Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: dyspozytor #224451:
Znenie tej poznamky je zrejme prejavom rezignacie tvorcov cestovneho poriadku na orientaciu v ich vlastnom bordeli. Este v minulom CP poznamka znela nasledovne: "Na zastávke Pezinok,žel.st. je u spojov č. 27,33,35,151,241,45,53,61,63,67,105,71,171,65,201,79,77 možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Bratislavy, u spojov č. 9,209,11,109,27,31,35,45,53,61,63,211,73,79 je možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Trnavy. Na zastávke Pezinok,žel.st. je u spojov č. 6,28,4,10,12,18,20,22,30,34,36,142,102,150,174,72,104,82,206,106,88 možnost’ prestupu na vlaky linky S 50 v smere do Bratislavy, u spojov č. 6,10,112,18,126,40,48,50,56,174,72,80,106,86 je možnost’ prestupu na vlaky linky S 50 v smere do Trnavy. V prípade meškania sa spoje nečakajú."
? ? ? ?
Reply on: Ike #224447:
Slovak Lines mentalne stale zije vo vesmire, kde dopyt po verejnej doprave je fixne dany, nemeni sa a celou ich ulohou je nejako ten existujuci dopyt odviezt - bez moznosti ovplyvnit ho jednym, alebo druhym smerom. V tejto ich logike im potom pravdepodobne vychadza, ze absenciou spolahlivych pripojov bus-vlak sa im podari presunut ludi do ich priamych autobusov, ktore su zufalo pomale, ale spolahlivejsie (ked ides priamo, nema ti co ujst), co je ich zaujem jednak kvoli vykonom a jednak kvoli buducemu obchodaku na ASMN. Ten rozmer, ze mnohi cestujuci sa namiesto toho presunu do aut v ich logike bud absentuje, resp. si myslia ze tato strata je mensia ako prinosy pre spolocnost - co nemusi byt az tak odveci, kedze primarnym dovodom existencie sucasneho SL nie je autobusova doprava, ale autobusova stanica. To ze likviduju verejnu dopravu, ich oficialny core business, je pre nich mozno menej relevantne, nez to ze si nazenu nejakych ludi do obchodaku, co je realny dovod preco akcionar tu firmu vlastni. Na druhej strane mam pochybnosti ci im to vozenie miliona autobusov na Nivy realne nazenie nejake zasadne mnozstvo ludi do obchodaku - z tych smerov kde je dnes elektrickova doprava uz beztak nastava masovy exodus na prvej zastavke v meste (Zlate piesky, Puchovska..) a toto sa este posilni ked okolo Niv skolabuje cestna doprava (kombinacia podstatneho zhustenia vystavby a otvorenia R7 bude pre tu oblast uplny zabijak). Z ostatnych smerov (Zahorie, okrem MA radialy, Most, atd) zas aj tak ziadne rusenie subehov nehrozi, mozno s vynimkou Rovinky a okolia.

Co sa dispecingu tyka, urcite by mal predchadzat vzniku nadvaznosti. Na druhej strane, nemusi byt od prveho momentu nejaky supersofistikovany. Na uvod by stacila dispecerska miestnost v MA, PK a SC, s tym ze z tychto uzlov by urcene spoje vypravoval dispecer BID osobne - tieto spoje by v sluzobnom CP mali poznamku ze odchod je len na pokyn dispecera (obdobne ako nocaky v BA). Ten by si odsledoval prichod vlaku (tam je mozna aj sucinnost so zamestnancami ZSR), prestup cestujucich a nasledne dal vodicom pokyn na odchod. V Levaroch, Plaveckom Stvrtku a Senkviciach by nadvaznost zvladal sledovat aj vodic, tam to celkom ide - plus v pripade potreby (vlak neprichadza) by kontaktovali dispecera BID v prislusnom okresnom meste a ten by im dal pokyny. Potom s rozvojom pripojovosti by sa uz musel zaviest normalny centralny dispecing, ale to by bola az druha etapa - najvacsie problemy sa daju uhasit aj bez neho. Na druhej strane treba povedat, ze zeleznica na rusenie subehov nie je pripravena.

Na zaver co sa tyka schopnosti dispecingu SL riadit cokolvek, oni dnes maju garantovane pripoje medzi ich vlastnymi spojmi. Viac krat som bol svedkom ako sa (aj pri poslednom vecernom spoji) takyto pripoj uplne odignoroval.
Reply on: dyspozytor #224451:
sorry - overeného dopravcu?
Parádna nič nehovoriaca fráza o prípojoch je v CP SL na linke 102428 (520,522) Teda prípojovosť v podaní osvedčeného dopravcu... #uberfail

Na zastávke Pezinok,žel.st. je u vybraných spojov možnost’ prestupu z vlakov linky S 50 zo smeru od Bratislavy, Trnavy a na vlaky v v smere do Bratislavy a Trnavy. V prípade meškania sa spoje necˇakajú.

