Môžem potvrdiť, občas som stál za Wolfsthalom smer Wien a čakal na prejazd S7. Závory íšli hore splu so zrušením červeného blikania. Považujem to za oveľa lepší systém ako je u nás.
Odpovede od zamestnancov dráh sú najväčším zdrojom dezinforámcií, tak ich tu nebudem šíriť. Možno rýchliková laminátka vie viacej, venoval sa tomu, snáď napíše.
A miesto vandalov vozy budú trpieť vodičmi. Ako asi pred dvadsiatimi rokmi, kedy sa za zastávkou "Borská" našlapla jazda, výbehom pri cca. 65 km/h sa prešlo cez sekciu v "esíčku", následne plná jazda. Istá nemenovaná zrýchľovačová súprava T3SUCS. Dolu Karloveskou sme predbehli odťahovaciu Aviu (ktorá si to valila dolu Karloveskou čo to dá), ktorej vodič neveriacky otočil hlavu k tramvaji, takmer mu vypadla cigareta z huby. Ručička rýchlomeru sa dávno oprela na hodnote 80 km/h a súprava ďalej zrýchľovala. Zvuk prevodoviek ktorý som nikdy predtým ani potom nepočul. GPS v mobile vtedy nebolo, ale môj osobný odhad je, že sme to rozbehli na 110 km/h. Asi 50 metrov pred zastávkou Nad Lúčkami bol pustený pedál jazdy. Hodilo nás to o predné okno, prúd prípravy 350A. Očakával som, že pangorgraf pred nás spadne do koľajiska. Našťastie tam bola ešte reťazovka. Prešľapnutie jazdy = príprava vynulovaná, do dvoch sekúnd vyletela znovu na 350A. Nasledovala plná EDB = 360A. Do oblúku sme vleteli asi 70 km/h. V zastávke Jurigovo nám. sa vo vozidle začal šíriť smrad. V oblúku na Molecovej sme zastavili, otvorili všetky dvere a nechali voz vyvetrať a zrýchľovač vyfúkať. Odporové články zrýchľovaču museli pri prejazde zastávkou Nad Lúčkami svietiť ako žiarovka.
Je to off-topic, ale vie mi niekto veci znalý vysvetliť, prečo je taká nekonečná červená na priecestiach v Petržalke na Kopčianskej? Tam sa signalizácia spustí hneď ako je postavená cesta na Kittsee, aj keď regionalexprescúg nach vín ešte spokojne kvasí s pár minútami do pravidelného odchodu na nástupišti alebo ako?
Čo som si teraz pozrel videá na Youtube, tak v Rakúsku vždy zhasla červená až po zdvihnutí závor. Z toho, čo je z Európy na YT dostupné, zhasínajú/prestávajú blikať červené svetlá ešte pred tým len v Nemecku, Švajčiarsku a Bulharsku.
Ale keď sme pri tom, našu situáciu by to úplne neriešilo, keďže v zákone máme výslovne zakázané vchádzať na priecestie počas zdvíhania závor.
V Prahe sú samozrejme na nočáky potrebné súpravy (alebo KT8 či 15T), minimálne na prvé rozjazdy a pi/so a so/ne celonočne. Jediným dôvodom nasadzovania sól je Šotošurovský a jeho mantra, že by druhé vozy alebo zadnú časť dlhých vozov ničili vandali.
Na toto je základná odpoveď, ktorú bohužiaľ mnohí veľmi neovládajú. Ide o to, že ak nevieš, ako ďalej, pozri sa, ako to robia u susedov. Maďarsko ani Rakúsko krátke vozy neobjednávajú. V Česku už len Liberec, Most a Praha, v ostatných mestách sa zdá, že éra krátkych vozov skončila. Ale aj v mestách, kde ich majú, jazdia väčšinou vo dvojiciach. Ostrava - podobne ako na Slovensku Košice - už kupuje nové električky dĺžky 1,5 voza, kĺbové (zhruba odpovedajúce našim "kačiciam", sú len o trošku dlhšie).
Most a Liberec sú špecifické - veľká kapacita tam naozaj po väčšinu dňa nie je potrebná. No a Praha je úplné špecifikum - šotoušovsko-potrebné. Pre šotoušov: T3 je večná. Potrebné sú na nočné električkové linky (ktoré inak majú len máloktoré mestá) a na pár sólo liniek cez deň (t.č. 2, 13, niekedy aj 21). Ale nové vane sa tu robia bez zásuvky mnohočlenného riadenia vpredu (cca 15 rokov po Bratislave prišli na to, že čelný voz vpredu nepotrebuje zásuvku a je tam - ako v BA - stierač), ale vzadu ju majú. Čiže aj tu sa počíta s ich jazdou v súpravách, teda možnosť vytvoriť kapacitnejší vlak. No a v mestách, kde sú potrebné len kapacitnejšie vlaky, tak načo kupovať malé električky? Bratislavu nie je možné porovnávať s Mostom či Libercom a pri neexistencii nočnej električkovej dopravy či sólo liniek ani s Prahou.
Ike
https://www.youtube.com/watch?v=Phy_dZoJHGs
V Rakúsku to funguje ako u nás.