Turbo: no jo, to slovo "casto" u mna bolo mozno prehnane, ale myslel som to tak, ze dost casto sa dostavam do tych situacii - a za to nemoze vodic eliny, ale ludia, vodici aut. By si neveril, KOLKO DEMENTOV ludi existuje. Oni si (mozno ako Ty ) myslia, ze elektricka ubrzdi na jednom metri a vsunu sa Ti do cesty a zastanu. vela zalezi (okrem pocasia) od toho akou rychlostou ides a ako si nalozeny. To samozrejme vies. Len to Ti chcem povedat, ze vzhladom na pocet dementov v premavke (chodci, vodici) je to "prudke" brzdenie dost casto nutne. By som Ti tu o tych zazitkoch vedel a vedel vypravat. Posledny bol pre mna asi najhorsi - dobrzdoval som s plnym vozom na Ursiniho (smer do mesta) a z pravej strany isla cez prechod babka. Pomalinky, flegmaticky. Ja ze ide na tu zastavku kde idem ja - bol som kusok od zastavky. Pozerala sa smerom odo mna. Ked uz bola na urovni ostrovceka a pozerala stale do paze, videl som ze nejak nemeni smer na ostrovcek, ale pokracuje este pomalsie cez kolaje. Zacal som v OKAMIHU
zvonit a brzdit magnetkami, ale nepomohlo. Teta sa nastastie obzrela a POMALINKY flegmaticky spravila krok dozadu. ten jej dovolim si povedat so 100% istotou zachranil zivot. Mi nebolo secko jedno. Ale toto je inak jeden z mala pripadov ked mi do cesty skocil dochodca. Z 80% su to "ludia" vo veku 6-18 rokov. Nuz... zazitkov je viac, ale... Proste som presvedceny ze s trolejbusom, abo autobusom by som to pri rovnakej rychlosti a zatazeni voza ubrzdil pred nou.
zvonit a brzdit magnetkami, ale nepomohlo. Teta sa nastastie obzrela a POMALINKY flegmaticky spravila krok dozadu. ten jej dovolim si povedat so 100% istotou zachranil zivot. Mi nebolo secko jedno. Ale toto je inak jeden z mala pripadov ked mi do cesty skocil dochodca. Z 80% su to "ludia" vo veku 6-18 rokov. Nuz... zazitkov je viac, ale... Proste som presvedceny ze s trolejbusom, abo autobusom by som to pri rovnakej rychlosti a zatazeni voza ubrzdil pred nou.
Turbo
Konecne si to napisal pekne. Vies, ja netvrdim ze elektricka je najlepsie brzdiaci dopravny prostriedok, ale proste som reagoval na tvoje vyhlasenie ze mas casto sakra problemy ubrzdit (to slovo casto mi tam vadi ). Napisal som ti ze ked mas casto sakra problemy tak nevies brzdit. Nebolo to myslene v ziadnom pripade urazlivo. Tvoja reakcia bola velmi drsna, ved nadavat si tu navzajom nemusime. Jedine o co mi ide je to, ze aj s elektrickou sa da ubrzdit. A zvycajne v pohode. Samozrejme, su situacie kde je problem ubrzdit, ale nemam pocit ze sa vyskytuju az tak casto. Inac mas pravdu - urcite mas podstatne lepsiu prax ako ja (vsak v premavke je to daco ine ako kade-tade). Moje teoreticke znalosti mi hovoria, ze elektricka v porovnani s autobusom alebo trolejbusom musi mat horsie brzdne vlastnoti, netvrdim ze brzdi lepsie ako autobus alebo trolejbus. Mne slo iba o to ze s elektrickou sa v pohode da brzdit. Nie vzdy, ale vacsinou ano. Keby som mal pokracovat v teorii, tak mozem zacat s vzorcami na vypocet adhezie a z nej vyplyvajucej brzdnej sily a zrychlenia (v nasom pripade spomalenia). Ale nebudem to tu rozvijat, lebo jednak tie vzorce neviem naspamat a druhak je to zbytocne, lebo kazdy normalny clovek si to vydedukuje sam. Ide o to, ze ocelove koleso na kolajnici vo vacsine pripadov (teda nie extremne podmienky - cerstvo poprsane a pod.) poskytuje dostatocnu adheziu na dosiahnutie zrychelnia resp. odrychlenia az 1,5 m.s^-2. Pre beznu premavku je to uplne postacujuce, lebo zvysovanie tejto hodnoty uz negativne ovplyvnuje komfort cestovania. Samozrejme, zivot nie je iba bezna pramavka, vyskytuju sa situacie kde treba brzdit ako sa len da, aby sa vyhlo nehode. Elektricka ma k tomuto zvlastny typ brzdy - klat. S jeho pomocou sa da dosiahnut spomalenia az 2,3 m.s^-2. Samozrejme, nevyrovna sa to spomaleniu autobusu alebo trolejbusu ked naplno zoslapne tlakovzdusnu brzdu. Inac, ta hodnota 1,5 m.s^-2 je castokrat prekracovana najma trolejbusmi - tie totiz slapu ako besne - ak je vodic dement (co sa stava), tak hadze s cestujucime dopredu - dozadu. Ale to je uz op technike jazdy, nie o vozidle.