Reply on: 3pa3ck3 #241248:
Mne príde skôr diskriminácia že mestá si dnes musia platiť dopravu sami, kým dedinám ich ju platí župa. Človek z Marianky a človek zo Záhorskej Bystrice idú do práce podobnú vzdialenosť, ale dopravu kraj platí len tomu prvému.Inak samosprávy si navzájom rovnocenné byť nemusia. Napr. v Česku niektoré kompetencie pre menšie obce vykonávajú obce s rozšírenou pôsobnosťou. Na Slovensku by sme zas ako príklad mohli použiť Bratislavu ktorá si na rozdiel od väčšiny miest v štáte sama spravuje cesty 1. a 2. triedy v intraviliáne.
Ike
Skúsim sedliacky rozum:
Predstavme si, že vozidlo ide konštantnou rýchlosťou (bez straty rýchlosti) a teda aj výstupný hriadeľ sa točí rovnako.
Ak idem na 4. prevodovom stupni, mám nízke otáčky. Pri podradení na 3. stupeň výstupný hriadeľ cez točiace sa kolesá roztáča motor do vyšších otáčok. Aby mi (nesynchrónna) prevodovka hľadko podradila, odpojím hriadele cez neutrál, medziplynom roztočím motor do vysokých otáčok a následne hľadko zaradím tretí stupeň.
Ak idem na 3. prevodovom stupni, mám vysoké otáčky. Pri preradení na 4. stupeň mi výstupný hriadeľ spomalí otáčky. Aby mi prevodovka hľadko preradila, vytočím vysoké otáčky, zaradím neutrál, nechám stranu vstupného hriadeľa klesnúť na najnižšie otáčky a potom zaradím vyšší stupeň.
Medziplyn pri preraďovaní nahor mi pripadá to najhoršie, čo môžem spraviť. Aký to má význam?