Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: milanko79 #243260:
No neviem ci si pomozes s CNG, ked 1kg stoji 1,715 eur vs 1,6-1,65 eur diesel (neviem aky je rozdiel v spotrebe), nehovoriac o servisnych nakladoch a menej dostupnych cerpacich staniciach. Plus ak by si tankoval dost, cenu dieslu by si vedel zjednat este nizsie na niektorych sietiach, kdezto pri CNG asi tazko.
Reply on: henko151 #243259:
Školy si navyše zvyknú už dnes dávať podmienku pásy, to pokiaľ sa nekupuje vyslovene školský bus ako jazdenka môže znamenať nutnosť výmeny sedačiek.
Druhá vec, pokrytie Slovenska CNG stanicami je viac než biedne, to môže byť tiež prekážka.
Reply on: henko151 #243259:
Riešil by som GO s dosadením lepších sedadiel. Rozpočet mám okolo 10k, Tedomy chodia okolo 5k. Za tie zvyšné tisíce sa dá v pohode spraviť väčšia oprava s úpravou na dlhšie cesty. Výhoda týchto LE/LF vozov je možnosť jazdiť v podstate akýkoľvek typ zákazky (MHD, prímesto, dialkovú dopravu, NADky, zmluvné dopravy...) a spĺňaš dnes už často požadovanú nízkopodlažnosť.
Prevodovku hľadám primárne VOITH kvôli hladkosti radenia a spoľahlivosti, ZF určite nie. Tá spotreba je skôr problém sprevodovania, asi je spravený do rýchla. To sa dá vymeniť za ťažší prevod. A preto chcem aj plyn, má nižšiu cenu ako nafta a spotreba ma nemusí až tak trápiť.

SORka bude mať nižšiu spotrebu keď má asi o polku menší motor a sprevodovanie ako keby mala o polku väčší. Ja som počul že zhruba podobné hodnoty mali Fenixy no u SAD PP sa jazdí štýlom brzda premávky.
Reply on: milanko79 #243258:
Ak to chceš na zájazdy do 300km, tak neviem, či nízkopodlažný autobus prispôsobený pre mestskú resp. prímestskú prevádzku je to, čím zaujmeš potenciálnu klietenlu. Školské zájazdy už bežne chodievajú s Lion's Coach, S519 a pod.
Ten Voith na TEDOMe bude asi skôr iba problémemom pre spotrebu. V Nitre na prímeste sú SU15LE so 4-stupňovým Voithom a spotrebu to má vcelku veľku. Obmedzovač síce len na 90km/h, ale už pri 85 ten autobus ide niekde na úrovni 1800-2000rpm, čo je dosť. Plyňaky neviem síce aké sú, ale z dieselových autobusov sú na prímesto najekonomickejšie (vychádzam z poznatkov nitrianskej Arrivy) EURO 5 SORky C12. Tam pohode dáš spotrebu niekde okolo 20l/100km, pri normálnej jazde (žiadne 60 mimo obec).
Reply on: N/A #243257:
Popozerám, preveziem sa a uvidím. Pre mňa je CNG/LPG pohon zásadný takže určite budem hľadať len také. Hlavne kvôli tej spotrebe chcem plyn. Tedom bude mať vyššiu spotrebu, netreba totiž zabúdať, že v tom je ešte skutočný kus motora. Objem sa nedá odrbať, to ťahá ako nič aj plné do kopca. Ono L12 a tieto C12 budú kúsok spotrebou odlišné. L12 má VOITH s dlhým prevodom s obmedzením na 100, zatiaľ čo bratislavské C12 majú ZF s krátkym prevodom a obmedzením na 80. Naviac jazdia po meste často štýlom brzda plyn.
Reply on: milanko79 #243256:
Tedom má samonosnú karosériu, no jazdné vlastnosti sú dosť obmedzujúce. Nie nadarmo sa to nazýva čln, plachetnica, alebo loďka, pretože to kvôli vysokému ťažisku na ceste dosť pláva. Okrem toho, náhradné diely sú naozaj ťažko dostupné, samozrejme je veľa univerzálnych dielov, ale čo sa týka aj spotreby paliva, Tedom nie je úplná výhra. Na tvojom mieste by som našiel niečo dobré naftové min. Euro IV.. napr. toto: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=341692521&climatisation=MANUAL_OR_AUTOMATIC_CLIMATISATION&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&grossPrice=false&isSearchRequest=true&maxMileage=600000&maxPrice=10000&minPrice=3000&pageNumber=1&ref=dsp&scopeId=B&action=eyeCatcher&fnai=prev&searchId=7dfda21b-5076-3047-d78a-64342bf5260b