Reply on: Ike #224447:
..."Preto nerozumiem, prečo to SL dispečing nerieši už teraz, mimo IDS"...
Pretože SL žiadny operatívny dispečing jednoducho nemá a cez Instagram to asi neporiešia?

..."Akonáhle by zaviedol intelektuálny level,"...
Intelektuálny level? ? ? - pán má, zdá sa, silvestrovské dozvuky?
Realita dnešných dní je ale úplne inde, čo sa týka intelektuálneho levelu. Napr. viď prípad z pred pár dní:

https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/nehoda-srazka-tramvaji-praha-strasnice_1712231315_ako

Samozrejme, ak chceme aktívne "riadiť" dopravu v IDS, potrebujeme živý dispečerský aparát, ktorý bude mať autoritu. Ale stavať prípojovosť na osobnej zaangažovanosti, alebo motivácii vodičov je úplne scestná idea! Na tom sa asi zhodneme väčšina...
Reply on: Mike #224448:
Ešte by som doplnil.

V IDS JMK mali v regióne definované a aj dodržiavané nadväznosti o dva či tri roky skôr, ako mal KORDIS dispečing. U nás ešte nemáme zatiaľ ani zadefinovanie tých nadväzností.
Na druhej strane zasa máme MHD s dispečingom a ten nadväznosti nevie dodržať ani pri nočákoch, kde je naviac prítomný nejeden živý dispečer.
Reply on: Ike #224447:
Sú prípady, kde vodič nevidí na spoj, odkiaľ má byť prípoj (či už bus alebo vlak), ale je kvantum prípadov, kde vodič vidí na tej spoj, odkiaľ majú ľudia prestupovať. Sú aj stanice, kde je bus robený čisto ako prípoj od vlaku, a to, či prišiel vlak vodič zistí tak, či tam na jeho bus niekto čaká, alebo nie. Niekedy sú to aj "stabilní dedinskí" vodiči, ktorí sa s cestujúcimi poznajú aj osobne.

Každopádne ten dispečing je k spoľahlivému fungovaniu nevyhnutný. Avšak už dnes môžme zaviesť princípy, aké majú pri jednotlivých prestupných miestach v Brne. Vodiči majú v papierových CP pri jednotlivých garantovaných prestupoch tieto poznámky (uvádzam príklady).

- "Čakajte na prípoj a prestup z linky X maximálne 2 minúty" (prípadne 3, 4, 5 - proste vždy je to presne špecifikované) a pokiaľ linka nepríde, môžete odísť.
- "Čakajte na prestup z linky X maximálne 2 (3, 4, 5) minúty a pokiaľ linka X nepríde, kontaktujte dispečing".
- "Na konečnej sa odstavte tak, aby ste videli prechádzať spoj linky X, odchádzate až po ňom".
- "Na zastávke X je vzájomný prestup s linkou Y, musíte sa navzájom vidieť".
- "V čase X k prestupnému bodu Y dodržujte cestovný poriadok, čaká tam na prestup linka Z."

A pod.
Reply on: dyspozytor #224440:
Nerád by som do tejto debaty vstupoval, ale podľa mňa by dané mal riešiť dispečing. Týmto môžeme našu debatu zamotať do nekonečnej polemiky okolo IDS a IDS dispečingu, celé je to ale o tom, že by to malo byť v záujme objednávateľov, aby prestupy fungovali.

Ak ten SL bus utečie vlaku, ktorý mešká 5 minút, znamená to, že BSK musí platiť vyššie kompenzácie za prevádzku prázdneho autobusu (a stratených cestujúcich). To predsa nemôže byť v nikoho záujme. Preto nerozumiem, prečo to SL dispečing nerieši už teraz, mimo IDS. Veď keď už nič iné, ten vlak je vlastne mobilný zdroj cestujúcich.

Amos má v niečom pravdu: aspoň ja mám pocit, že súčasný vodič (myslím všeobecne, nehovorím, že nie sú výnimky) nemá motiváciu zaviesť "intelektuálny level" do svojej pracovnej činnosti. Level, ktorý by spočíval v subjektívnom a odbornom vyhodnotení situácie. Je to vidieť aj v prípade MHD. Už sa mi veľakrát stalo, že spoje dvoch liniek, ktoré boli na niekoľkých zastávkach v súbehu a medzi ktorými existuje potenciál prestupu (napr. 203/207, 83/212), sa na týchto zastávkach doslova naháňali, pričom k prestup napokon nebolo možné aplikovať.

