Reply on: S499.1023 #106822:
Kiež by si mal prvadu, ale hovorím otvorene, že odvahu na umožnenie pobytu cestujúcich vo vozidle bez vodiča by som nemal. Možno sa mýlim, a bol by som bezproblémovosťou prekvapený, ale vidím to tak, ako som napísal.Som plne za to, aby cestujúci mohol na východzej zastávke čakať vo vozidle na odchod. Ale s tým, že vodič bude pri vozidle a nie niekde v búde...
Vladimír
Prvotným problémom podľa mňa je, že u nás si tento systém nedokážem predstaviť bez prítomnosti vodiča vo vozidle. Aj keď sa snažím myslieť pozitívne, situácia, kedy vodič je kdesi mimo dohľad v služobných priestoroch a na obratisku stojí otvorený odstavený autobus, sa mi zdá v slovenských kultúrnych pomeroch príliš riskantná. Od vandalizmu až po krádež vozidla, vieme si predstaviť... Žiaľ, je to tu trochu väčšia divočina ako na západe, a to neovplyvní dopravca ani Mesto.
Ak teda chceme uvažovať o možnosti zotrvávania cestujúcich vo vozidle počas prestoja na konečnej, vodič musí byť vo vozidle, resp. pri vozidle. To však možno dosiahnuť len vtedy, ak sa vozidlá nebudú v konečných zastávkach zdržiavať pre účely čerpania zákonných prestávok vodiča (jednak, že tam stoja dlho, stojí ich viac na jednej linke a vodič logicky svoju prestávku na obed netrávi za volantom). Ak má vozidlo jazdiť, aj keď vodič prestávkuje, znamená to celkom zásadným spôsobom zmeniť prideľovanie vodičov na vozidlá. To znamená buď na všetky linky striedačov alebo úplnú odluku vozidlo - vodič (v Rakúsku, ak som si dobre všimol, sa uplatňuje to druhé).
Oddeliť vodičov od vozidiel sa určite stretne s prudkým odporom vodičov. Ale to len pri dnešnom pohľade, a aj celkom logickým, pretože skákať z voza na voz pri súčasnom šrotovozoparku je ozaj na okamžitú dobrovoľnú výpoveď. V prípade, že by bol vozový park moderný a za jeho technický stav by bola plne zodpovedná dielňa (dnes prakticky v celej SR funguje absolútne zvrátený systém, že za stav vozidla reálne zodpovedá pridelený vodič), verím, že by vodiči nemali dôvod sa brániť, tak ako sa zrejme nebránia ich rakúski kolegovia. Lenže to chce kvalitný servis a nie súčasný absurdistan.
Takže na našu spoločnú otázku by som videl prekvapujúco odpoveď takú, že na začiatku reťazca je vozidlový park. Ak chceme nielen gesto, ale naozaj riešiť vec od koreňa, treba sa najprv zamerať naň. Potom pristúpiť k zrýchleniu obehov vozidiel a ich oddeleniu od obehov vodičov. Keď toto budeme mať, môžeme súčasné konečné zastávky, ako ich poznáme, prakticky zrušiť.
Ja by som do toho určite šiel, pretože na konci tohto procesu je nielen nevyhadzovanie cestujúceho na konečnej, ale aj celková racionalizácia vo využití vozidlového parku (dali by sa jazdiť rovnaké výkony pri menšom počte vozidiel).
Je jasné, že toto je beh na trochu dlhšie trate (niekoľkodesaťročé deformácie neodstrániš za pár mesiacov a asi ani rokov), ale na začiatok by sa aspoň dalo u niektorých liniek toto cestujúcim povoliť na vybraných konečných, kde dnes vozidlo jazdí len na obrat (neviem, koľko v BA takých je). Ja nad týmto napr. v Nitre už rok veľmi vážne uvažujem.