Pozri si tie stránky, je tam asi tona jazdených autobusov a nevyzerá to ako z JRD Detva. Za tie peniaze to kúpiš, dovezieš, urobíš údržbu a ideš.
Reply on: N/A #243254:
Sor23- V Nemecku som robil, poznám tam fajn firmy ale diky za ochotu . Čo to poobzerám, ono by to bolo len na také kratšie trasy do 300 km. Zájazdy pre obce, kluby dôchodcov, možno NADky, školské výlety atd. Tieto autobusy z ČR/SR sú často také vylietané chudiny, no práve tie L12 mi neprišli také no to čo hovoríš je pravda. Ide mi o to aby som si kúpil voz v ktorom sa budem cítiť dobre (napr medvede, setry a scanie som si nikdy velmi neužíval), nebude stáť majland na údržbe a nezostane mi niekde stáť neopraviteľný.

henko151- Solaris je tiež horúci kandidát, dokonca som nad ním uvažoval aj ako nad novým, možno časom kúpim. Nie som ešte pevne rozhodnutý pre osobnú dopravu, situácia nie je ešte stále ideálna.

PS: Neviem či sa mýlim, no pamätám si že vraj Tedom mal samonosnú karosériu, nie rámovú konštrukciu. Čo je na tom pravdy? Bral by som to ako veľkú výhodu, kedže hrdza na ráme je vec na ktorú dojazdí časom všetko.
Reply on: milanko79 #243253:
Ako prímestské LE s pohonom na plyn mi ešte napadajú LEčkové Solarisy, ktoré boli vcelku populárne v Škandinávii. Technický stav bude asi zaležať či budú z nejakej veľkomestskej aglomerácie alebo zo zapadákova, ale myslím, že aj tam by si našiel pekné kusy.
Reply on: milanko79 #243253:
Myslím že v germánskych krajinách majú staršie MANy ako jazdenky za celkom priaznivé ceny a hlavne to nie sú tak vylietané a rozsypané kýble ako tu u nás, nekvalitné cesty robia strašne veľa do celej podvozkovej sústavy. Skús to pozrieť v Nemecku alebo Rakúsku a podľa mňa nájdeš niečo. Ty musíš hlavne vedieť, na aký presný účel to potrebuješ. Keď tak mi napíš mail a pošlem ti nejaké overené firmy.
Reply on: Viko #243252:
Dielce sú vec ktorej sa pri tom celkom bojím, skúsim to detailne pozrieť, pri najhoršom by som kúpil aj nejaký vrak na diely.
Ono veľa značiek okrem Iveca, Soru na výber nie je keďže podmienky sú že by to malo byť LE alebo LF, pohon na plyn, prevodovka VOITH (manuál by nebol taký problém, no primárne automat), cena okolo 10 tisíc aby som dokázal urobiť aj SO/GO v rozumnej cenovej hladine a lacné náhradné diely. Tie sú hlavný problém u napríklad Setry alebo Mercedesu, sú komplikované a majú drahé dielce. Ozaj nechcem platiť horibilné sumy pri každej poruche. A imho Cross LE, Sor CNG a Citaro vyzerajú hrozne staro. Ak by mal niekto lepší nápad aký stroj spĺňa tieto podmienky, rád si nechám poradiť.
Reply on: milanko79 #243249:
Z dielní nie som, ale čo viem, tak nie je náhoda, že každý kto má tu možnosť, ich už vyraďuje. Jednak technický stav karosérie, jednak súčiastková základňa. Tedom síce údajne sľúbil, že ukončenie výroby neznamená ukončenie servisnej podpory, ale po desiatich rokoch sú už niektoré dielce ťažšie dostupné.
Ak ti ide o podnikanie, rovnako stará jazdenka zo západu spraví oveľa viacej muziky za nie veľmi odlišné peniaze.
Reply on: 810zssk #243248:
Vsak to povazujem za najvacsiu tragediu - SlovakLines dokazal zabezpecit ako taku uroven so starou zmluvou, kde Arriva s novou ma doteraz problemy a Kraj/BID sa tvaria ako mrtvy chrobak, lebo tak nejak tusia, ze na jesen koncia tak im to je uz jedno.
Reply on: Jak44 #243246:
Táto zmena dopravcu je neskutočná tragédia škoda komentovať, normálne sa smejem cez slzy keď počujem arrivakov hovoriť o nejakých vysokých štandardoch a podobné bludy
Možno otázka pre niekoho priamo z dielní- Už dlho uvažujem o nejakej menšej dopravnej firme, veľmi mi padli do oka Tedomy (model L12-v podstate zhodný s C12). Ako je to so súčiastkami a spoľahlivosťou?
Kto si kladie otázku prečo Tedom tak nech si do toho sadne, oproti ostatným low costom Ivecu a Sor tak nebe a dudy. Tie vychytávky a tak dobre usporiadaný interier nemá ani jeden, navyše aj zvonka vyzerá moderne.
Reply on: Jak44 #243246:
Nič no, ja som BIDku/BSK roky obhajoval a chápal som že zmluvne boli veci so SL nastavené tak že nič nemohli. Ale teraz keď v rukách majú všetku kontrolu bohužiaľ dokazujú že sú neschopní. Teraz už nie je príležitosť na výhovorky, treba priznať že tie inštitúcie to proste nezvládajú a napriek tomu že majú pomerne silnú zmluvu nie sú schopné presadiť akúkoľvek pozitívnu zmenu. Treba to proste vymeniť, tento rok sú voľby.

