Si:
Pri rovnakych podmienkach je 1000-mm obluk lepsi. Ak ho budes mazat a pod, tak ti vydrzi naozaj dlho. Aj okolky viac vydrzia. Ja som to vravel uz davno: Preco nemam mazanie okolkov? Napr. Ostrva to uz davno ma. Staci ak bude mat 1/3 vozov mazanie, obluky to premaze dostatocne, zvysne 2/3 netreba. V Viedni zase mazu obluky, aj to je riesenie. Ja osobne som za mazanie okolkov, to je podla mna vhodnejsi a technicky lahsi sposob.
Ja ako strojar si myslim ze narvat trakcak na poloos je jednoduchsie na tisicke ako na 1435-ke. Dovod: Viac miesta na trakcak, kedze podvozk ma kolesa blizsie k sebe, ostava viac miesta medzi kolesom a bokom skrine - Predpokladam ze trakcak bude umiestneny zvonka - nizkopodlazna tramvaj. Inac sa bezne umiestnuju trakcaky do naboja kolesa, tam je uplne jedno aky rozchod chces. Navyse aj ked budes mat elektricky difrak, frezovat kolajnicu ti to bude tak isto, akurat nebude vnutorne kolo presmykovat - teda voz nepojde do smyku tak lahko ako pri pevnom dvojkoli. Na opotrebovanie kolajnice to vyrazny vplyv nema.
Pri rovnakych podmienkach je 1000-mm obluk lepsi. Ak ho budes mazat a pod, tak ti vydrzi naozaj dlho. Aj okolky viac vydrzia. Ja som to vravel uz davno: Preco nemam mazanie okolkov? Napr. Ostrva to uz davno ma. Staci ak bude mat 1/3 vozov mazanie, obluky to premaze dostatocne, zvysne 2/3 netreba. V Viedni zase mazu obluky, aj to je riesenie. Ja osobne som za mazanie okolkov, to je podla mna vhodnejsi a technicky lahsi sposob.
Ja ako strojar si myslim ze narvat trakcak na poloos je jednoduchsie na tisicke ako na 1435-ke. Dovod: Viac miesta na trakcak, kedze podvozk ma kolesa blizsie k sebe, ostava viac miesta medzi kolesom a bokom skrine - Predpokladam ze trakcak bude umiestneny zvonka - nizkopodlazna tramvaj. Inac sa bezne umiestnuju trakcaky do naboja kolesa, tam je uplne jedno aky rozchod chces. Navyse aj ked budes mat elektricky difrak, frezovat kolajnicu ti to bude tak isto, akurat nebude vnutorne kolo presmykovat - teda voz nepojde do smyku tak lahko ako pri pevnom dvojkoli. Na opotrebovanie kolajnice to vyrazny vplyv nema.
Turbo
Takze si to zhrnieme:
1. Zmena rozchodu sa presadzovala este v casoch tvrdeho socializmu a standadizacie a nomalizacie vsetkeho mozneho. Teda aj rozchodu.
2. Jediny monopolny vyrobca elektriciek CKD nemal zaujem na vyvoji uzkorozchodnych elektriciek (KT8D5, T5A5, T5C5, T7B5, etc...).
3. Z dovodu 2. neboli nove elektricky.
4. Vtedy na to boli peniaze - ale aj tak sa to z roznych pricin nezrealizovalo. Preco? Lebo uz vtedy bolo jasne ze je to blbost. Napriek vsetkym vtedajsim nevyhodam (vozidla...).
5. Pri zmene rozchodu potrebujes novy vozovy park, lebo podvozky na stare elektricky radu T a K uz nezozenies, CKD skrachovalo (niet cudu). Sice sa daju zohnat ojazdene podvozky, ale kupit stare a vylagrovane podvozky je krok spat.
6. Okrem financovania zmeny rozchodu - vseky trate, vyhybky - aj vo vozovniach (tam aj prestavby kanalov a pod) musis kupit aj kompletny vozovy park. To by stalo cca. 11 miliard Sk (J to vyratal). Teda nakaldy na trate + vyhybky + prestavba vozovni + Ustrednych dielni + 11 miliard vozidla. To je moc drahy spas. To uz metro je lacnejsie.
7. V minulosti sa argumentovalo tym, ze sa na rozchod 1000 mm neda pouzit nizkopodlazna stavba elektricky.
8. Potom sa argumentovalo ze tieto elektircky su drahsie.
9. V sucastnosti, tesne pred rokom 2003 je uz vyvoj uzkorozchodnych nizkopodlaznych elektriciek ukonceny. Ich cena nezalezi na rozchode ale na velkosti dodavky ktoru si objednas. To iste plati o podbijackach a navarovackach, vsekty nove stroje maju variabilny rozchod.
10. Argumentovat nemoznostou prepojenia na region (ZS) moze iba nevzdelanec a ignorant. Vzdy sa da vlozit tretia kolajnica, takto to uz raz uspesne fungovalo - Viedenska elektricka. Funguje to aj dodnes v mnohych mestach.
11. Napriek tomu, ze Praha, Brno, Vieden, Budapest alebo aj Kosice maju rozchod 1435 mm, v ziadnom z tychto miest nie su prepojene siete elektriciek a vlakov. Dovodov je vela:
a. Je to technicky strasne komplikovane
b. Je to velmi nakladne
c. Profil vozidla aj kola elektricky a zeleznicny profil sa dost lisia, tak isto predpisy
d. Prenasali by sa poruchy a meskania z jedneho systemu na druhy
e. Kolko osobakov dojde na HLST bez mesania a presne? A kolko meska? U zeleznic je bezne meskanie aj 20 minut. Ako by sa dal vypracovat normalny grafilkon tak aby zapadol do MHD?
12. Nikto zatial nedal presne ekonomicko-technicke odovodnenie zmeny rozchodu. Teda nie je ziadny dokument, ktory by jasne urcoval v com bude zmena rozchodu lacnejsia a aka navratnost (v rokoch) sa da ocakavat.
13. Rozchod 1000 mm ma svoje vyhody - napr. nizsie opotrebovanie kolajnic v oblukoch, nizsia hlucnost a mensie opotrebovanie okolkov. Nevyhodou su vacsie priecne sily na lozko trate, ale pri pravidlenom podbijani to nema vplyv na komdfort jazdy. Ako casto sa podbijaju trate v BA? Vobec, preto to miestami hadze na strany. Tieto useky staci podbit, pripadne prebrusit hlavy kolajnic a aj stara kachna tam pojde ticho a pohodlne. Hlucnost treba zlikvidovat tam kne vznika - v trati. Al najmodernejsia elektricka by na niektorych usekoch v BA hucala.
Teda ja jasne, ze ZMENA ROZCHODU JE NEOPODSTATNENA POZIADAVKA VYCHADZAJUCA Z HLAV LUDI BEZ PATRICNEJ ZNALOSTI PROBLEMATIKY. JE TO POZOSTATOK SOCIALISTICKEJ STANDARDIZACIE, V SUCASTNOSTI NIE JE OPODSTATNENA.
Miesto zmeny rozchodu potrebujeme zmenit organizaciu, vlozit peniaze do rekonstrukcie trati (resp. kritickych usekov), zabezpecit spravnu a najma do buducna pokracujucu udrzbu a nove elektricky - nizkopodlazne. Zmenou rozchodu sa elektricky nijak nezrychlia, nebudu komfortnejsie ani tichise. Su to vyhodene peniaze.