Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: S499.1023 #248073:
Frankfurtský časový signál funguje od roku 1970.
Reply on: Mhr1 #248063:
Hlavne si neviem predstaviť prenos impulzov z matičných hodín do vozidiel... Inak by vyspelý socialistický priemysel v podobe n. p. Elektročas určite taký označovač vyrobiť dokázal, zabralo by to vo vozidle podobný priestor, ako last-mile agregát v degešovi...
Nezabudnime, že sme museli zo západu za vzácne devízy dovážať automaty na lístky, na poštové známky, kupovať licencie na kotúčové brzdy, na sklápače operadiel, na zapustené kľučky do osobných áut...
Reply on: Mhr1 #248054:
Jožko Hitka "tyristorka nezapína na jazdu, lebo jej necvaká linkový stykač" podstúpil lobotómiu už veľmi dávno. Ale vie to predať.
Reply on: tosomja #248051:
Hitkovi Autošoféri by v prvom rade v tej lukratívnej Viedni museli vedieť nemecky minimálne na B1 (donedávna WL požadoval dokonca B2), takže jeho porovnávanie je irelevantné.
Na zastávke Lipského smer mesto konečne budujú prístrešok (aj keď len "dočasný", ktorý má byť neskôr nahradený čerešňovým) - po mesiaci od sprevádzkovania. Pribudol aj stojan na automat. Ešteže zatiaľ bolo celkom priaznivé počasie.
LINKY z Trnávky: po zmene trasovania liniek (Trnávka/Rožňavská-Martinský cintorín) sú malé trolejbusy 60 v špičke úplne preplnené. Plánujú sa nasadiť kĺbové?
Reply on: zakaznik #248065:
OT: Ak máš celoplošne nasadenú nejakú technológiu, ktorú zvláda aj menej inteligentná alebo technicky zdatná časť populácie, tak je veľmi náročné ju vymeniť za modernejšiu. Okrem tohoho, že je to investične drahé, často sa stáva, že veľká časť populácie to nechce. Slovensko je často laboratórium, kde firmy skúšajú nové veci, lebo sme relatívne malá a kompaktná krajina ale dostatočne rôznorodá (mestá, vidiek, nížiny, hory, národnostný a náboženský mix) a ľudia sú tu príjmajú novinky s väčším nadšením ako inde. Čo sa týka expresných liniek, tak tie boli zavedené aj kvôli umiestneniu priemyslu, škôl a sídlisk. Komunistom sa darilo stavať podnikové byty pre fabriky často na opačných stranách mesta, rovnako stredné školy sa koncetrovali v MČ a preto boli potrebné expresné linky. Nejaká cena lístka/označovače v tom čase zrejme nehrali úlohu, nakoľko mali všetci pravidelní používatelia MHD električenky.
Reply on: zakaznik #248064:
Na upresnenie. Podľa toho, čo som videl, lístok platil ako dnes "na jednu cestu s prestupom alebo bez". A označovač tlačil týždeň od 1 do 99, deň v týždni a čas zaokrúhlený asi na desiatky minút.

Napr.:
#### 70Mi2030
Reply on: zakaznik #248064:
Ďakujem za info. Nuž my sme vtedy žili v inom svete... Aj dierkovacie označovače boli asi na vtedajšiu dobu sofistikovaným prístrojom. A pokiaľ viem, používali ich nielen v ČSSR, ale aj v NDR a v Maďarsku.
Reply on: Mhr1 #248063:
Iste, súdruhovia boli radi, keď sa podarilo naškrabkať na nejaký imperialistický stroj do fabriky zo západu. O dovoze nejakých označovačov pre dopravu anilen nesnívali.

Čo sa týka šekov, tak tam to bolo skôr o zvyku klientov. V týchto veciach mohli postkomunistické krajiny po r. 89 západ v zavádzaní inovácii aj predbehnúť.
