ak je to ta tmavomodra so zltym lemovanim od VKU Harmanec, tak je tam kopec chyb
napr pri Cunove je vodne dielo Gabcikovo a pod:) alebo je tam kopec neexistujucich ulic, atd:)
Vladimír: Bratislava potrebuje nosný dopravný systém, aký systém to bude, to by som nechal na odborníkov. Skúsme nechať bokom dojmológiu typu "veľká časť Pražanov neznáša metro" a povedať si skôr, čo v Bratislave máme a čo by sme snáď chceli mať.
To, čo tu máme, je historicky a politicky (tlakom miestnych častí a rôznych skupín) vygenerovaná sieť liniek bod-bod, bez ohľadu na to, či ide o trolejbus, autobus alebo električku.
Bratislavská električka nie je ani rýchloelektričkou, ani nosným systémom. Nemá na to dostatočnú rýchlosť, frekvenciu (a tým ani kapacitu) a kvalitu, a ostatné spoje nie sú podriadené tomu, aby cestujúcich navážali na jej trasu.
Áno, počet prestupov sa zavedením nosného systému zvýši! A ľudia sa musia naučiť prestupovať, ale to budú robiť iba vtedy, ak budú vedieť, že spoje nosného chodia v dostatočnej frekvencii a budú mať k dispozícii kvalitné prestupové uzly. Skrátka, celá bod-bod dopravná sieť sa musí prerobiť na sieť s prestupovými uzlami a zbernicovým systémom. Pretože bod-bod systém je komplikovaný, neefektívny a ťažko rozširovateľný. A je to tak, že mnohí ľudia stratia priame spojenie - ktoré im dnes chodí raz za pol hodinu. V súčasnosti, ak chce cestujúci ísť z Karlovky na Zlaté Piesky, počká si na 4-ku, pretože každá električka sa krúti po centre inak a neexistuje tam jeden logický prestupový uzol na vajnorskú radiálu.
Električka sa dá prebudovať na nosný systém - treba rekonštruovať trate, zaviesť segregáciu trate alebo aspoň preferenciu mimo centra, trocha zriediť zastávky na radiálach, nasadiť vozidlá umožňujúce rýchly nástup v úrovni podlahy (alebo aspoň s nízkou podlahou), zredukovať počet liniek v prospech vyššej frekvencie a samozrejme zabezpečiť, aby ostatné druhy dopravy navážali cestujúcich k prestupovým bodom.
Bohužiaľ, v centrálnej mestskej oblasti sa ani s povrchovou električkou nedá nič urobiť, tam musí ísť pod zem - na povrchu neexistuje dostatočný priestor pre nerušenú prevádzku frekventovaného systému, ani na prestupné stanice. Vedenie nosného systému podľa územného plánu (trasa A, v širšom centre považujem za logické a optimálne, trasovaním po povrchu sa k nemu však nedá priblížiť.
Som toho názoru, že jednoduché zakončenie petržalskej električky na Šafárikovom námestí je riešenie, ktoré iba nahradí časť autobusov z Petržalky električkou, ale neprinesie nijaký zásadný príspevok k zmene systému na nosný a najmä nie je nijakým prínosom pre dopravu v centre a už vôbec nie v ostatnej sieti. Pôjde len o provizórium, ktoré za súčasných podmienok rýchlo zdegraduje na ďalšiu radiálu pomaloelektričky DPB - nových vozidiel nebude dosť, začnú tam jazdiť T3 dvojičky atď atď. A za 15 rokov sa zistí, že starý most už opäť nevyhovuje a bude ho potrebné opäť rekonštruovať či postaviť nanovo (aj súčasné návrhy hovoria, že starý most aj po rekonštrukcii bude mať len pár desaťročí života). Vyhodené peniaze, ktoré nič nevyriešia, iba oddialia začiatok reálneho riešenia zas minimálne o dekádu.
Preto som názoru, že treba začať od začiatku budovať trasu B až po Trnavské Mýto. V Petržalke by trasa bola zapustená tesne pod povrchom, popod Dunaj tunelom, hlavný prestupný bod Kamenné námestie, samozrejme obsluha Hlavnej stanice, na Trnavskom Mýte (Filiálka) ďalší veľký prestupný bod, neskôr ďalej smer Ružinov (ružinovská radiála by bola opäť iba plytko zapustená).
Či tam budú fungovať od začiatku vozidlá kapacitného systému (metro) alebo moderné električky (pre-metro) je na zváženie, v každom prípade súčasné (t.j. historické) električky by tam nechodili. Samozrejme, podzemné trasy a stanice by neboli metrom pražského typu, ale výrazne zjednodušeným systémom zameraným najmä na funkčnosť, nijaké mramorové stanice. Výhodou takéhoto systému by bolo aj to, že jeho prevádzkovateľom by nemusel byť DPB.
Takže ja hovorím - treba budovať od začiatku nosný systém v trase podľa územného plánu, a nech odborníci posúdia, či tam bude chodiť moderná električka alebo niečo iné.
