Je nejaký (napríklad licenčný dôvod) pre ktorý nie sú výjazdové a dojazdové spoje 1 označené (a zapracované v CP) ako linka 7 ktorej trasu kopírujú na 100%?
Nuž tak to sa potom nijako nelíši od stavu, keby si Karosu nahradil osobným autom. V princípe si taxík.
Samotné podnikanie je ťažko definovateľné. Predávaš použité oblečenie na bazoši? Podnikáš alebo nie? Si prihlásený na blablacar? Podnikáš alebo nie?
Skúsme si predstaviť niekoľko scenárov:
1) Autobus vlastníš ako fyzická osoba - nepodnikateľ. Je to mega nepravdepodobné, ale povedzme že si šotouš a náklady, ktoré s prevádzkou a držbou autobusu, ktorý podlieha amortizácii a nevynáša Ti oficiálne ani cent a zároveň vyžaduje nie lacnú údržbu (zober si len čisto náklady na pneu) Ti nevadia. A povieš si, že zvezieš kamošov a ich kamošov, ktorí Ti dajú dvacku na naftu a zaokrúhlia to že "to je dobré" a možno za jazdu zarobíš 500 €. Ak to spravíš dvakrát do roka, asi to nikto nebude riešiť, tak ako nikto nerieši, že som kamoša zobral na viedenské letisko a dal mi dvacku na benzín (a takýchto jázd som za rok spravil možno 7).
2) Autobus vlastníš ako fyzická osoba-podnikateľ alebo právnická osoba. Teda vedieš účtovníctvo. V predmete podnikania musíš mať predmet, ktorý súvisí s vlastníctvom autobusu, inak autobus nemôžeš legálne nadobudnúť (nemôžeš podnikať vo "fotografických službách" a kúpiť si bus) a aj keby Ti ho teoreticky mohol niekto darovať, bolo by Ti to na nič, lebo aj darovaný autobus by generoval náklady, ktoré by si si ako podnikateľ alebo právnická osoba nemohol účtovať + stále by si ho nemohol využívať na podnikanie. A tu sa dostávame k bodu č. 1. Ak máš autobus legálne a podnikáš doprave, platí bod 3 nižšie.
3) Akonáhle chceš podnikať s autobusom, musíš ísť podľa zákona 56/2012 Z. z., teda musíš mať povolenie prevádzkovateľa dopravy § 5 a byť spôsobilý na prevádzkovanie cestnej dopravy § 6 + ďalšie povinnosti, ktoré sú dnes v zákone 56/2012 + netreba zabúdať na zákon 8/2009 a samozrejme aj na zákonník práce. Tieto zákony nie sú naše výmysly, ale sú transpozíciou smerníc a nariadení EU.
A až keď prejdeš touto tortúrou, tak sa môžeš rozhodnúť, ktorým režimom budeš postupovať. Vozenie kámošov a príležitostné privyrobenie si je ideálne pre príležitostnú dopravu. Áno, musí byť objednávateľ, ale to môže byť formálne hocikto, ty, tvoj kámoš. Môžeš uzatvoriť zmluvu sám so sebou. Alebo eventuálne to vieš pokryť v rámci iného predmetu podnikania, napr. budeš poskytovať okružné jazdy a každý, kto si kúpi okružnú jazdu, bude oprávnený nastúpiť do tvojho autobusu.
Pokiaľ by si chcel jazdiť verejne, fakt verejne, v režime pravidelnej osobnej dopravy, tak potrebuješ dopravnú licenciu a tu je regulácia správna, lebo inak si pokojne zvolíš trasu linky 57, dáš nižšie cestovné a odchody si nastavíš o minútu skôr ako chodí 57 a dojíš rozpočet mesta. A zákon musí verejnú správu chrániť.
No napríklad mám tú Karosu a rozhodnem sa že ju z času na čas speňažím na nejakú verejnú jazdu (t.j. nie na objednávku nejakého klienta, ale na vlastné komerčné riziko).
Ak máš historickú Karosu, máš k dispozícii všetky tri režimy:
- príležitostná doprava: máš rovnakú skupinku ľudí, s ktorou jazdíš, v princípe ad hoc, krížom krážom. Na tu sa vzťahuje len jeden paragraf a povinností máš minimum. Ak by si ale neprekročil územie obce, môže Ťa zregulovať - to je novinka (cieľ boli "cestné vláčiky")
- osobitná pravidelná doprava: Máš CP, ktorý ti ale nikto neschvaľuje a trasu, ktorú len oznamuješ príslušnému správnemu orgánu. Predpokladá sa, že máš uzavretý okruh cestujúcich.
- pravidelná doprava: potrebuješ licenciu.
Hranice medzi týmito režimami sú ale nejednoznačné a v princípe to nie je zlé. A netýka sa to len tohto, v taxislužbe je to ešte hmlistejšie.
Jo, to mi napadlo, ale neviem ako by sa k tomu staval správny orgán (aj keby to vyhláška nezakázala, ako chápem z tvojho textu). Ale teda môže ísť aj o iné situácie, ktoré nie je možné tak jednoducho popísať.
Tiež je otázne či je naozaj vhodné aby dopravca musel ísť cez celý licenčný proces ak chce jeden víkend jazdiť nejakou historickou Karosou po regióne. Lebo podľa dnešných pravidiel by mal.
V zákone sa nikde nespomína, že cestovný poriadok = fixné odchody. Nikde nie je napísané (zatiaľ, bude to vo vyhláške), že cestovný poriadok nie je veta "premáva podľa príletov po trase X, Y, Z".
Mne inak v starom aj novom zákone chýba príležitostná verejná doprava, resp. nepravidelná verejná doprava.
Napríklad si predstav že sa rozhodnem robiť shuttle na bratislavské letisko. Ten nebude mať fixný CP, ale bude jazdiť vždy podľa priletov/odletov v daný deň (tento model je bežný pre obsluhu letísk podobných BTS na rôznych miestach v Európe). Určený bude širokej verejnosti. Do ktorého režimu dopravy by takáto služba spadala? Mne to vychádza tak že to na Slovensku prevádzkovať možné nie je.
Záleží od toho, či si skupinka ľudí objedná historický autobus s ktorým sa vozí celý deň, ale čo ide o historický spoj podľa CP. V prvom prípade je to príležitostná v druhom osobitná pravidelná.
Neviem, čo je na tom zaujímavé, ale zaujalo ma niečo, čo možno nie je nové...
V príležitostnej autobusovej doprave je vylúčená preprava stojacich cestujúcich. Takže do príležitostných historičákov, fotojázd a novinárskych prezentácií nových vozidiel najlepšie vydávať miestenky.
Súhlasím že je to značne menej revolučné než by sa žiadalo
(Edit: Konečne som to prelúskal a okrem absencie revolučnosti je tam aj zopár celkom kvalitných haluzí. Ak to naozaj chcú platné od 1.6., tak si teda neviem predstaviť ako sa v praxi ten zákon bude napĺňať.)
david11