I280 sa musia za každú cenu vyradiť. Sú predsa maďarské!!!!!!! ? ? ?
A vôbec nevadí, že Karosy B732 a B741 sú rovnako staré alebo staršie... A najsmutnejšie je preradenie 4400. Neviem ako ju chcú na 2.DPA udržať v prevádzke, keď v Petržalke mala "svoj" tím mechanikov, ktorí ju poznali naspamäť. A jazdiť s bublifukom si vyžaduje istý fortieľ. Nie iba plný kotol a brzda...
A kapacitnejšie najvyťaženejšie linky má Petržalka, nie 2.DPA. Nech teda vozia vzduch a 4.DPA by som navrhoval do B741 namontovať sedadlá v usporiadaní 2+2. ?
Tepelna pohoda cloveka zavisi na troch zakladnych vonkajsich faktoroch (neuvazujeme vnutorne - ako ci kona pracu, co ma oblecene, ako znasa teplo - co sa neda pochopitelne ovplyvnit)
- teplota vzduchu a okolitych predmetov
- vlhkost vzduch
- prudenie vzduchu
(pripadne stvrty faktor - priame ziarenie zo Slnka, ci inych predmetov)
Klimatizacia znizuje teplotu a znizuje vlhkost (vacsinou), prudenie je vacsinou minimalne. Je to preto energeticky narocne a aj pre cloveka nevhodne - dycha neumerne studeny a suchy vzduch, ktory sa navyse ziskal velmi drahym, energeticky narocnim procesom v chladiacom zariadeni.
Vetranie oknami - prievanom pri iducom vozidle, alebo ventilatorom naopak teplotu ani vlhkost neznizuju, ale poskytuju rychle prudenie vzduchu (aj 10 m/s). Je to energeticky velmi malo narocne, a lacne riesenie. A z hladiska fyziologie cloveka aj prijatelnejsie! Clovek dycha teply a vlhky vzduch - co je pre dychanie idealne, ale pri tom vdaka pohybu - prudeniu vzduchu pocituje teplotu nizsiu, jeho tepelna pohoda zodpoveda ovela nizsej teplot za bezvetria. Samozrejme predpoklada to iduci autobus - co nie je vzdy splnene, alebo ventilatory. Osobne uprednostujem tento variant - velke okna, stresne okna a pripadne ventilatory, ktore priamo nutene sposobuju prudenie vzduchu vo vozidle, ked stoji - je to lacnejsie, efektivnejsie, a energeticky menej narocne.
Co sa tyka choroby z klimatizacie je to pomerne casty, ale vacsinou nie zavazny stav, najma u nie zvyknutych osob a pri nespravnom pouzivani, dokonca klasifikovany v Medzinarodnej Klasifikacii Chorob Svetovej Zdravotnickej Organizacie MKCH10 pod kodom J67.7 - Pľúcna choroba zavinená ventilačnými a vlhčiacimi zariadeniami. Samozrejme este existuje vela neklasifikovanych chorob sposobenych klimatizaciou...
K tym okienkam na Solarisoch a dalsich vozoch sa mi tak zda, ze je na to predpis ,ze musia byt take ake su a vyklapacie. Uz tu o tom bola niekedy davno pradavno diskusia ? Co sa klimatizacie tyka , ako bol spomenute musela by byt dobre nastavena , najlepsie asi automaticka, ale ta by stala o dost viac. Lebo ak by vo vozidle bolo 22 st. a vonku 34 st. koledovali by si cestujuci o zapal pluc ? Na druhu stranu s klimou by sa dalo ucinejsie v zime kurit. Tak ci onak jedine vozidlo co ma klimu pre cestujucich to je TAM BUS ,ale ten ju aj tak nepouziva ?
Este k tvojmu BEZPRIEVANOVEMU TLAKOVEMU VETRACIEMU SYSTEMU Solarisov.
Vies co je to index tepelnej pohody? Efektivna ekvivalentna teplota? Refrigeracna hodnota? Cislo pohody?...
Len tak pre laikov: napriklad vzduch o teploty 20 stupnov s vlhkostou 50% a PRUDENIM VZDUCHU (to co nie je v Solarixoch, lebo su BEZPRIEVANOVE) 2m/s vyvola u vacsiny ludi pocit ako vzduch s teplotou 13,3 stupna za bezvetria, nasyteny na 100%. Analogicky ked v solarise je stojaci vzduch s teplotou 35 stupnov, tak to vyvola pocit ako 35 stupnov ☠ . Ked v Ikaruse je prudiaci vzduch (a casto aj na urovni silneho vetra - 10m/s) tak to vyvola pocit daleko nizsej teploty - rad poskytnem vzorce a tabulky...
preco by to mala byt paranoja? asi si v amerike bol. teda vies, ake extremy medzi teplotou v budovach a von su. hlavne teda na juhu. vela tych, ktori navstivia ameriku, prve dni ochoreju alebo dostanu nadchu o ktorej sa ludovo hovori "alergia na chlad". s kolegovcami pravidelne navstevujeme atlantu z pracovnyvh dovodov a vzdy tam niekto ochorie a vzdy im povedia "U just have to adapt to the southern air conditionning". a ked pustia klimu u nas v bus. centre, tiez vacsina ludi ochorie, kym si zvykne.
OK, tak ked stoji klima milion, tak kolko stoja normalne okna? V Grecku tiez jazdia autobusy bez klimatizacie, ale maju okna otvaracie cez polovicu! Bezprievanovy tlakovy system je to co je pri teplotach nad 28 stupnov NEPOUZITELNE a VYTVARA NEZNESITELNE PROSTREDIE. A v Bratislave sice nie su tropicke teploty >30° velmi caste ale vyskytne sa nie zanedbatelne mnozstvo takych dni v lete.
Bezprievanovy tlakovy system? V podstate klimatizacia bez chladenia. To moze fungovat v 80-90% obdobia v Bratislave, ked teplota nestupne nad 28 stupnov, vtedy je to vpohode. Po CELEJ EUROPE??? Po Polsku v pohode, po Nemecku vpohode, po Severskych krajinach vpohode... Ale silne pochybujem ze mozu jazdit v takom GRECKU, TALIANSKU, SPANIELSKU BEZ KLIMATIZACIE. Slovensko samozrejme nie je az tak na tom ako Grecko, je nieco medzi co sa tyka podnebia. A preto to chladenie vzduch je potrebne nanajvys 1-2 mesiace v roku. Ono to BEZPRIEVANOVE tlakove ventilovanie vzduchu ma hlavny proble v tom ze je BEZPRIEVANOVE, to co chladi a robi prijemny pocit je prave PRIEVAN, prudenie vzduchu ktore vznika napriklad v Ikarusoch pri otvorenych stresnych a bocnych oknach - prudenie vzduchu je hlavny sposob ochladzovania cloveka, pretoze zvysuje odparovanie potu. Prudiaci vzduch o teploty 35 stupnov moze byt prijemny a cloveku nie je teplo, stojaci "bezprievanovy" vzduch o teplote 35 stupnov je sauna. A to je problem Solarisov. Nastastie tych 35 stupnov tu nemame az tak casto, ale netvrd prosim ze po celej europe jazdia taketo Solarisy:) Napriklad Ikarus - vyrobeny v Madarsku ako juznej krajine ma pochopitelne dobre vetranie na rozdiel od Solarisu vyrobeneho v Polsku, kde take teploty ako my nemaju takmer vobec.
fobust
Vyzerá to ako prestavaná prímestská Karosa na trolejbus.