Ked ide o polovicnu cestnu dan, neoplatil by sa ti aj nejaky hybrid (diesel + elektrina) - ten ma tusim 50% tiez. I ked to zas zvysuje mozno servisne naroky a naklady.
CNG platí polovičnú cestnú daň, motor berie menej a je stále o niečo lacnejšie (dakedy bol rozdiel väčší). No ak to bude náročné zohnať pôjdem do nejakej nafty, nejaké Urbino IV LE. To že by ten Tedom niekde kľakol na špecifickú vec je to čo ma od toho totálne odrádza. Solaris bol číslo 2 a asi pôjdem do toho, kombinácia Cummins+VOITH je na spotrebu fajn a čo sa týka spoľahlivosti stávka na istotu.
Presne tak, CNG nie je vôbec lacné jazdenie, asi si to mýliš s LPG, ktoré je cca polovičné, no také autobusy pokiaľ viem, nie sú a ak sú, tak je to niečo výnimočné. A s Tedomom si diaľkovú dopravu skutočne neviem predstaviť, to by som volil iného dopravcu, alebo formu dopravy. Ja stále hovorím, nájdi si úsporný nafťák z DE/AT v zachovalom stave. Tam väčšina dopravcov volila VOITH, takže o to by núdza nemala byť. Tedom kúpiš zväčša z našich ciest, takže to budú hrkálky. Už len rakúske MANy a berlínske Solarisy u nás sú lepšie a modernejšie ako NB 18. a kvalita prevedenia je na kilometre vzdialená od Libcháv, ako aj Třebíča. Tedom bol dobrý v čase svojej slávy, ale dnes sú to vyjazdené kýble bez servisného zázemia a rovnako aj nie úplne rozšírené modely, takže keď ti tam niečo špecifické na Tedom kľakne, môžeš to rovno zabaliť.
No neviem ci si pomozes s CNG, ked 1kg stoji 1,715 eur vs 1,6-1,65 eur diesel (neviem aky je rozdiel v spotrebe), nehovoriac o servisnych nakladoch a menej dostupnych cerpacich staniciach. Plus ak by si tankoval dost, cenu dieslu by si vedel zjednat este nizsie na niektorych sietiach, kdezto pri CNG asi tazko.
Školy si navyše zvyknú už dnes dávať podmienku pásy, to pokiaľ sa nekupuje vyslovene školský bus ako jazdenka môže znamenať nutnosť výmeny sedačiek.
Druhá vec, pokrytie Slovenska CNG stanicami je viac než biedne, to môže byť tiež prekážka.
Riešil by som GO s dosadením lepších sedadiel. Rozpočet mám okolo 10k, Tedomy chodia okolo 5k. Za tie zvyšné tisíce sa dá v pohode spraviť väčšia oprava s úpravou na dlhšie cesty. Výhoda týchto LE/LF vozov je možnosť jazdiť v podstate akýkoľvek typ zákazky (MHD, prímesto, dialkovú dopravu, NADky, zmluvné dopravy...) a spĺňaš dnes už často požadovanú nízkopodlažnosť.
Prevodovku hľadám primárne VOITH kvôli hladkosti radenia a spoľahlivosti, ZF určite nie. Tá spotreba je skôr problém sprevodovania, asi je spravený do rýchla. To sa dá vymeniť za ťažší prevod. A preto chcem aj plyn, má nižšiu cenu ako nafta a spotreba ma nemusí až tak trápiť.
SORka bude mať nižšiu spotrebu keď má asi o polku menší motor a sprevodovanie ako keby mala o polku väčší. Ja som počul že zhruba podobné hodnoty mali Fenixy no u SAD PP sa jazdí štýlom brzda premávky.
Ak to chceš na zájazdy do 300km, tak neviem, či nízkopodlažný autobus prispôsobený pre mestskú resp. prímestskú prevádzku je to, čím zaujmeš potenciálnu klietenlu. Školské zájazdy už bežne chodievajú s Lion's Coach, S519 a pod.
Ten Voith na TEDOMe bude asi skôr iba problémemom pre spotrebu. V Nitre na prímeste sú SU15LE so 4-stupňovým Voithom a spotrebu to má vcelku veľku. Obmedzovač síce len na 90km/h, ale už pri 85 ten autobus ide niekde na úrovni 1800-2000rpm, čo je dosť. Plyňaky neviem síce aké sú, ale z dieselových autobusov sú na prímesto najekonomickejšie (vychádzam z poznatkov nitrianskej Arrivy) EURO 5 SORky C12. Tam pohode dáš spotrebu niekde okolo 20l/100km, pri normálnej jazde (žiadne 60 mimo obec).
