Reply on: Ike #224447:
Sú prípady, kde vodič nevidí na spoj, odkiaľ má byť prípoj (či už bus alebo vlak), ale je kvantum prípadov, kde vodič vidí na tej spoj, odkiaľ majú ľudia prestupovať. Sú aj stanice, kde je bus robený čisto ako prípoj od vlaku, a to, či prišiel vlak vodič zistí tak, či tam na jeho bus niekto čaká, alebo nie. Niekedy sú to aj "stabilní dedinskí" vodiči, ktorí sa s cestujúcimi poznajú aj osobne. Každopádne ten dispečing je k spoľahlivému fungovaniu nevyhnutný. Avšak už dnes môžme zaviesť princípy, aké majú pri jednotlivých prestupných miestach v Brne. Vodiči majú v papierových CP pri jednotlivých garantovaných prestupoch tieto poznámky (uvádzam príklady).
- "Čakajte na prípoj a prestup z linky X maximálne 2 minúty" (prípadne 3, 4, 5 - proste vždy je to presne špecifikované) a pokiaľ linka nepríde, môžete odísť.
- "Čakajte na prestup z linky X maximálne 2 (3, 4, 5) minúty a pokiaľ linka X nepríde, kontaktujte dispečing".
- "Na konečnej sa odstavte tak, aby ste videli prechádzať spoj linky X, odchádzate až po ňom".
- "Na zastávke X je vzájomný prestup s linkou Y, musíte sa navzájom vidieť".
- "V čase X k prestupnému bodu Y dodržujte cestovný poriadok, čaká tam na prestup linka Z."
A pod.
Ike
Ak ten SL bus utečie vlaku, ktorý mešká 5 minút, znamená to, že BSK musí platiť vyššie kompenzácie za prevádzku prázdneho autobusu (a stratených cestujúcich). To predsa nemôže byť v nikoho záujme. Preto nerozumiem, prečo to SL dispečing nerieši už teraz, mimo IDS. Veď keď už nič iné, ten vlak je vlastne mobilný zdroj cestujúcich.
Amos má v niečom pravdu: aspoň ja mám pocit, že súčasný vodič (myslím všeobecne, nehovorím, že nie sú výnimky) nemá motiváciu zaviesť "intelektuálny level" do svojej pracovnej činnosti. Level, ktorý by spočíval v subjektívnom a odbornom vyhodnotení situácie. Je to vidieť aj v prípade MHD. Už sa mi veľakrát stalo, že spoje dvoch liniek, ktoré boli na niekoľkých zastávkach v súbehu a medzi ktorými existuje potenciál prestupu (napr. 203/207, 83/212), sa na týchto zastávkach doslova naháňali, pričom k prestup napokon nebolo možné aplikovať.
Vodič ale zostáva bez viny, pretože "išiel podľa CP". Akonáhle by zaviedol intelektuálny level, prenáša na seba zodpovednosť a to mnoho ľudí bez zvýšenia mzdy robiť nebude.
Otázne ale je, či ten intelektuálny level chceme zavádzať a či je to možné. V MHD intervaly (napr. na spomenutých linkách) nie sú neakceptovateľné (aj keď mňa to, ako cestujúceho neskutočne vytočí) a v SL, úprimne si myslím, vodič sám zo stanovišťa vodiča nemá ako vedieť, že vlak mešká a že neprišiel. Ako môže vodič, ktorý príde na zastávku Pezinok, Grinava, zast. pri pohľade z vozidla vedieť, či vlak už nešiel. Má opustiť vozidlo s cestujúcimi a ísť skontrolovať tabuľu odchodov?
Nepoznám otázky na tieto odpovede, len dávam námet do diskusie. Ten celoIDS dispečing skutočne chýba, ale mám pocit, že chýba aj záujem dopravcov spolupracovať, hoci nad rámec svojich povinností, ale v záujme cestujúcich.
Nesúhlasím však s tým, aby bol vodič odmeňovaný za aktivity, ktoré by mali byť samozrejmosťou.