Keby to aspoň bolo rovnaké ako za SL, ale ono je to ešte horšie. A reakcia zo strany objednávateľa je nič.
Reply on: Miro #243245:
Nové sorky jazdia bez toho, že by som vedel, odkiaľ kam jazdia, cestovné poriadky potrhané, zničené, lebo sú lepené na steny, stromy, sklo prístreškov, na sklo vitrín (lebo nie sú kľúče)... Potom mimoriadne nevypravené spoje ktoré by mali byť a mimoriadne vypravené spoje, ktoré by nemali byť a do toho kadejaké nespomenuté nevypravy.
Reply on: Miro #243245:
Tiež mám ten pocit. Od zmeny dopravcu prešlo 1/2 roka a v Prepravnom poriadku stále svieti, že lístky v PAD kontroluje vodič, čo zamedzuje nástup 2. dverami v smere do BA. Čo som si všimol, nikto z cestujúcich to nevyužíva, každý sa vpredu pípa a zbytočne predlžuje pobyt Arrivy na zastávkach MHD. Priznám sa, že aj ja sám som na nástup druhými dverami rezignoval, keď každý druhý vodič následne začal hulákať po voze kade lezem.

Pritom Valec vravel niekedy v decembri, že sa pracuje na zmene znenia PP, len kvôli podpisovému kolečku, ktoré trvá nejaký čas, sa to nestihlo pripraviť k 15.11.

Detto úprava panelov (viem, čaká sa na Transdatu, ale 6 mesiacov?), spomínané označníky...
Reply on: Joyki #243244:
Ja mám pocit, že na toto už všetci rezignovali a sú radi, že sa aspoň jazdí.
Reply on: N/A #243243:
Keď začnú osádzať nové označníky a kultúrnym spôsobom aj CP v regióne. 🤬
L50 sa kedy vráti do režimu školského roka?

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.
advertisement