Popozerám, preveziem sa a uvidím. Pre mňa je CNG/LPG pohon zásadný takže určite budem hľadať len také. Hlavne kvôli tej spotrebe chcem plyn. Tedom bude mať vyššiu spotrebu, netreba totiž zabúdať, že v tom je ešte skutočný kus motora. Objem sa nedá odrbať, to ťahá ako nič aj plné do kopca. Ono L12 a tieto C12 budú kúsok spotrebou odlišné. L12 má VOITH s dlhým prevodom s obmedzením na 100, zatiaľ čo bratislavské C12 majú ZF s krátkym prevodom a obmedzením na 80. Naviac jazdia po meste často štýlom brzda plyn.
Sor23- V Nemecku som robil, poznám tam fajn firmy ale diky za ochotu . Čo to poobzerám, ono by to bolo len na také kratšie trasy do 300 km. Zájazdy pre obce, kluby dôchodcov, možno NADky, školské výlety atd. Tieto autobusy z ČR/SR sú často také vylietané chudiny, no práve tie L12 mi neprišli také no to čo hovoríš je pravda. Ide mi o to aby som si kúpil voz v ktorom sa budem cítiť dobre (napr medvede, setry a scanie som si nikdy velmi neužíval), nebude stáť majland na údržbe a nezostane mi niekde stáť neopraviteľný.
henko151- Solaris je tiež horúci kandidát, dokonca som nad ním uvažoval aj ako nad novým, možno časom kúpim. Nie som ešte pevne rozhodnutý pre osobnú dopravu, situácia nie je ešte stále ideálna.
PS: Neviem či sa mýlim, no pamätám si že vraj Tedom mal samonosnú karosériu, nie rámovú konštrukciu. Čo je na tom pravdy? Bral by som to ako veľkú výhodu, kedže hrdza na ráme je vec na ktorú dojazdí časom všetko.
Ako prímestské LE s pohonom na plyn mi ešte napadajú LEčkové Solarisy, ktoré boli vcelku populárne v Škandinávii. Technický stav bude asi zaležať či budú z nejakej veľkomestskej aglomerácie alebo zo zapadákova, ale myslím, že aj tam by si našiel pekné kusy.
Myslím že v germánskych krajinách majú staršie MANy ako jazdenky za celkom priaznivé ceny a hlavne to nie sú tak vylietané a rozsypané kýble ako tu u nás, nekvalitné cesty robia strašne veľa do celej podvozkovej sústavy. Skús to pozrieť v Nemecku alebo Rakúsku a podľa mňa nájdeš niečo. Ty musíš hlavne vedieť, na aký presný účel to potrebuješ. Keď tak mi napíš mail a pošlem ti nejaké overené firmy.
Dielce sú vec ktorej sa pri tom celkom bojím, skúsim to detailne pozrieť, pri najhoršom by som kúpil aj nejaký vrak na diely.
Ono veľa značiek okrem Iveca, Soru na výber nie je keďže podmienky sú že by to malo byť LE alebo LF, pohon na plyn, prevodovka VOITH (manuál by nebol taký problém, no primárne automat), cena okolo 10 tisíc aby som dokázal urobiť aj SO/GO v rozumnej cenovej hladine a lacné náhradné diely. Tie sú hlavný problém u napríklad Setry alebo Mercedesu, sú komplikované a majú drahé dielce. Ozaj nechcem platiť horibilné sumy pri každej poruche. A imho Cross LE, Sor CNG a Citaro vyzerajú hrozne staro. Ak by mal niekto lepší nápad aký stroj spĺňa tieto podmienky, rád si nechám poradiť.
Z dielní nie som, ale čo viem, tak nie je náhoda, že každý kto má tu možnosť, ich už vyraďuje. Jednak technický stav karosérie, jednak súčiastková základňa. Tedom síce údajne sľúbil, že ukončenie výroby neznamená ukončenie servisnej podpory, ale po desiatich rokoch sú už niektoré dielce ťažšie dostupné.
Ak ti ide o podnikanie, rovnako stará jazdenka zo západu spraví oveľa viacej muziky za nie veľmi odlišné peniaze.
Vsak to povazujem za najvacsiu tragediu - SlovakLines dokazal zabezpecit ako taku uroven so starou zmluvou, kde Arriva s novou ma doteraz problemy a Kraj/BID sa tvaria ako mrtvy chrobak, lebo tak nejak tusia, ze na jesen koncia tak im to je uz jedno.
Táto zmena dopravcu je neskutočná tragédia škoda komentovať, normálne sa smejem cez slzy keď počujem arrivakov hovoriť o nejakých vysokých štandardoch a podobné bludy
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Viko
Ak ti ide o podnikanie, rovnako stará jazdenka zo západu spraví oveľa viacej muziky za nie veľmi odlišné peniaze.