Papyr:
V pohode . Inac ani ja som nikde nepisal ze 1435 mm rozchod nemoze byt v takom obluku ako 1000 mm. K polomerom: Mozno sa iba zda ze 1435 mm obluk je "ostrejsi", lebo kolajnice su dalej od seba. Polomer nemusi byt mensi, moze ist o opticky kalm, na to nezabudnime! Inac, v Bazileji maju elekticky na 1000 mm rozchode a premavaju do oblukov s polomermi iba 11.8 metra! Neviem si predstavit ako by do takeho obluku isla elektricka na 1435 mm rozchode. Zeby 5 km/h? Apropo, tu je link na PDF tej tramvaje co tam jazdi: Combino
V pohode . Inac ani ja som nikde nepisal ze 1435 mm rozchod nemoze byt v takom obluku ako 1000 mm. K polomerom: Mozno sa iba zda ze 1435 mm obluk je "ostrejsi", lebo kolajnice su dalej od seba. Polomer nemusi byt mensi, moze ist o opticky kalm, na to nezabudnime! Inac, v Bazileji maju elekticky na 1000 mm rozchode a premavaju do oblukov s polomermi iba 11.8 metra! Neviem si predstavit ako by do takeho obluku isla elektricka na 1435 mm rozchode. Zeby 5 km/h? Apropo, tu je link na PDF tej tramvaje co tam jazdi: Combino
si
1., 2., 3. daj me tomu...
4. za sociku casto neboli ludia, potom zas nebol material a tak, preto stavby dlho trvali (aj na 1000kovom rozchode)
5. mozes si dat hoc aj vyrobit nove, ak chces prevadzkovat stary vozovy park... dnes ti vyrobia aj modre z neba, ak si to zaplatis...
6. odhliadnuc od cien, aspon by to tu vyzeralo na urovni... nic proti kachnam, ale pre bezneho cestujuceho to bude stara kachna (leda ze ju posles do sumperka:-))
7., 8., 9. dajme tomu...
10. ak chces vlozit tretiu kolajnicu, tak to mozes zo sucasnych trati leda ak v ruzinove (a posunies tym nastupnu hranu ostrovceka). na ostatnych tratiach (uvazujem trate s otvorenym zvrskom) by si musel vkladat 2 kolajnice, alebo ak to chces riesit iba jednou, bude to znamenat de facto rekonstrukciu celej trate (lebo na tvar podvalu co tam mas ked das 3 kolajnice tak si pozri ze niektory profil bude sikmy). Inac by platilo to iste o nastupnych hranach.. takze rekonstrukcia.. o co ta to potom vyde lacnejsie ? Stare trate neuvazujem, tie by bolo treba prestavat aj tak a tam je cenove jedno ci das tie kolajnice od seba 1000 mm alebo 1435 mm
11. ked budem hladat priklady, preco sa to neda, najdem ich urcite este viac... pozri si radsej priklady preco a ako sa to da...
a., b. dokonca aj umriet je dnes velmi zlozite a nakladne.. a zaujimave je ze ludia umieraju (a aj ziju), aj ked je to tak strasne zlozite a nakladne (a pred vyse 100 rokmi im urcite rovnako pripadalo vobec take neake jazdenie s niecim co nema 4 nohy a neerdzi to...)
c. ked uz menim vsetko mozne o podvozkoch a kolajniciach, tak mi si mozem rovno povedat aj aky chcem profil kola. Takze ked hned pri vymene zvolim vhodny, tento bod ma netrapi.
d. ano (to je nevyhoda a treba s tym ratat). rovnako sa ti prenasaju meskania aj z takeho niecoho ze neaky k.k.t zapadne s autom medzi kolajnice.
e. moja skusenost je ze viac nez polovica (a je to hlavne vecou zeleznicnych dispecerov)
12. neexistuje nik kto by ti to vedel zratat presne, lebo reakcie ludi sa 100%ne predpovedat nedaju... nezaujem ludi ti moze sposobit to ze krachnes a naopak zaujem ze sa ti to vrati a zarobis v takom case, ze by si o tom ani nesnival...
13. suhlasim, ale pokial viem, v BA nestavame horsku drahu a radsej by som siel cestou oblukov s vacsimi polomermi. Okrem toho aj klopenie oblukov pomaha (a dokonca sa niekde s tym mozme stretnut uz aj v BA:-))
PS: zmena rozchodu ma svoje vyhody aj nevyhody (rovnako ako ponechanie sucasneho)
PS2: po zrekonstruovani vsetkych trati a pripadnom rozsireni siete sa bude rozchod menit nepomerne tazsie, ak budeme chciet napojit siet na region. Preto je treba velmi dokladne zvazit vyhody a nevyhody. A trendom v sucasnosti je globalizacia a pokial tu ostane neaky odrezany kus 1000ky sluziaci len lokalne, nebude mu t tolko prospievat k rozvoju. Keby boli zeleznice troska rozumne a sikovne, davno su uz napchane ako jeden z mestskych dopravcov a ak by obnovili trat z trnavskeho cez stary most do petrzalky, slusne (velmi slusne) by na tom zarobili. (najma ak by sa projektant petrzalskej stanice spraval rozumne a spravil by budovu z opacnej strany trate ako je dnes)