Ako dlhoročný zberateľ máp miest si dovolím takýto prehľad:
-> mapy Bratislavy od VKÚ:
- 1. vydanie - redakčná uzávierka 2.9.1994 - časť spojov L57 zachádza na Kaukazskú
- 2. vydanie - redakčná uzávierka 3.5.1995 - časť spojov L57 zachádza na Kaukazskú
- 3. vydanie - redakčná uzávierka 2.4.1997 - L57 už vôbec nepremáva
S tou mapou z roku 1985 nerozumiem. Tú mapu tiež mám a žiadna L57 na Klokočovu nie je zakreslená. Dokonca si dovoľujem tvrdiť, že na Klokočovu L57 nikdy nejazdila. Na ul. Pri seči dlhé roky končila akurát L52.
Nuž ja si dovolím tvrdiť, že jediná električková trať v Petržalke je podobná (len o niečo menšia) zvrhlosť ako metro a v danej situácii bude viac "odnosom" ako prínosom. Či sa kvalita dopravy zvýši alebo nie, ťažko povedať. Jedno je však isté - doprava sa nezrýchli.
Btw. práve včera sme sa s Papyrom rozprávali o tom, ako veľká časť Pražanov neznáša metro a v prípade, že je možná alternatíva električkou, volí práve električku, pretože je to rýchlejší spôsob dopravy. Keď som si uvedomil, že veľká časť Bratislavčanov neznáša električky a sníva o metre, mohlo by sa zorganizovať masové stretnutie pražských odporcov metra a bratislavských odporcov električky, aby si vzájomne vymenili svoje názory ?
K celej veci ešte jeden postreh - plno ľudí nadáva na súčasný systém, kedy musia zdĺhavo prestupovať a volajú po metre, neuvedomujúc si, že práve metro bude symbolom ešte zdĺhavejšieho a početnejšieho prestupovania.
Metro je dobrá vec na prekonávanie značných kilometrických vzdialeností, ktore väčšina Bratislavčanov neprekonáva a nepotrebuje prekonávať. Na kratšie vzdialenosti v pružnosti obsluhy jednoznačne víťazí električka a som presvedčný, že obrovská časť súčasných metroglorifikátorov by po jeho vybudovaní a detinským nasýtením sa ho bežala späť k tramvajkám.
No vysvetľujte to niekomu... Dnes som sa v TN na Markíze dozvedel, že po poslednom dopravnom kolapse určité kruhy obyvateľstva začínajú volať po metre v BA. Toť dôsledok mnohoročného vymývania mozgov, že metro zázračný všeliek, čo spasí celú bratislavskú dopravu.
Ja mam mapu z 1.2.1996 a 57 tam uz nie je, ale o 8 stran dalej, kde je len kulilincek z Kaukazkej tam este je 57 v kruzku, takze predpokladam ze v "minulom cisle" tam este bola. A tiez mam mapu z 85 a tam pre zmenu chodila 57 este aj na Klokocovu (tam kde bude ustit most Košútska na Petrzalskej strane) a mala trasu Klokocova- Kaukazska
Ze siet! ? ? ? A v Petrzalke! ? ? ? To je skvely namet do sci-fi! ? ? ? Ale vazne...Ja budem rad aj za tu jednu trat.Lepsie nieco ako vobec nic.Samozrejme ked na nej nebudu jazdit stare plechace... ? To uz radsej lanovku s vypravcom Durkovskym... ? ?
A myslím, že prax jasne dokazuje, že to zvrhlosť veru je. A poriadna.
Obávam sa však, že ani navrhovaná električka do Petržalky nič nevyrieši. Tá sa totiž bude chovať ako blbé metro. V najfantastickejších snoch by som Petržalke prial električkovú SIEŤ (nie trať).
Ekonomicky by bolo najlepšie celú dopravu zrušiť, pretože by na ňu neboli žiadne náklady
Teraz vážne... takto sa uvažovať nedá. Je podľa mňa úplne zvrhlé, aby nosným dopravným systémom na ktoromkoľvek sídlisku bol autobus.
Jedna zaujimavost, ak sa to uz dostalo na net, tak sa ospravedlnujem (zial nemam cas citat starsie prispevky':
Vo stvrtok sa zacala budovat svetelna signalizacia na krizovatke ulic Saratovska-Drobneho-Repasskeho a v piatok sa v suvislosti s tym zacala budovat signalizacne (preferencne) semafory na zastavkach Drobneho smer Dubravka a OD Saratov v smere do mesta.
Podľa mňa by bolo ekonomicky (aj keď ekologicky asi nie) najlepšie riešenie, keby sa na Dlhé Diely nasadili nejaké nové kvalitné a výkonné kĺbové autobusy. A to by ste už asi nemuseli byť závislí od električiek.
Neviem ako DPB zalezi na kontraproduktivite,ale urcite mas pravdu,ze sakopa liniek porusi alebo prinajmensom rozseka.A tie nove linky,to teda neviem... ? Ved budu nove trolejtrate,tak naco? ?
COLOR