Pozi: V zasade sa da povedat, ze navrhovana elektricka sa plne vyrovna metru na trase Luky - Stary most. Potom sa to zacina lisit - metro by islo pod zemou a elektricka podla toho realistickeho projektu by pokracovala po trati. Ak by sa vsak nasli prachy, elina by uz pri zostupe z mosta vedela zaliezt pod zem a prejst polobluk cez Nam. SNP a Hlavnu stanicu k Trnavskemu mytu pod zemou. Zalezi to len od toho, kolko penazi sa najde. Elektricka ma aj tu vyhodu, ze najskor to mozes postavit podla projektu a ked sa najde dalsi balik penazi, mozes dodatocne centrum "zakopat" pod zem. Metro by si musel pod zemou postavit cele...
Turbo
Provizorne reisenie je to, co je v Petrzalke dnes - autobus. Elektricka moze plnohodnotne nahradit metro a v centre moze ist tak po ulici, ako aj pod zemou. V mestach Vieden, Hannover, Brussel, Stuttgart, Rouanne, Karlsruhe, Strassburg, Philadelphia a inych su elektrickove trate pod povrchom. Je to technicky realizovatelne a dovody preco sa komuto rieseniu jednotlive DP odhodlali su zrejme: Elektricka ma uz vybudovanu siet a ked ju chceme dostat niekam, kde sa po povrchu neda, tak ju dame pod zem. Naklady na podzemnu trat elektricky a metra su priblizne rovanke, ale eketricka moze ist pod zemou napr. 500 metrov a potom vyjst na povrch. Metro som v uliciach este nevidel (na povrchu ano, ale to urcite nie v centre v mestskych ulickach). Takzte ak chces stavat metro aj cez centrum BA (okolo centra ho viest je blbost), tak potom cele pod zemou (cena ti pekne stupa). Elektricka by mohla ist pod zemou napriklad z Trnavskeho myta cez Sancovu na HLST a vsade inde vyuzit uz existujuce kolajove useky (alt. usek: Hodzovo, Stefanikova HLST - pod zemou samozrejme). K tomu, ze elektricka je pomala: Treba ju prferovat tak, ako je to bezne na zapade. Si myslis, ze USA su tak chudobna krajina, ze si nemozu dovolit metro? Urcite nie, ale z hladiska logiky dosli k zaveru, ze elektricka v podzemi dokaze tak isto splnit poziadavky prepravy.
Ked postavis do Petrzalky elektricky, tak problem neodsunies, ale vyriesis ho. Prepravna kapacita je porovnatelne a vseobecne su drahove vozidla lepsia ako cestne (inac, neveim ci vies, ale aj trolejbus je drahove vozidlo)
--
Elektrickova doprava v Bratislace - meste je rychla. Neveim, ale chod sa niekedy pozriet napr. do Prahy, kde elektricka stoji v zapche aj 5 minut, lebo po jej telese jazdia aj auta a vytvaraju sa pekne zapchy.
Plnou preferenciou elektricky dosiahneme naozaj plynuly pohyb vozidiel. Aj v centre.
--
Hlucnost:
VAL (alebo aj gummibahn) urcite nie je hlucnejsi, ale porovnanie hlucnosti bolo s tazkym metrom (Praha, Berlin, etc...) VAL zrejme nebude, lebo podla najnovsich informacii viem, ze METRO a.s. neplanuje uz viacej VAL, ale tazke metro.
Tak napriklad v Berline ked sa stavalo meto tak sa povedalo: Uz mame konecne tunel, uz aby vlaky behali a postavila sa trat. Po rokoch vsak euforia ludi opustila a ver mi, zacali sa stazovat, ze az na 10. poschodie je citit otrasy ked ide pod domom vlak. A ako by to bolo u nas??? Asi takto: Postavi sa tunel a ak bude tazke metro, tak ludi vobec nebude trapit ci je hlucne, ale aby jazdilo co najskor. Urobime tu istu chybu ako Berlin a po par rokoch to dopadne vymenou podlozia trate a to su dalsie investicie. Elektrickova trat v tuenli je uplny extrem: Blokove kolajnice B1 vo velkopolosnych paneloch BKV! Taketo trate su jedym z najhlucnejsich sposobov a sa vobec cudujem, preco su v tuneli, kde sa to este viac ozyva.
