Zalovim narychlo do mojho hemisferoveho archivu testovacich busov 10-15 rokov dozadu: strieborne klbove vozidlo testovane v BA priblizne v 1997mom -nizkopodlazny ik 417 - mam doma niekde aj SPZ. Fotografia vozidla bola uverejnena aj v casopise STOP v tom obdobi - je na nej strieborny ik na linke 104 iduci dolu namestim SNP. Charakteristicke znaky: celne okno nepredelene, z typickymi trojuholnikovymi vyrezmi pre umiestnenie stieracov. Myslel si tento bus? (Pozn.pred tymto vozidlom sa testoval ik 283 - so zltymi pruhmi a cervenym napisom IKARUS na boku, s velkymi bocnymi vetrackami - SPZ Y OO-85; testovany na linke 21/terajsia 97-pikoska: vodic, ktory ho jazdil, este stale premava na bratislavskych linkach :o) )
Kolega mi vravel ze vraj cca pred 10 - 15 rokmi bol v Bratislave testovany strieborny japonsky autobus. Vraj jazdil casto v Dubravke na linke 34. Cestujuci vraj mali radost najma z tlacidiel dopytu
Co sa tyka starych ikov280, suhlasim-tie vozy boli bezkonkurencne;prezilo to takmer vsetko - i svoju dobu...
B741 - nieco mi prosim objasni: buda vodica - no...mozno trochu klaustrofobicka...ale mozme porovnat: SOR B9.5...tiez Citybus 18...konstrukcia kabiny je tiez na podobnej baze. Idealne do nasich bratislavskych podmienok su kabiny TAMov, a ik435 a 283, ale vobec nerozumiem "chorobe" konstrukcie vlecky...co si mam pod tym predstavit? B741 je bus "elektronicky" - C naprava hnacia, B hnana, A riadena. Vlek musi tym padom byt optimalne "zaveseny" o "telo" autobusu - a je to (VEEEEELMI ZHRUBA) vsetko na baze hydrauliky a elektroniky - a v navaznosti na to je riesenie uspriadania interieru - aby zatazenost vleku busu v ostrej premavke bola kompatibilna v navaznosti na celu prevadzkovu hmotnost busu. Riesenie uchytenia vleku je tiez pomerne prepracovane (teda bolo - uvedomme si, ze 741 je uz pomerne "zastarala" konstrukcia - nase Karosy maju 13-14 rokov!!!) - tocna je tiez na baze hydrauliky, elektroniky+mechaniky = snad jedine, co sa da Karose ako takej najviac vytknut, je skutocnost, ze zo vsetkych pouzivanych typov BA busov sa najviac lubi "skrizit" ("zlomit" v tocni) a ked sa to stane, ma problem. Este neviem, ako mam chapat rozmiestnenie dveri - kde by mali byt?
Veru mam nieco proti Karosam, lebo je to zvratena konstrukcia, najma B741. Spytaj sa Spectreho, ten ma original navod k udrzbe. Pise sa tam, ze po prvych 500 km treba skontrolovat ram a eventualny praskliny vyvarit. To je tak poddimenzovany autobus, ze aj novy zacina praskat! Navyse vypadavaju okna, dvere, vsetko cvirika, hrkoce, lenive je to, klaustrofobicka buda vodica, chora konstrukcia vlecky pri B741, nezmyselne rozmiestnenie dveri, pitomy interier. Stare Ik280 su ovela lepsie.
Moj osobny nazor na jazdenie tohto typ autobusu - ja by som prijala - a ked uz bude to vytuzene Dcko (+E) v rukave, nebude pre mna problem odjazdit hociktoru z tych nasich - a moooooc sa na to tesim :o)
Objektivne: Karosa 7kovej rady ma vela nedostatkov pre pohodlie vodica, aby sa o nej dalo hovorit ako o idealnom mestskom buse (skratka:Mercedes to nie je) a je to navyse uz v podstate vybehovy typ; mnohi z mojich ludi si ale velmi chvalia prave Karosu (ti, co jazdia klbaky) - je to preto velmi individualne, zhodnotit idealnost ci ine aspekty Karosy... mnohi zase dostanu pred jazdou s Karosou takmer vyrazky a radsej behaju celu sluzbu s Ikom280, akoby sadli do Karosy (je to len ilustracia samozrejme - vozidlo prideluje iny clovek, nie vodic sam sebe).
Zaver: ked uz budem moct zhodnotit jazdenie s Karosou i z pohladu vodica, rada sa o nazor podelim - ......joj.....uz aby to bolo
Vcera na linke 5 voz 79xx (cislo zamerne neuvadzam)... Mlada mamicka nastupila s kociarom a dala sa do toho priestoru na kocik vyhradeny,na tom sedadle pri dverach sedel zamilovany parik a chcel sa postavit, mamicka ich zastavila, ze nech sedia ,lebo ide len jednu zastavku. Vodic otvoril kabinu a nasrato povedal, uvolonite miesto... Parik sa ohradil , ze ved im povedala mamicka , ze nemusia vstavat, mamicka tiez povedala vodicovi , ze je to tak. Ten bez akehokolvek ospravedlnenia (aspon to tak vyzeralo) zabuchol dvere a mal na haku. Viem, ze chcel urobit good skutok , ale ked zistil o co ide mohol povedat aspon...aha tak potom pardon. Nazor je na Vas...
Aspoň za Prešov môžem povedať, že poslednou sériou "spievajúcich" 14 Tr bola tá z roku 1985. Série z rokov 1986-87 boli trochu menej a ďalšie už vôbec nie Ak sa chceš takým odviezť, príď na východ, veď vieš do ktorého mesta
Nooo ten automat na dennik Pravda tam uz vcera nebol, zostal len zadny kryt bud to je uz na servise , alebo ho niekto ukradol. Automat na dennik Pravda chyba aj pri Blumentale , neviem ako je to na konecnej v gastanovom :-I
Z