jano: Je to zásluha tvorcov a to hlavne vrchného webmajstra deka. Sláva mu.
MarekG: No ja som to zastihol od polovice, ale mali by byť automaty na lístky, 8 pásiem, neskôr by mali zmiznúť aj sprievodcovia a vzniknúť revizori. Ak sa to osvedčí, tak sa to rozšíri aj na ostatné regionálne trate. Okolo polnoci býva repríza hlavnách správ tak hádam poziem a potom zreferujem.
Ja si naopak myslím, že je to veľmi jasný signál, že vnútri DP niečo hapruje. Trolejbusová prevádzka vydala zo seba maximum a certifikát ISO je nielen odmenou, ale aj výzvou pre ostatné prevádzky. Vedenie DP bude trvať na tom, aby sa autobusová, ale najmä električková prevádzka, prispôsobili a certifikát ISO získal DPMK ako celok. Podnik síce bude musieť vraziť do toho viac peňazí (a hľadať podľa mňa rozsiahle vnútorné rezervy), ale prevádzky budú motivované a v konečnom dôsledku sa tie peniaze vrátia. Kruh sa uzavrie a všetci budú spokojní.
Ono tie snahy existujú v podstate dodnes. Náter na T3Mod #359 vychádza len od návrhu jedného človeka, preto to nemožno subjektivizovať. Bol tu aj nápad zmeniť len farby štandardného červeno-krémového náteru za modro-žltý (T3 #374), ale v oboch prípadoch boli zvolené nevhodné odtiene farieb. Naviac, zabratie celej plochy modrou a žltou nepôsobí dobrým dojmom. Najlepším riešením by bolo ponechať základ bielo-šedého náteru a do toho doplniť napr. úzky podokenný pás (pod sebou modrý a žltý). Najmenej práce by dala vhodná zámena iba plochy s červeným náterom napr. len za modrý. Aj takéto návrhy existovali, ale žiaľ, už sa nerealizovali.
Rovnako sa zastávam názoru, aby bol firemný náter vozidiel a ponímanie DP ako firmy jednotné. V tomto smere neexistujú žiadne pravidlá, ani predpisy, preto je tvorba imidžu vlastnou záležitosťou každého DP.
Nemyslím si však, že by išlo o nejaké umelecké besnenie, oveľa vážnejšia situácia je v prípade neodstraňovania náterov po celoplošných reklamách. Prevádzka by si mala vydobiť, aby takéto reklamy fungovali grátis až do zmeny za inú reklamu, resp. do vrátenia firemného náteru.
akurat isiel v novinach STV prispevok o zavedeni nejakeho noveho systemu platenia cestovneho v TEZ (tatranske el. zeleznice) .. ale kedze som videl len koniec prispevku, neviem o com to je...
bude to nieco podobne ako napr system oznacovania listkov v BA MHD? neviete podrobnosti?
vdaka
Ak sa nemylim, tak ziskanie certifikatu riadenia kvality ISO nie je prave lacna zalezitost -- naco je nieco take dobre pre trakciu dopravneho podniku? Nie su to vyhodene peniaze? Tych IMHO v Kosiciach nie je nazvys...
Ja som len napísal, že istý čas aj v Košiciach existovali snahy o MESTSKÝ náter, ale to akosi skončilo a napokon má dnes pomaly každá séria vozidiel iný náter. Alebo chceš poprieť, že boli snahy o zavedenie mestských farieb na vozidlá?
Re #23776 Sarko: Pripájam sa k Igorokovmu názoru, že rozlišovať náter podľa trakcií je blbosť. Dopravný podnik nie je priestor pre umelecké besnenie (čo najviac rôznych náterov), ale je to firma, ktorá sa prezentuje zákazníkovi. Prezentuje sa názvom, značkou, logom, farbou - farbou podniku. A tou by mali byť opatrené všetky vozidlá daného podniku. Aká to bude farba, to je už vec daného podniku. Ja som len vyjadril názor, že ak v našich krajoch je zvykom, že DP = mesto, farby jednotlivých DP by mohli byť zároveň mestské.
