Existuje nejaký logický dôvod prečo rýchliky (R) z Bratislavy do Prievidze nie sú v IDS BK? Navyše v minulosti jazdili ako REX-y a (vďaka tomu) vtedy zaintegrované boli...
Veď už aj rýchliky z Bratislavy do Žiliny sú zaintegrované...
A prečo nie sú zaintegrované rýchliky z Bratislavy do Banskej Bystrice (po Galantu)? Sú to kapacitné dôvody, teda obava že by tými vlakmi cestovalo príliš veľa cestujúcich?
Ale veď (minimálne) platiaci cestujúci, pokiaľ viem, nie sú pri diaľkových vlakoch obmedzovaní pri cestovaní na kratšie vzdialenosti (Bratislava - Galanta) za tarifu ZSSK - čiže nie sú nijak uprednostňovaní cestujúci do vzdialenejších staníc.
Zhrniem to: Prečo nie je viac vlakov ZSSK zaintegrovaných v IDS BK?
A čo sa týka autobusov: Veď už dlhšie existuje vzájomné uznávanie dopravných kariet viacerých dopravcov https://www.dopravnypas.sk , tak nedali by sa konečne (zatiaľ aspoň tarifne) zaintegrovať do IDS BK dopravcovia SAD Dunajská Streda a Arriva Trnava?
Veď železničný dopravca Leo Express bol zaintegrovaný v IDS BK hneď od začiatku...
Dúfam. Je možné že niekto omylom do palubáku len zadal šípkový cieľ (ktorý premaže linku), čo by naznačovalo aj to že na zastávkových tabuliach je stále 68 Depo Petržalka.
Myslím že to tu ešte nikto zatiaľ nespomenul, ale mnoho dopravných appiek vrátane IDS BK ti po zadaní Odkiaľ-Kam vypľuje aj možnosť nákupu správneho cestovného lístka.
To je zas čo za sprostosť že dojazdová 68 ide (už od TrMy) označená šípkou? Z kadiaľ si má cestujúci vycúvať kade ide do vozo.. pardon, depa Petržalka ak nastupuje napr. na EkoUni alebo Románovej (alebo vlastne hocikde)?
Tak, z jednej časti v prvom odseku ti dávam za pravdu ale ja, vlastním auto asi tri roky. Nerobí mi problém cestovať MHD, keďže nie všade sa dá parkovať, ruku na srdce, aj chceme ušetriť za parkovné. Ale po skúsenostiach, že nie je v niektorých lokalitách zriadený dobrý prestup, potom, vyvážajú sa socky, bezďáci, ma tiež už nikto neprinúti, cestovať MHD a hlavne vo večerných hodinách je zle cestovať z práce po 22:00. Sem tam, využijem bus ale už nie, tak často.
Pražské pásma sú smrť, na to by mali existovať školenia. Koncept že to isté miesto je v rôznych pásmach podľa toho čím ideš je kráľovská sprostosť, ale do dokonalosti ju dotiahli v Paríži kde tá istá stanica je v zóne 1 pre metro, ale v zóne 3 pre RER.
Bohužiaľ, máš pravdu. Poznám ľudí, prirastených k autu, ktorí okrem iného nepoužívajú MHD aj preto, lebo vôbec nechápu, kde si majú kúpiť lístok, za akú cenu, ako vôbec platí atď., či si ho treba nejako označiť.
A k tej zložitosti. Hoci som šotouš a bývam často v Prahe, vôbec som dodnes nepochopil pražské zóny O a B. Rovnako nechápem, že v a-180 po opustení zastávky Zličín sa ozve hlásenie "změna tarifního pásma", hoci táto linka jazdí len po Prahe... Zložitosť odrádza.
Však dobre, ale pri tomto prístupe ťa ani netrápi koľko 120 minútových lístkov existuje a neviem čo riešiš. Značná časť cestujúcich ten počet zón vedieť potrebuje aby si vedela kúpiť správny lístok lebo si ho nekupujú u vodiča. Pre týchto ľudí by neplatnosť lístka v niektorých zónach bola zbytočnou komplikáciou navyše. To že existujú dva 120-minútové lístky nie je.
Pozri, ja nemam ziadne data ani user testy toho, ako sa spravaju ludia pri cestovani. Nedavno som sa (prvykrat v zivote) zucastnil vyhodnocovania nejakych user testov (v uplne inej ako dopravnej oblasti) a teda mal som hubu otvorenu, ako uplne (pre mna) jednoznacne veci dokazu ludia pouzivat inak ako je (podla mna) jedine spravne.