Reply on: Mhr1 #248062:
Podla tohto začali tlačiť čas na lístky vo Viedni 1.1.1967
https://www.strassenbahnjournal.at/?/sjneu/content.php?section=110&relocate
I keď je pravda, že "pichačky" už vtedy boli. Ale boli to veľké mašiny, asi nereálne, aby sa to inštalovalo v dostatočnom množstve do všetkých vozidiel.
Reply on: zakaznik #248061:
Písal sa tok 1976! Neviem, či v tom čase aj niekde na Západe boli takéto technológie k dispozícii! Ja som napr. svoju prvú kreditku získal, až keď som pracoval v Británii v r.1990, a to vtedy ani tam bežné nebolo. Ani výplata na konto, platili ma šekom a ten som musel osobne priniesť do banky, kde mi to ručne pripísali na konto. Keď takéto elektronické vymoženosti neboli bežné v Británii v r. 1990, tak ako by bolo možné mať časové označovače v r.1976 a ešte za železnou oponou. Ak také čosi v tom čase bolo už možné, opravte ma. Vtedy išlo predovšetkým o to zbaviť vodiča starostí s predajom cestovných lístkov.
Reply on: Mhr1 #248057:
Skrátka socialistický priemysel nedokázal (okrem iného) vyrobiť časové označovače. 😁
Reply on: Mhr1 #248057:
Zaujímavý post, vďaka! Musím povedať že ma fascinuje že súdruhom sa vytvorenie tých šialených expresných liniek zdalo byť lepším riešením než proste zaviesť nejakú normálnu tarifu.
Reply on: andy27 #248056:
nenápadným škrtaním výkonov 🙂 tak ako doteraz
Reply on: Mhr1 #248057:
Na spomalení autobusov sa už pracuje stišovaním automobilovej dopravy. Druhá možnosť je predĺžiť interval autobusových spojov, pre nedostatok šoférov to bude racionálne opatrenie, pretože platy zvýšiť nevedia aj keby, tak 150 nových šoférov na sklade nemajú.
Reply on: andy27 #248056:
Ak je električka pomalšia ako autobus, je to systémová chyba a nie je to v poriadku. Buď má príliš husté zastávky, nemá dostatočnú preferenciu alebo má oproti autobusom dlhšiu trasu (Dúbravka - centrum).
A ešte k expresným autobusovým linkám. Išlo o politické rozhodnutie a nie odborné. Ešte v 60. rokoch neexistoval súbeh električiek s autobusmi. Autobusy do Devína, Rače či Vajnôr začínali na konečnej električiek, autobusy do Biskupíc či Vlčieho hrdla jazdili z konečnej trolejbusu v Prievoze. Zavedenie expresných autobusov súvisí so zavedením MOC (= mechanické odbavovanie cestujúcich, "cvakanie" lístkov, a teda neprestupný tarif). Kto prestupoval raz, platil zrazu dvojnásobok, kto dvakrát, dokonca trojnásobok. To bolo politicky neúnosné, pracujúci ľud by sa búril, ak by zrazu namiesto 1 Kčs musel platiť 3 koruny, tam a naspäť 6 Kčs a to bol vtedy už peniaz, za ktorý sa dalo najesť v reštaurácii. Tak vznikla tzv. "prekryvná sieť expresných autobusových liniek". Už z názvu vyplýva, že išlo o súbeh, ale to sa pri vtedajšej intenzite dopravy a lacnej rope neriešilo. V normálne fungujúcom dopravnom systéme však niečo také nemá čo hľadať, páliť naftu tam, kde je vybudovaná elektrická trakcia je ekonomický nezmysel a hlúposť aj z hľadiska životného prostredia.
Reply on: Mhr1 #248055:
Ekonomické plytvanie je aj čas ľudí strávený v pomalých električkách. Ale je fakt, že by aj tak nemal kto tie busy šoférovať. Ja som hlavne zvedavý, ako bude riešiť DPB akútny nedostatok šoférov.
Reply on: andy27 #248052:
Expresné linky by bez bus pruhov stáli v kolónach a naviac by to bol súbeh s električkami, čo je ekonomicky naprosté plytvanie.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.