Elektricka vzhladom na nizsi osovy tlak (elektricka 4 tony, metro podstatne viac, aj 10 ton) urcite nesposobuje take otrasy a nevytvara take sily v kolajovom lozku. Metro si mozes prirovnat skor k zeleznici, a ta si vyzaduje kvalitne trate, ich castu a narocnu udrzbua a pritom ti pekne stupa cena prevadzky a udrzby. Teraz nechcem povedat, ze elektrice staci trat obnovit raz za 50 rokov, ale iba to, ze aj ked sa trat zenedba, tak zdaleka to neznamena koniec - pozri si Razusovo nabrezia v useku Novy most - Nam L. Stura alebo Vajnorsku ulicu pred Polusom. Metro by po takej trati nepreslo, elektricka ano, ale ako pohodlne je to pre cestujuceho???
--
Elektricku pod zem tam, kde nie je miesto - je to plne ralizovatlene a v hore uvedenych mestach to tak funguje.
--
Hlavne tahy (stanice, letisko) moze kludne spojit elektrickou, iba v nasich myslach si vsetci pod pojmom elektricka predstavime take cervene cudo, ktore stoji kazdych 200 metrov, zvoni, je pomale a caka na krizovatkach. Chod sa niekedy previezt do Brna, kde sice cez centrum idu pomalsie ako u nas. Rozsiel uvidis, ked sa odvezias linkou 8 na Lisen. Absolutne mimourovova rychlodrazna trat, kde by metro nebolo vobec rychlejsie. A vsimni si tu modernu konecnu zastavku. Preco by sme nemohli mat taku trat v Petrzalke, alebo v Karlovej Vsi, Dubravke a DNV? (osobne si myslim, ze DNV by sa mala skor spojit cez lamac, patronku a hlst - ale nie metrom ale elektrickou) Karlovka: staci porusit par prejazdov cez teleso (ostatne vybavit preferenciou napr. kolajnicovymi kontaktami, ktore automaticky upravia svetelnu signalzaciu ked sa blizi vlak - smerom na Zlate piesky to uz mame a funguje to viac ako 10 rokov, preco je to iba tam???). Zrusit zbytocne zastavky (niektore su naozaj velmi blizko, v Brne su ludia zvyknuti slapat na zastavku aj pol kilometra, tak preco by to nemalo fungovat aj u nas. Myslis si, ze metro bude rychle aj ked bude stat pri kazdej vrbe? Alebo co potom, ak ho postavis a ludia budu nadavt ze stoji kazde 2 km. Vratim sa k Brnu. Chod sa odviezt napriklad aj linkou 1 na Bystrc a mozes ratat pocet prejazov cez elektrickove teleso a frekvenciu zastavok - bude prekvapeny. A vobec, zrataj si, kolko krat elektricka zastavi a kolkokrat z toho na zastavke. Budes prekvapeny.
--
Dakuem ti za tvoj nazor a mas pravdu, treba byt objektivni, ale to my sme. Prosom ta neber nas ako tramofilov, ale ako ludi ktorych dotycny problem zaujima a ponukame jeho riesenie. Ludia na Magistrate ani nevedia co to elektricka je, stale pod nou vidia iba to co tu terz mame - ja by som im navrhol ist sa pozriet do sveta aby videli, co sa s elektricky spravit da. Nemusia ani cestovat daleko - co tak ist do Brna (pozriet rychlodrahu), Viedne (podzemne trate elektriciek)?