počátku 50. let byl rozdíl hospodářské úrovně a životní úrovně mezi Českem a Slovenskem markantní. Češi, kteří Slovensko dříve nenavštívili a jeli sem na dovolenou bývali šokováni. Až teprve tvrdá industrializace minulé doby posunula Slovensko jinam. Jinak by se podobalo Ukrajině. Ten penězovod byl neskutečný. A ten růst měst také, skutečně venkovská oblast se teprve pak začala industrializovat. Vždyť Bratislava dostihla v počtu obyvatel Brno až v osmdesátých letech!!!!!!!
Reakcia na: Ámos #105283:
Ty HLUPÁČIK, nevieš ani len to, kešdy som to študoval. Ja som študoval prácve na prelome, keď sa mohlo už hovoriť o všetkom a Slovesnký štát sa adoroval. Nikdy ma to neoslovilo.
Reakcia na: Ámos #105281:
Celých 100 km železníc? Ako náhrada za tie, ktoré boli na základe Trianonu od Slovenska odtrhnuté, takže sa musela obnoviť integrita základnej komunikačnej siete? A inak svojimi citáciami len potvrdzuješ to, čo ti tu hovoríme - Slovensko bolo štát umelo držený Ríšou ako výkladná skriňa.
Reakcia na: Ámos #105277:
Skutočne nevieš kto? Tvoj milovaný Hranol!
Reakcia na: Ámos #105273:
V novembri 1945 nebola žiadna menová reforma ale opätovné zjednotenie KS s Kč. Tieto meny boli oddelené v kurze 1:1, takže bolo logické ich tak aj zase zjednotiť.
clovek pride po tyzdni domov, zapne stranku o MHD na slovensku a cita prispevky o dejepise 🙂 parada
Reakcia na: AAA #105265:
Stavalo sa vtedy metro? Nestavalo. O rýchlosti stavby trate na Zletá piesky svedčí striedanie sa technológií. Áno, občas sa za socíku niečo postavilo. Napríklad slávna **** os špičkovej kvality, čo sa začala rozpadávať, ledva bola dokončená. Po dlhom období bez dodávok vozidiel (ktpré bolo obzvlášť smritiace pre DPB a DPMK, ktoré boli zvyknuté na to, že vozidlá sa neudržiavajú, ůebo prídu nové), boli dodávaneé veľké série zúfalo zastaralých T3SU/SUCS, koncepčne skoro 20 rokov starých 14Tr a B7xx, ktoré vhyrali akúsi cenu na autosalóne kedy to? 1970?
Ďakujem plánované (a ešte blbo) hospodárstvo nemusím.
Reakcia na: honzikpraha #105285:
Ty myslis ako obyvatelov Velkej Moravy. Slovienov zo starosloviencinou.
Kdo tvrdí, že Moravané jsou Staří Slováci? To tvrdí například premiér Slovenské republiky Robert Fico.
Reakcia na: honzikpraha #105282:
Ja mam tiez info, ze prva etapa bola Janikov dvor - Kamenne namestie. Ziadna hlavna stanica. ?
Reakcia na: S499.1023 #105280:
ty si to studoval pocas komunizmu kedy sa o SR 39-45 mohlo hovorit len v ciernom. Tvoje poznatky marxisticko-leninskeho dejepisectva s ohladom nato, ze sa viac ucil prebieh hustitskeho hnutia v Cechach ako vyvoj Slovenska v Uhorskom kralovstve su absolutne nepodstatne.
Jak to vím? Vím to. Trasa metra měla vést z Petržalky akončit na Hlavní stanici. To ty si to pleteš se současnými plány tramvajové trati. Když už by to bylo postavené, tak jak moc drahé? A argument další druh dopravy je blbost. To by tak vadilo? To si nikdo nedovede představit více než 3 druhy dopravy v MHD? Ani v Praze se nezrušily trolejbusy kvůli výstavbě metra, i když se i toto tvrdí. V plánu bylo vystavět metro a pak následně zrušit tramvajové trati, ale to by se už neuskutečnilo. Myslím si, že by se postavila ta jedna trať z Hlavní stanice na Petržalku a pak by se už dál nestavělo kromě Tramvají, ale to je přeci jedno ne? Glasgow má taky jednu trasu metra. A i když Bratislava není na metro dost velké, tak relace Sídliště Petržalka-Centrum-Nádraží by na metro rozhodně stačilo a prázdné by nejezdilo. Všechno bylo dobře vymyšlené, ostatně i tramvajové tratě na levém břehu Dunaje krásně tvoří páteř zdejší dopravy, krásně prostředkem míst hodně zalidněných a vedou až na samotný okraj souvislé zástavby. Nové vedení po roce 1990 tuto koncepci zničilo, odmítlo z ideologických důvodů sovětský typ metra a dál se nic nedělo. Kolik se postavilo trolejbusových tratí? Skoro žádná. Těch pár kousků, jsou výkřiky do tmy.
Reakcia na: honzikpraha #105275:
jo a nacisticku republiku tu nikto nevzýva. (aj ked teda stale sa najdu blbci, ale tych mate v prahe tiez dost ked tak pocuvam o pochodoch v prahe "ciernokoselnikov") Ale o historii treba hovorit a v historii sa nema hovorit iba cierno alebo bielo. Nieco ako nazyvanie lupeznych vypadov husitov na slovensko spanile jazdy!
To ze Slovenska republika (1939-45) poslala 70.000 svojich obcanov do lagrov na smrt a to dokonca bez existencie zakona ktory by to povoloval. To ze sa vladlo autoritativne, zlikvidovala sa opozicia a podobne je proste fakt. Ale fakt je napriklad aj to, ze listkovy system na potraviny sa zaviedol SR az v 1944. V rokoch 1939 - 44 vzniklo 250 novych podnikov a 30 rozsirilo vyrobu. Vybudovalo sa 100km novych zeleznic. Pocet maloodberatelov elektriny vzrastol o 83%. 75% vyvozu smerovalo do Nemeckej rise, z toho 46% do protektoratu. Pocet obci napojenych na elektrinu vzrastol z 631 na 1042. Avsak zaostaval rast miezd napriek neustale sa zvysujucim zivotnym nakladom.

