Reply on: Mhr1 #248063:
Hlavne si neviem predstaviť prenos impulzov z matičných hodín do vozidiel... Inak by vyspelý socialistický priemysel v podobe n. p. Elektročas určite taký označovač vyrobiť dokázal, zabralo by to vo vozidle podobný priestor, ako last-mile agregát v degešovi...Nezabudnime, že sme museli zo západu za vzácne devízy dovážať automaty na lístky, na poštové známky, kupovať licencie na kotúčové brzdy, na sklápače operadiel, na zapustené kľučky do osobných áut...
Mhr1
A ešte k expresným autobusovým linkám. Išlo o politické rozhodnutie a nie odborné. Ešte v 60. rokoch neexistoval súbeh električiek s autobusmi. Autobusy do Devína, Rače či Vajnôr začínali na konečnej električiek, autobusy do Biskupíc či Vlčieho hrdla jazdili z konečnej trolejbusu v Prievoze. Zavedenie expresných autobusov súvisí so zavedením MOC (= mechanické odbavovanie cestujúcich, "cvakanie" lístkov, a teda neprestupný tarif). Kto prestupoval raz, platil zrazu dvojnásobok, kto dvakrát, dokonca trojnásobok. To bolo politicky neúnosné, pracujúci ľud by sa búril, ak by zrazu namiesto 1 Kčs musel platiť 3 koruny, tam a naspäť 6 Kčs a to bol vtedy už peniaz, za ktorý sa dalo najesť v reštaurácii. Tak vznikla tzv. "prekryvná sieť expresných autobusových liniek". Už z názvu vyplýva, že išlo o súbeh, ale to sa pri vtedajšej intenzite dopravy a lacnej rope neriešilo. V normálne fungujúcom dopravnom systéme však niečo také nemá čo hľadať, páliť naftu tam, kde je vybudovaná elektrická trakcia je ekonomický nezmysel a hlúposť aj z hľadiska životného prostredia.