http://www.imhd.sk/ba/index.php?
Citujú tam Záhradníka: "Nedávno sme napríklad dostali od českého výrobcu jeden nový voz na testovanie a už poobede mu kladivká chýbali."
Ak myslel SOR NB 18, tak nech si kukne túto fotku, ktorá bola robená ešte predtým, než vozidlo išlo do premávky s cestujúcimi v Bratiskave:
vratime sa do rokov davno minulych, kedy sa jazdilo bez dveri, alebo s otvorenymi dverami - odpadne potreba nudzovych otvaracov dveri a okennych kladiv. Prvou lastovickou je novy SOR klobasa, ktory uz s otvorenymi dverami jazdi, nakolko vo vlecke uz nema kladiva
Presnejšie: vo Viedni je dverový priestor chránený fotobunkou, ktorá vodičovi pomáha. Ale musí aj tak dávať pri zatváraní pozor, či mu tam napríklad nechce niekto na poslednú chvíľu naskočiť. Je pritom rozdiel, či sleduje len naozaj otvorené dvere, alebo všetky. V Bratislave, kde sa o fotobunkách môže vodičom a cestujúcim len snívať by takýto systém otvárania dverí k bezpečnosti preto prispel ešte viac, ako vo Viedni.
Ja som to veľmi dobre pochopil. Ty chceš dopytom nahradiť zovnček a zaviesť všetky zastávky na znamenie.
Ale až teraz si konenčne uznal, že najprv musí byť vo všetkých vozidlách dopyt, ktorý vo väčšine z nich nie je.
Ty, nie ja si tvrdil, že zastávka na znamenie vylieči všetky neduhy. Ja som sa ti snažil povedať nie zastávka na znamenie, tá za súčasného stavu je dobrá tak na to, aby vodič aj cestujúci mali viac roboty, ale dopyt je to, čo rieši v oveľa väčšej miere to, čo si chcel riešiť. A zároveň som sa ti snažil vysvetliť, prečo keby si sa rozohodol povedzme, zaveďme to od 1. 1., by to nebolo dobré skoro nanič.
Ťažko ti to vysvetlím, keď napriek tomu, že som to písal už niekoľkokrát, dokonca aj pomaly, si to ešte nepochopil. Skúsim ale ešte ináč: jednoducho (nielen vo Viedni) NEEXISTUJÚ zastávky "na znamenie", ak chce cestujúci vystúpiť musí si v každom prípade otvoriť dvere stlačením dopytového tlačidla. Odtiaľ sa ďalej logicky odvíja filozofia, že keď cestujúci stlačil dopytové tlačidlo, chce zrejme na nasledujúcej zastávke vystúpiť, čo je znamenie pre vodiča, že na nej musí uviesť vozidlo do pokoja a odblokovať otváranie dverí, pričom sa otvoria len tie dvere, kade chce niekto vystúpiť. Ak nestlačí dopytové tlačidlo žiadny cestujúci, na zastávke nikto nestojí a grafikon mu to momentálne umožňuje, len spomalí a nemusí na zastávke zastaviť vôbec. Ak na zastávke stoja ľudia, na zastávke zastaví a pár sekúnd počká, či sa niekto odhodlá do jeho vozidla nastúpiť, čo dá najavo zvýšenou telesnou aktivitou - prikročením k vozidlu a stlačením tlačidla ovládania dverí zvonka, ktoré v takomto prípade môžeme nazvať dopytovým. Takýto spôsob je dlhodobo odskúšaný v miliónových mestách a funguje. Okrem toho, že zvyšuje plynulosť a bezpečnosť premávky tým, že vodič nemusí na zastávke zbytočne otvárať dvere - otvárajú si ich v prípade potreby cestujúci, odstraňuje aj nedorozumenia medzi vodičom a cestujúcimi, ktoré môžu vzniknúť nejasnosťou či je daná zastávka "na znamenie" alebo nie, keďže v každom prípade cestujúci musí prejaviť aktivitu, ak chce vystúpiť alebo nastúpiť. Nezanedbateľný je tiež ekonomický prínos šetrením mechanizmu otvárania dverí, pretože keď sa zbytočne neotvárajú, tak sa ani neopotrebúvajú. Okrem toho tento spôsob prispieva aj k celkovej pohode cestovania, keď sa najmä v zime neotvárajú na každej zastávke všetky dvere a teplo neuniká z vozidla von. Ďalší prínos bezpečnosti je, že keď vodič vidí, že má otvorené len konkrétne dvere, kade nastupoval/vystupoval cestujúci, pri ich zatváraní môže sústrediť pozornosť len na ne a ostatné si nemusí všímať. Tak sa môže tiež predchádzať neočakávaným nebezpečným situáciám pri odjazde zo zastávky. Samozrejme, nič nebráni vodičovi na frekventovaných zastávkach otvoriť všetky dvere.
Neviem, ako to opísať ešte podrobnejšie aby to naozaj pochopil každý. Opakujem, že tento systém je vyskúšaný v miliónových mestách s inou frekvenciou dopravy ako v Bratislave a plne sa osvedčil. Nevyžaduje žiadne dodatočné náklady, jedine funkčné dopytové tlačidlá v každom vozidle napojené na jednoduché zariadenie, ktoré dá vodičovi akustický signál pri stlačení prvého tlačidla, pričom súčasne až do zastavenia a otvorenia vyžiadaných dverí rozsvieti u neho svetelnú signalizáciu.
bwd
Presnejšie: vo Viedni je dverový priestor chránený fotobunkou, ktorá vodičovi pomáha. Ale musí aj tak dávať pri zatváraní pozor, či mu tam napríklad nechce niekto na poslednú chvíľu naskočiť. Je pritom rozdiel, či sleduje len naozaj otvorené dvere, alebo všetky. V Bratislave, kde sa o fotobunkách môže vodičom a cestujúcim len snívať by takýto systém otvárania dverí k bezpečnosti preto prispel ešte viac, ako vo Viedni.