A prečo nie? Aj keď to cestujúceho nezaujíma, DP nič nebráni, aby si použil vlastný systém. V takej Plzni to vyzerá celkom zaujímavo, v schémach sú linky električiek žlté, trolejbusy zelené a autobusy červené, tak, ako v skutočnosti a je to nesporne zaujímavý spôsob. Ak v KE bude väčšina električiek červená, budeme si môcť povedať, že elektrická trakcia je červená a autobusová zelená. Aj to bude svojim spôsobom, keď už nič iné, aspoň zaujímavosť.
rasto: cestaky mame z kazdej zastavky, v kazdom smere, kazdu linku, kombinovane cestaky, vyhladavanie spojeni, linky podla zastavky... navyse su garantovane dpb. tlacit sa daju lubovolne!
Mam otazku - preco nezverejnite cestovny poriadok na vsetky spoje a zastavky v BA tuto na webe, aby si to mohli cestujuci stiahnut, vytlacit a pouzivat doma? Nemuseli by tak stat na zastavke a vyckavat, kazdy by si mohol doma pozriet, kedy mu ide spoj a bol by pokoj. Ak sa mylim a je to tu niekde tak pardon, ja som to nenasiel.
A prečo by mala každá trakcia mať iný náter? Však cestujúceho nezaujíma, aká trakcia ho povezie. Ešte električka je, povedzme, svojím charakterom mierne odlišná ale medzi T a A neexistuje dôvod robiť rozdiely.
I.
Tvoj názor ohľadne mestkého náteru v DPMK je subjektívny a stručný (neobjektívny). Dá sa povedať, že jednotlivé trakcie majú vlastné kombinácie, čo možno svedčí aj o ich vzájomnej nezávislosti. V TD, kde je situácia najlepšia a prevádzka získala aj certifikát ISO, sú hádam okrem posledného kusu všetky trolejbusy v červeno-šedo-bielom nátere. Aj v AD sa situácia výrazne zlepšila, prevláda a rozširuje sa zeleno-biely náter. V ED to vyzerá možno aj preto tak, že zvonku na túto prevádzku bol kladený najväčší vplyv a jednotlivé nátery vychádzajú z jednotlivých návrhov autorov, ktorí ani nepracujú v DP. Iste si si všimol, že všetky T3 na prehliadkach dostávajú klasický červeno-krémový náter a budú ho dostávať aj generálkované KT8D5.RN2 (červená-šedá-biela). Keď sa to aplikuje aj na T6A5, náter bude aj v tejto prevádzke časom opäť jednotný a trúfam si povedať, že najkrajší. A ešte jedna perlička, aj keď ani mne sa nepáči náter na 359, avšak získal najviac bodov v ankete, aký firemný náter by diskutujúci uprednostnili ako firemný...
Na TA3 isla prave strasna haluska: v bezkomentara (na konci sprav. bloku) bolo ze "Dedo Mraz v Mestskej hromadnej doprave". Bolo to z Ruska, kde jeden trolejbus (pravdepodobne ZIU9) ma celoplosnu reklamu DedaMraza a sofer ma tiez DedoMrazovsky oblek Haluz bola, ako nakladal spadnute troleje... Ak to este pojde, kuknite si to
No podľa toho ako kde. Na Slovensku, ak vezmeme do úvahy DPMŽ a DPMP sa používajú farby mesta (ZA - zelená - žltá - biela, PO - bordová - biela - červená). DPMK by mal možno tiež mestské farby, ale vzhľadom na dosť "divokú" kombináciu mestských farieb všetky pokusy v tomto smere zatiaľ stroskotali na úplne ohyzdnom výsledku (viď 359). Preto sa Košice vydali inou cestou.
V ČR sa vo väčšej miere používajú nátery dopravcov, ktoré sú často nezávislé od farieb mesta.
Osobne si myslím, že ak je to možné, farby mesta a DP by mali byť zladené, pretože všetky naše DP sú v 100%-nom vlastníctve mesta. Napriek tomu, čo som napísal, budem si možno odporovať a vyhlásim, že najkrajšia T3 je červená T3
Sarko
A prečo nie? Aj keď to cestujúceho nezaujíma, DP nič nebráni, aby si použil vlastný systém. V takej Plzni to vyzerá celkom zaujímavo, v schémach sú linky električiek žlté, trolejbusy zelené a autobusy červené, tak, ako v skutočnosti a je to nesporne zaujímavý spôsob. Ak v KE bude väčšina električiek červená, budeme si môcť povedať, že elektrická trakcia je červená a autobusová zelená. Aj to bude svojim spôsobom, keď už nič iné, aspoň zaujímavosť.