Vodič ale zostáva bez viny, pretože "išiel podľa CP". Akonáhle by zaviedol intelektuálny level, prenáša na seba zodpovednosť a to mnoho ľudí bez zvýšenia mzdy robiť nebude.

Otázne ale je, či ten intelektuálny level chceme zavádzať a či je to možné. V MHD intervaly (napr. na spomenutých linkách) nie sú neakceptovateľné (aj keď mňa to, ako cestujúceho neskutočne vytočí) a v SL, úprimne si myslím, vodič sám zo stanovišťa vodiča nemá ako vedieť, že vlak mešká a že neprišiel. Ako môže vodič, ktorý príde na zastávku Pezinok, Grinava, zast. pri pohľade z vozidla vedieť, či vlak už nešiel. Má opustiť vozidlo s cestujúcimi a ísť skontrolovať tabuľu odchodov?

Nepoznám otázky na tieto odpovede, len dávam námet do diskusie. Ten celoIDS dispečing skutočne chýba, ale mám pocit, že chýba aj záujem dopravcov spolupracovať, hoci nad rámec svojich povinností, ale v záujme cestujúcich.

Nesúhlasím však s tým, aby bol vodič odmeňovaný za aktivity, ktoré by mali byť samozrejmosťou.



Reply on: 810zssk #224445:
?
Ehm a Samco13: Hovori vam nieco pojem sarkazmus? 🙂
Reply on: chodec #224443:
Kačo!
Reply on: forester #224404:

Ďakujem za ocenenie, každopádne nemôžem mať úctu k názorom ktoré sú takpovediac strielané od boku, bez posúdenia všetkých súvisiacich problémov, bez znalosti technických noriem, bez akéhokoľvek prihliadnutia ku celému komplexu technických a ekonomických súvislostí ktoré súvisia s každým "fantastickým" ale bohužiaľ väčšinou "fantasmagorickým" a teda nakoniec nerealizovateľným riešením
Reply on: dyspozytor #224440:
A u policajtov len za percenta z vybranych pokut od utopistickych nerealistov 😃? ? ? ? ? ? ? ? ?

Verim dyspozytor ze ta chytia aspon 2krat denne. 😃
Reply on: dyspozytor #224440:
tak dúfam, že ak by sa toto zaviedlo podla tvojej uletenej predstavy, tak ti podpália dom, aby mohli ísť na výjazd a ,,omylom,, ti ***nú do hlavy kladivom, aby aj záchranári mali výjazd ? ? ? ?
Ukolova mzda vsade a pre vsetkych!!! Spravna cesta pre globalizovany svet 21. storocia!
Hasic ci zachranar, nie su vynimkov. Motivujme ich tak, ze platit im budeme len vyjazdy a zakroky - ziadne nicomne posedavanie na zakladniach!
Reply on: Ámos #224431:
Nikto tu nepisal ze sa to neda. Samozrejme ze odmenovat vodicov podla poctu cestujucich sa da (aspon u SL). Problem je v tom ze je to kolosalny nezmysel, obzvlast ak tym sledujeme ze vodici budu cakat na vlaky.
Reply on: Ámos #224432:
Ano. Ty si tu rozpraval o tom ze vodic ma byt motivovany cakat na pripoj tym ze bude mat nejake extra peniaze z cestujucich navyse.
Reply on: Viko #224429:
Tvoje tušenie, zdá sa, bolo správne minimálne v prípade toho prostějovského. Ak je jeho výr. č. uvedené na seznam-autobusu.cz správne, tak ide naozaj o vozidlo z DPB, konkrétne #4846 (ex. 1985), BAA 13-02, vyradený v BA v roku 1992.
Netuším, aké výr. č. mali tie košické vozidlá, tak sa nie je veľmi čoho chytiť.
Reply on: Ámos #224433:
NIČ si nepochopil.
Reply on: Ámos #224431:
Prepac, ale nie je v podstate to, co navrhujes, system, ze zaplatime predavacke viac za kazdu dobre vykonanu tranzakciu na pokladni pocas ranneho a poobedneho navalu, kde jej nebude chybat hotovost v kase, lebo ma viac prace ako predavacka pocas dna ci neskoro vecer? 🙂

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.
Guidance for advanced search can be found here.