Napokon je tu text, ktorý takmer stál Gustáva Husáka krk. Toto napísal 7. júla 1944 pre potreby Moskvy: „Dnes je na Slovensku pomerne dosť tovaru, zásobovanie funguje vcelku dobre, oproti iným územiam... je na Slovensku najlepšie, a to tak čo do výšky reálnych miezd, ako aj čo do možnosti zakúpenia tovaru. Platy zamestnancov a robotníkov sa mnohokrát zvyšovali, závody majú rôzne zásobovacie výhody, o nedostatku základných tovarov pre konzum nemôže byť ani reči. Slovenská koruna je v obchodnej Európe najlepšou menou, doma má predbežne plnú dôveru, ľudia ukladajú ešte peniaze, nie je tu útek k naturálnym obchodom, ako pozorovať v okolí... ceny spotrebných tovarov na čiernom trhu sú 1-5 násobok úradnej ceny, často sa držia pri úradnej cene, kým napr. v Čechách dosahujú až 100-200-násobnú... Zo Slovenska sa pašujú a súkromne vyvážajú potraviny, cigarety, liehoviny, textílie a pod. do Čiech, Nemecka a inde... Pomer slovenskej koruny k českej je úradne 1:1,65 v prospech českej K, v skutočnosti (na čiernom trhu, burze a pod.) reálna sila je asi 1:7 až 1:10 v prospech koruny slovenskej“ (aj na základe tohto textu stal sa Husák buržoáznym nacionalistom).
Takze direktivny kurz bol urceny uplne inak ako sa na ciernom trhu pouzival.

V kazdom pripade kazdu info a aj tuto si treba overit a z toho bieleho vnimat bezove a z cierneho sive. Uvedmoit si kto to pisal a komu. Ze neslo o propagandu ale zhodnotenie stavu republiky odbojom pre spojenca.
Reakcia na: Ámos #105267:
Hej, však keď som to ja študoval a moja frajerka sa tomu venuje profesionálne, tak ja budem veriť Ámosovi...
Reakcia na: Ámos #105276:
Na petržalskú trať budú môcť byť dlhšie vozidlá, pretože tam sa počíta s novou vozovňou, ktorá už bude mať potrebné technické zázemie. Ale trať do Petržalky sa určite v horizonte najbližších 5 rokov nepostaví (ak nejaký predstaviteľ mesta tvrdí opak, znamená to len, že si zabudol dať dole ružové okuliare), no prvé Vario by už po uliciach Bratislavy mohlo jazdiť hoci aj budúci rok.
Reakcia na: honzikpraha #105275:
K tej časti Tvojho príspevku, čo nesúvisí s dopravou, sa vyjadrovať nebudem, ale k tomu metru - ja som rád, že tú trať Šafaríkovo námestie (neviem odkiaľ si vzal Hlavnú stanicu) - Janíkov dvor nemáme. Jednak preto, že ak by DPB udržiaval metro tak ako dnes udržiava svoje eletričkové trate a vozidlový park, by som sa ním asi bál cestovať, ale hlavne preto, lebo by sme tu mali zbytočne ďalší systém MHD, ktorý by bol v podstate "ostrovný", pretože neverím tomu, že by sa tá trať ešte niekedy predĺžila... A prevádzka metra by zaťažoval mestský rozpočet tak, že zvyšok MHD by bol ešte v biednejšom stave ako teraz (ak sa to vôbec dá).

Zmeniť zobrazenie

Štruktúra
Zoradenie
Počet príspevkov na stranu

Vyhľadávanie v téme

Hľadaný text
Dátum od
Dátum do
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa.
Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou.
Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.