Vcera rano pred osmou sa na Hodzovom namesti zrazil trolik s autom (RE). Neviete o tom nieco? Ktory to bol?
Pred par minutami frcala po Racianskej 7845+46 z linky 9, mala tabulku "Sluzobna jazda" a bola plna cestujucich! Nejako som to nechapal - boli to zamestnanci vozovne alebo co?
Pred par minutami frcala po Racianskej 7845+46 z linky 9, mala tabulku "Sluzobna jazda" a bola plna cestujucich! Nejako som to nechapal - boli to zamestnanci vozovne alebo co?
riko
Bol som tam minulý týždeň 2 dni a veľmi sa mi páčili električky, ktoré tam jazdili. Sú to 100% nízkopodlažné električky, premávajúce v 2-4 minútových intervaloch. Trate sú absolútne rovné (žiadna Vajnorská), električky jazdia na samostatnom telese, ktoré je miestami celé zatrávnené, čo vyzerá veľmi efektne. Električky sú neuveriteľne komfortné, úplne tiché ako vo vnútri tak aj vonku čo som zistil, keď som študoval mapu na zastávke a prebral ma až známy zvonec, keďže prichádzajúcu elinu som vôbec nepočul.
Interiér je plne klimatizovaný, pretože okná sa nedajú otvárať. Zastávky sú oznamované vždy rozdielnou melodickou zvučkou, potom sa ozve príjemný melodický ženský hlas oznamujúci zastávku, prípadne aj mužský, ktorý oznamuje prestupné uzly, prípadne iné info. Na každej zastávke je automat na lístky zabudovaný do valcového cca 4-5m vysokého reklamného pútača. Zaujímavá je navigácia, masívnym nerezovým valcovým asi 20 cm širokým rolovátkom (princíp ako má tuším Nokia 7110?). Najprv si vyberieš rolovátkom na obrazovke typ cestovného lístka (pre jednu cestu, pre viacero, pre skupiny, rodičia s deťmi atd), potom klikneš koľko lístkov potrebuješ, vhodíš mince a dostaneš lístok. Zaujímavé je, že lístok si označíš v označovači na zastávke, na začiatku, v strede a na konci ostrovčeka je približne po troch kusoch. Najjednoduchší lístok na 60 minút, ale iba jedným smerom na tej istej linke stojí 1,10 euro. Veľa-málo, ťažko zhodnotiť, ale na ich pomery určite nie veľa, aj keď po zavedení eura išli ceny v celej Európe dosť hore. Za 1 euro tam nedostaneš skoro nič.
Nakoniec jedna zaujímavá skúsenosť. Pri rozbiehaní sa na križovatke musel vodič náhle prudko zabrzdiť, pretože mu vbehol do cesty chodec. Ľudia začali logicky šomrať, pretože to bolo dosť prudké zastavenie, u nich zrejme netypické, pretože tam elina jazdí absolútne „plavne“, žiaden plyn-brzda. A potom to prišlo. Vodič sa začal na naše pomery neskutočne dokoola ospravedlňovať, vysvetľovať situáciu, čo sa stalo, jednoducho aby cestujúci prepáčili a išlo sa ďalej. Túto poslednú skúsenosť berte prosím nie ako „rýpanie“ do našich šoférov, že naši sú nevychovaní a francúzski sú s „francúzskou výchovou“, ale len opis reality, ktorú som zažil. Neviem či je to pravidlom u každého šoféra (vychovanosť človeka, školenie firemnej kultúry a komunikácie so zákazníkmi) alebo len toho konkrétneho, ale verím, že keby naši šoféri dostali také stroje ako majú v Štrasbourgu, keby bolo dosť peňazí na dopravu ako celok, tzn. intervaly by boli v špičke 1-2 min, šoféri by boli lepšie zaplatení, údržba by bola na úrovni, tak by boli aj cestujúci aj šoféri spokojní.
Možno by sme sa aj toho dočkali, že pri takejto náhlej udalosti, by šofér do mikrofónu oznámil čo sa stalo, ospravedlnil sa, že musel prudko zabrzdiť a tým pádom narušiť komfort jazdy. Ale on prudko brzdí nie preto, že ho to baví (aspoň dúfam), ale aby nezabil seba a ľudí vo voze, keď mu do cesty vbehne napr. k....t na bavoráku, prípadne dôchodca, ktorý sa 20 sekúnd pozerá na blížiacu sa elinu a potom sa rozhodne 5 metrov pred ňou prebehnúť.
Bola by to bomba keby sa u nás dali plánované miliardy na metro do rozvoja električiek.
Pár fotografií ako by to mohlo raz vyzerať v Blave: http://mercurio.iet.unipi.it/pix/fr/trams/Strasbourg/pix.html
obrázky z výstavby: http://transnord.schilick.free.fr/tramb/tram-arrive.htm