Viem si predstaviť na trase BA - Košice nejaké súpravy rýchlovlakov typu Railjet. Podľa mňa si to spojenie určite zaslúži viac ako Bmpeer a Ampeer na IC vlakoch.
Tiež by sa mala už dať konečne rekonštruovať celá trať 180 ale bohvie kedy sa to stane a ak vôbec. Ďalej je škoda že súkromní dopravcovia nechodia aj na trať 120 (akurát jeden pár RJ vlakov do Prahy ktoré teraz do ZA nechodia), bolo by fajn keby to spojenie nebolo zabezpečované úplne iba ZSSK. Toto spojenie podľa mňa má potenciál na expresnú vrstvu.
Mne sa najviac páči prevádzkový koncept kde by IC obiehali R v Žiline, teda by tam bol možný aj prestup. Čiže ak chce niekto ísť napr. z Ružomberka do Bratislavy, mal by možnosť ísť buď priamo ale pomaly, alebo v Žiline prestúpiť do IC.
Prečo by potreboval byť "rozdelený" v Žiline, resp. čo si pod tým predstavuješ? Akože ak bude jeden rýchlik BA-ZA a druhý ZA-KE tak to bude výraznejšie ako priamy rýchlik BA-KE? To mi nejak nevychádza.
Inak teda ja si myslím že stanice kde IC nestoja generujú dosť dopytu na to aby uživili R aj v prípade existencie expresnej vrstvy (nehovoriac o tom že IC by v mnohých staniciach kde stoja stáť nemali). Samozrejme to nebudú 13-vozňové monštrá, ale to je len dobre.
PDO nieco velmi podobne navrhuje: x:04 PD, x:06 TT, x:27 KE, x:33 NR, x:36 TT, x:57 TN/PU
Akurat nerataju s kridlovymi vlakmi, lebo ZSSK by to kvoli §1 urcite nezvladlo.
Viem, ze na Slovensku je to scifi, ale v idealnom svete by sme mali expresne vlaky na baze railjetu, ktore by sa v Kysaku lahko rozdelili na smer KE a PO. Do toho by boli klasicke rychliky BA - ZA v hodinovom intervale. Tie by boli v spicke doplnene REx vlakmi po Trencin. Medzi BA a TT by jazdili klasicke osobaky a do toho vlaky smer PD. Napriklad:
xx.00 Ex do KE/PO
xx.05 REx do TN
xx.15 Os do TT
xx.30 R do ZA
xx.35 REx do PD a NR - suprava by sa rozdelila v Zbehoch
xx.45 Os do TT
xx.55 priestor pre IC alebo nejaky vlak sukromneho dopravcu
Len otázne je, či u nás expresná vrstva má vôbec priestor. Lebo ja osobne si pozerajúc na dáta o obsadenosti vlakov myslím, že ak sa expresne spojí BA - KE, tak paralelný rýchlik BA - KE nemá zmysel pokiaľ nebude rozdelený v Žiline.
Vlaky, ktore vynechavaju Senec alebo Pezinok rozhodne nie su ta ista kategoria, ako vlaky, ktore maju zastavky ako Podivin a Sakvice.
(ale ano, plati to len pre okolie Bratislavy v porovnani s IDSJMK, na tratiach kde tych kategorii vlakov naraz tolko je)
No napríklad taký EC Valašský expres sa už moc nespráva ako EC, od Púchova po Pardubice napríklad má až 12 zastávok čo u našich R Tatran znamená trasa BA Hlavná stanica - Kraľovany.
V ČR spojenie Brno - Praha hodinový interval EC Metropolitan + Raijlet, ešte k tomu R Vysočina ktorá má v špičke hodinový interval a ešte nejakých pár vlakov RJ. U nás BA - KE dvojhodinový interval zatiaľ iba R a plus 3 IC vlaky za deň v jednom smere.
EC a railjety sa rozhodne "nesprávajú ako slovenské R". Vezmi si že za bežných bezvýlukových okolností to z Brna do Prahy zastavuje 2 krát. Na vyše 260 km. Nájdi mi taký rýchlik na Slovensku prosím
Z pohľadu zastavovania sú české R ekvivalentom slovenských R. Akurát v Česku existuje aj expresná vrstva vlakov, kým mi tu žijeme v ranných 70. rokoch kedy bola jazdná doba 6 hodín z BA do KE akceptovateľná.
Ceske rychliky su uplne ina kategoria vlakov ako slovenske rychliky - porovnatelna s tym, co tu volame REx (take ako teraz jazdia do Prievidze alebo Novych Zamkov) - s regio vagonmi a zastavkami v kazdej vyznamnejsej stanici/prestupnom uzle.
Tarif IDS JMK neplati na dialkove vlaky - railjety a EC - ktore sa spravaju ako slovenske R.
(ale podla navrhu GVD/PDO sa to ma ciastocne zmenit, RExy budu zonove, RR rychle regio a Ex dialkove, a tie RR by podla mna v IDS miesto mali)
Okej, slovíčkárčenie sme si užili a teraz sa pozri do CP. Väčšina RR na trasách BA-KE a BA-ZA zastavuje rovnako ako R, tá kategória existuje len preto aby na daných vlakoch mohli jazdiť eurofondové vozne.
Ako súvisí rýchlosť vlaku s jeho kategóriou?
Traťová rýchlosť je rovnaká pre expres, rýchlik a aj osobný vlak (samozrejme záleží od konkrétnej trate a vozového parku)
Ak si myslel jazdnú dobu, tak tá je ovplyvnená pobytmi, časom potrebným zastavenie a dosiahnutie najvyššej dovolenej rýchlosti.
Ak chceme skrátiť jazdnú dobu musíme zrušiť zastavenie. Ak zrušíme zastavenie, cestujúcemu musíme ponúknuť alternatívu garantovaného prípoja. Ak chceme garantovať prípoj, potrebujeme mať na to spoľahlivý vozový park a infraštruktúru. Ak toto všetko splníme, tak ešte prichádza mantra vlakových kilometrov.
A teraz na konci sa pýtam, ktoré veličiny vieme cestujúcemu garantovať v súčasných podmienkach a nie v podmienkach papierových.
A áno traťová rýchlosť je veľmi dôležitá. V našich podmienkach je tá rýchlosť nízka aj bez prechodných obmedzení. Takže železnica je vlastne pomalá a ešte bude menej dostupná lebo najlacnejší spôsob zrýchľovania dopravy je vynechávanie nácestných staníc.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
810zssk
Inak teda ja si myslím že stanice kde IC nestoja generujú dosť dopytu na to aby uživili R aj v prípade existencie expresnej vrstvy (nehovoriac o tom že IC by v mnohých staniciach kde stoja stáť nemali). Samozrejme to nebudú 13-vozňové monštrá, ale to je len dobre.