Preto aj veta - "V regióne sa primárne riadiš zónami" - no, neplati. Ja sa riadim tym ze si vyhladam spojenie, ukaze mi to nejaku sumu, ked pride ta velka cervena vec na zastavku tak nastupim a ocakavam ze zaplatim tu sumu. V regione obcas cestujem, nijak casto, dajme tomu 1-2 do mesiaca idem z domu do prace alebo naopak busom, a priznam sa ze dodnes netusim kolko zon mam medzi domom a zaciatkom Bratislavy. Neriadim sa tym ani primarne, ani vobec - je mi to totiz uplne jedno. Rovnako by mi bolo uplne jedno, ci keby som isiel z dolneho konca dediny na horny koniec a cena by nebola 1.2 ale len napr. 0.9, ci to bolo vypocitane logikou platnou len pre region, alebo pre mesto, ... alebo ako.
p.s.- samkoh pise o vynimke pre zonu 100, ja som pisal "okrem zon 100 a 101"...
V regióne sa primárne riadiš zónami, časová platnosť je len limit na dokončenie cesty. Je teda úplne jedno koľko 120-minútových lístkov existuje. Problém je skôr že časová platnosť je pri mnohých lístkoch nedostatočná (napr. 60 min limit na cestu z Borinky do BA, wtf) a skôr nastavená pre vlaky než pre regiobusy, ale to už je iná téma.
Pri lístkoch určených na cestu po Bratislave máš z každej časovej platnosti len jeden variant, a zóny neriešiš.
Naopak, zavedenie typu lístka neplatného v Bratislave, alebo v 100ke by naozaj prehnane komplikovalo systém a zavádzalo nutnosť riešiť zóny aj pri cestách v rámci mesta.
Boj za cistotu systemu bez vynimiek by podla mna nemal stat na vrchole piedestalu. Nie ze by som s tym co pisal samkoh suhlasil na 100%, ale zavedenie "15 minutoveho 1 zonoveho listka regional (neplati v zonach 100 a 101)" nie je o nic vacsi mentalny problem ako to, ze mame dva rozne 60 minutove listky, dva rozne 120 minutove listky a dva rozne 150 minutove listky... Samozrejme my co sme tu dopravou prasteni asi chapeme, preco to tak je, ale bezny franta uzivatel vidi minuty (tomu rozumie) a nejake zony (a to je uz zlozite).
Z mojho nereprezentativneho pozorovania kolegov a znamych ktori MHD nevyuzivaju pravidelne -> akykolvek cennik akehokolvek IDS na svete je "zlozity", vacsina mojho okolia chce niecomu (v najhorsom niekomu - appke, vyhladavacu, soferovi, ...) povedat kam ide a ocakava ze to nieco (v najhorsom niekto) im vypocita najlepsiu cenu a tu zaplatia. Hotovo. Tam by ziaden "15 minutovy 1 zonovy listok regional" ziadnu komplikaciu nesposobil...
Nedá sa to z brucha vypočítať kvôli stropovaniu. Ak DPB spraví málo veľkých transakcií, daň bude relatívne nízka v porovnaní, ak by spravil veľa malých transakcií pri rovnakom obrate.
No počkaj, toto je veľké nepochopenie problému s transakčnou daňou. To nie je len tých 0,4%. Na rozdiel od DPH ktorá sa platí až na konci, či iných daní kde si vieš odpočítať náklady, transakčná daň sa bude platiť v každom článku dodávateľského reťazca znovu a znovu, celkové navýšenie nákladov pre DPB z dôvodu transakčnej dane teda bude ďaleko vyššie než len 0,4% ktoré na dani priamo zaplatí DPB.
To by si výrazne zneprehľadnil a skomplikoval systém a vytvoril výnimku zo systému. Podľa mňa sa nemalo zdražovať tak často (samosprávy musia mať nejakú rezervu na premostenie počas zvýšenej inflácie) a hlavne sa konečne mala meniť sadzba parkovného. Je veľmi cynické od vedenia mesta, ktoré samo seba deklaruje ako pro-udržateľné v oblasti mobility, že všetko hodí na tých cestujúcich, ktorí sú cieľovka. Trochu to pripomína hospodárenie štátu.
Keď už chcú zase zdražovať bratislavskú MHD, bol by som za obnovenie 15-minútového lístka, ktorý by neplatil v zóne 100. Nemyslím si, že je správne, aby človek idúci z jedného konca dediny na druhý, prípadne medzi susednými dedinami, platil ešte viac, než súčasných 1,10.
Tak sme dostali darček od nášho Ježiška z magistrátu predčasne Je to veľká topka najmä v tom, že vždy keď nastane prúser tak za to môže buď covid, alebo Matovič alebo najnovšie konsolidačný balíček
P.S. Už teraz je veľká sranda porovnávať cenu za MHD v iných hlavných mestách v EÚ v pomere k priemernému mesačnému platu v danom meste a totálne to vyvracalo tú populárnu demagógiu, že BA má lacnú MHD ale budúci rok to už bude úplná bomba
SGP135